Full version: Asbest-lunga
mollys_matte
Har just fått veta att morfar har nåt de kallar Asbest- lunga, och undrar vad det är för nåt?
Hur farligt är det, och så?
Vet att hans far dog av stenlunga (jobbade i gruva) Men hur är det med det morfar har?
Törs inte fråga honom, vad de sagt läkarna, för han är ändå så väldigt negativ om framtiden och var så även innan vi fick veta detta.
Nån läkare här kanske? Eller nån som vet nåt om det bara?

Skulle vilja veta mer! Deles för min egen skull, och för mammas och även såklart för morfar å mormor... wub.gif
Maria i Helsingborg
Min pappa har också fått liknande diagnos sad.gif

Vad jag förstår så finns det många namn beroende av orsak till symtomen. Den rätta benämningen är "Lungfibros".

Länk
Lena i Torslanda
Nja, det är väl inte riktigt sant. Det korrekta namnet på asbestlunga/dammlunga är asbestos. Orsakas av att lungorna exponerats för små partiklar som kapslats in i bindväven och detta förstör på sikt alveolerna (lungblåsorna) som blir stela. Ger symtom som hosta, andfåddhet mm. Begreppet lungfibros används när orsaken inte är klarlagd men symptomen är i stort sett samma.
Kathy
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-03-2005, 17:11)
Nja, det är väl inte riktigt sant. Det korrekta namnet på asbestlunga/dammlunga är asbestos. Orsakas av att lungorna exponerats för små partiklar som kapslats in i bindväven och detta förstör på sikt alveolerna (lungblåsorna) som blir stela. Ger symtom som hosta, andfåddhet mm. Begreppet lungfibros används när orsaken inte är klarlagd men symptomen är  i stort sett samma.

Låter precis som lungemfysem, som man får av rökning. sad.gif
kerstin z5-6
KOL - som orsakas av rökning är inte riktigt samma sak , men nästan .
Symptomen som finns vid asbestos.-är minskad lungfunktion, trötthet anfåddhet ,cyanotiska läppar-svagt blålila särskilt vid ansträngning osv .
Graden av skador kan vara mycket varierande och man kan leva många år med sin sjukdom .
Hjälpmedel/läkemedel finns för att underlätta andning och andra symptom .
Att han är negativ om framtiden kan bero på att han naturligtvis inte mår bra , men också att han kan behöva annan form av hjälp och stöd.
*Felix matte*
Vad din morfar bör göra...är att be att få Spiriva...en medicin man inhalerar (suger i sig) och som i de flesta fall ger god hjälp. Sedan bör han också få kombinationspreparat som Seretide eller Symbicort, de innehåller både kortison och luftrörsvidgande....minskar risken för infektion i luftrör.
Om han har mycket jobbigt med andnöd och hosta bör han också få en snabbverkande..Ventoline el. Bricanyl att ta "vid behov" och kanske också slemlösande medel.. Acetylcystein el. Mycomust.
Nu vet jag ju inte hur gammal din morfar är...men ofta så sparar man in på mediciner till äldre (50+) sad.gif
Sedan så är det ju så att när man får ett sånt besked så tar det en tid innan man "landar" och förstår vidden av det hela. Då händer det ofta att man sluter sig och inte vill prata om sjukdomen.
Kanske är det just den fasen din morfar befinner sig i just nu...han behöver tid att själv förstå.
mollys_matte
Morfar fyller 76...
Han har varit negativ i många år nu, varje jul eller så och man säger saker som "nästa år kan vi ju bla bla bal..." Så får man alltid till svar "om man lever så länge" Han säger så även om man bara talar nån månad framåt... Han är en envis man, som väger på tok för mycket, och väntar på operation för ett knä (kan knappt gå ibland) Så han är väldigt nervös över det!
Opererade andra knät när han var "yngre" och nu måste de in och skruva i det som var ok då....
Man måste väl inse att han börjar komma till åren, men ville ändå höra mig för lite, vad det handlade om, eftersom jag vet att det inte är någon ide att prata med honom om man inte vet 100% vad man säger (han är såååå envis)
Han fick en "liten" (eller kanske flera små) hjärtinfark här i höstas/våras, UTAN att gå till läkare... För att han är så envis, utan bara försöker vila bort det...
Var när de undersökte honom inför operationen de upptäckte hjärtinfarkterna, och det här med lungorna...

Är lite klurig lixom, kan ju inte prata med mamma om det heller, hon har egna "problem" så hon är lite verklighetsfrämmande ibland, så det är som att tala med en vägg tongue.gif

Men ska prata med morfra i veckan, och höra mig för vad läkarna sagt nu när jag med er hjälp samlat lite kunskap!
Kathy
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-03-2005, 20:12)
KOL - som orsakas av rökning är inte riktigt samma sak , men nästan .
Symptomen som finns vid asbestos.-är minskad lungfunktion, trötthet anfåddhet ,cyanotiska läppar-svagt blålila särskilt vid ansträngning osv .
Graden av skador kan vara mycket varierande och man kan leva många år med sin sjukdom .
Hjälpmedel/läkemedel  finns för att underlätta andning och andra symptom .
Att  han är negativ om framtiden kan bero på att han naturligtvis inte mår bra , men också att han kan behöva annan form av hjälp och stöd.

KOL:s symptomer är bl.a andfåddhet, trötthet, dåligt syresatt blod, minskad lungfunktion.
Även om personen slutar röka, så kan man aldrig återställa de skador som redan uppkommit.
Det finns många olika typer av inhalationsmediciner...bl.a Spiriva och Ventoline.
För att kompensera det minskade syreupptaget i lungorna, så får många KOL-patienter syrgas.

För en KOL-patient kan dagliga sysslor som att klä på sig, att gå i lägenheten, vara en kraftansträngning i sig.
Att promenera ute kan för många vara en omöjlighet pga bundenheten till syrgasen samt andfåddheten.
Då kan en elrullstol vara till hjälp.
Lena i Torslanda
Min far hade asbestos som blev diagnostiserad för säkert 20 år sedan. Han hade problem med framför allt andfåddhet och stora besvär när det var varmt ute. Hans sjukdom påverkade honom givetvis och hindrade honom att göra vissa saker men i det stora hela funkade allt bra och ahn levde som vanligt. När han dog för ett år sedan så var det inte pga av detta. Så visst finns det gott hopp om att livet löper på som det ska ändå. Är man över 70 så får man ju tyvärr inse att diverse sjukdomar gör sig gällande utan att för den skull livet är slut.
Det är alltid svårt (och irriterande) med personer som är så negativa till allt för inget man säger kan påverka den inställningen. Men försök för din egen skull att inte göra för stor sak av detta. Det är som sagt en mkt vanlig sjukdom framför allt hos den äldre generationens män som blivit utsatta för mkt dåliga arbetsmiljöer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon