Full version: Middag...?
*Eko*
Hej tongue.gif

Jag suckar.... så kom jag på att fråga på nätet...ohmy.gif
vad skall ni ha till middag idag?

FInns det flera som jag:

trötta på matlagning? sad.gif sad.gif sad.gif dvs. önskar att matlagningen skall gå fort, ändå bli något nyttigt för både kropp och själ, att det skall vara billigt, och att det skall vara enkelt att tillaga....

Förslag?? rolleyes.gif
Hojanna
Hej!

Jag har redan käkat middag och det blev kycklingtortillas: - mycket enkelt, gott tillsammans med en fräsch sallad!

Ingredienser2 port

2 stora eller 4 små vetetortillas
1/2 grillad kyckling
250 g cottage cheese, KESO® chili
1 dl Gratella gratängost

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Tärna kycklingköttet. Fördela kycklingen och cottage cheese på tortillabröden. Rulla ihop och strö över ost. Gratinera i ugn tills osten fått fin färg, ca 10 min. Servera enchiladan med en god sallad.
wink.gif
pejori
jag ska ha bruna bönor och stekt fläsk... rolleyes.gif rolleyes.gif
snabbt och lätt wub.gif wub.gif
Lena i Torslanda
Idag blir det vår senaste favorit (det brukar dyka upp nya då och då)
Mängder med rivna rotfrukter (morot, kålrot, palsternacka, persiljerot, selleri) samt purjolök varvas i en stor ugnspanna med köttfärs (idag blir det lammfärs) som brynts med vitlök och lök.Jag brukar strö lite timjan och oregano mellan varven också. Häll på en blandning av grädde/mjölk (fetthalt efter eget tycke och smak) Riven ost över. I ugnen 45 - 50 min 175 gr.
Vi tycker det är otroligt gott coh faktiskt nyttigt dessutom om man väljer magrare gräddvarienter och ost.
Caprice
Enkelt och mkt gott:
Ta kycklingfile och snitta upp som ett kebabbröd, stoppa i någon ost bit du gillar.. stark, mögel, vitlök...
Salt o peppar på..

Gör några potatisklyftor och lägg runtom på samma plåt..

Skjuts in i ugnen, 175 grader i ca 40 min...

Garanterat uppskattat..!

Caprice
lisselbo
Inte så snabbt kanske. Men här blir det hemgjord pizza, med ananas, bananer och curry, salami och gul lök och entrecote med bearnaiesås. Färska champinjoner, tomatsås, ost och skinka på samtliga.
wolkenkrabber
vi ska ha Kalasröra med potatismos, kalkasröra är en köttfärsröra med soya purjolö, grädde ost och gröna ärtor typ mycket gott
Airamya
Jag gör det riktigt lätt för mig idag... Jag ska gå på Grekisk restaurang och efteråt utforska publivet i Borås för första gången tongue.gif
Har bott tre mil från Borås i tre år snart och har fortfarande aldrig druckit ens en enda öl där... så nu är det dags ... och när jag väl kommer igång så är det ju lika bra att göra det ordentligt... för antagligen så dröjer det tre år innan det sker igen rolleyes.gif
För övrigt hamnar jag nog vilse oxå... hittar inte i Borås... så då är det ju bäst att dricka ett par öl extra... för efter ett par öl extra så brukar det inte göra så mycket om man kommer lite vilse.... eller nåt.... rolleyes.gif tongue.gif wink.gif unsure.gif blink.gif laugh.gif
ninnisky
Det blev italienska köttbullar på kalvfärs pepprade med färsk basilika och riven ost (mager), därtill rostade grönsaker som paprikor, palternacka, morötter, tomater, lök, en och annan vitlök samt toppade med olivolja och
rosmarin och en liten röd chili.
Jättegott och kalorifattigt rolleyes.gif
Ralf
www.tasteline.com kanske kan vara ett tips.
fruberglund
Vi var slöa idag och köpte kebab med bröd smile.gif Har varit ute och eldat hela dan.
yla
jaha ja här blev de entrecote o potatismos o sallad på vitkål tomat paprika gurka

o sky från den stekta entrecoten på moset
Carina Josefsson
Om ni vill prova nåt riktigt smidigt så är här ett jättegott recept:
Lägg fläskkotletter i en gratängform.
Bred över 1 burk chili creme fraiche
In i ugnen, 175 grader i en timma.

Klyftpotatis och sallad till
Gott o smidigt! tongue.gif
yla
jag tänker få glass me choklad sås som efterätt laugh.gif laugh.gif tongue.gif
ninnisky
CITAT (fruberglund @ 19-03-2005, 18:06)
Vi var slöa idag och köpte kebab med bröd smile.gif Har varit ute och eldat hela dan.

Glöm inte att spara lite till påskafton, vettja
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ska också snart till landet och elda upp det som föll i stormen senast......
Annlo
Vi har ätit Lax på görnsaksbädd! Supergott sleep.gif

Man bryner: rivna morötter, skivad paprika, och en strimlad purolök samt saltar och pepprar.

Lägger detta i en smord ugnsform.

Lägger på laxfiléer ca 4 st ovanpå grönsaksfräset samt saltar dessa.

Blandar rätt mycket senap (ca 4 msk skulle jag tro) i 5 dl grädde (jag använder milda mat 15%) häller detta på laxen.

klart att skicka in i ugnen ca 30 min på 225 gr.

Servera med potäter! o sallad

Saltet är a och o med denna rätt, så salta i efterhand om den inte blir tillräckligt saltad före, det går åt mycket salt...

Smaskens tycker vi,

Annlouice
Castea
CITAT (fruberglund @ 19-03-2005, 18:06)
Vi var slöa idag och köpte kebab med bröd smile.gif

Håller med: smile.gif

Nåt så enkelt som kebab är bland det godaste jag vet. wub.gif

Men.... unsure.gif... så hungrig jag blev av att läsa denna tråd. Borde inte gjort det. Håller diet, men nåt dietlagligt blir det väl här i kväll så småningom. wink.gif
Annki
Det ska just till att bli laxfjärilar med kryddkrassesås och grapefrukt. När man stekt laxfjärilarna smular man ned en grönsaksbuljongtärning i stekpannan, lite grädde/cr fr och vatten, låter koka upp. Och sist klipper man över en låda kryddkrasse. På laxfjärilarna lägger man filéad grapefrukt innan man slår på såsen. Gott! Gärna klyftpotatis till.
Heddas matte
Kycklinggryta... (på djupfrysta fycklingfiléer) favorit i repris... (går att göra i många olika varianter och ungarna är stormförtjusta) massor med kryddor... ingefära, curry och koriander bla... och så ris med gurkmeja, wokgrönsaker och chapatis till!
*Felix matte*
Schnitzlar bjöds jag på idag wub.gif
Lax på grönsaksbädd...receptet sparat...kocken min har fått det... lagas senast måndag. biggrin.gif

En favvo just nu är... Stek tunt skivad lök tillsammans med strimlad paprika, salta och mal lite svartpeppar över...Mmmmmums...passar till (nästan) all mat wub.gif
Rossi
Det blev jättegod kräftsoppa med ostbröd till! Tyvärr inget vin till eftersom vi skulle på bio sen och fick ta bilen.

Imorgon är vi bortbjudna och slipper att laga själva.
netaave
Kycklingfilé, klyftpotatis och fraichesås med vitlök, lime och dragon (egengjord).
zaaritha
Vi åt skivad fläskkarre´, marinerad i olja, vitlök, pepparfrukt,jordnötter o
riven lime!
Ugnsstekt.
Var ganska gott--fast lite väl starkt för mej--trots att jag tycker om kryddor.
Inga från Närke
Eftersom jag ska baka lite sockerkakor idag så kommer jag att utnyttja ugnen helt och fullt, så då blir det fläskpannkaka.
Nanna
Mitt är lite likt Carinas...

Fläskkotletter med lätt creme fraiche och grädde. Stek först kotetterna och ha sen i creme fraichen. Koka tills varmt. Blanda i salt, all aroundkrydda och peppar (gärna citronpeppar) Och till det stimlad potatisgratäng med samma kryddor. MUMS
*Felix matte*
Ska strax iväg och köpa purjolök...blir Lax på grönsaksbädd till middag. biggrin.gif
*Eko*
Tack för alla goda idéer vad beträffar middagen.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif biggrin.gif
Jag blev faktiskt hungrig när jag läste dem laugh.gif
och skyndade iväg för att handla smile.gif
eftersom jag till och med fick lust att laga mat wacko.gif
som omväxling rolleyes.gif
det blev laxkottletter som skötte sig själva i ungen rolleyes.gif
och potatismos till unsure.gif
det brukar gå hem rolleyes.gif
och så har jag ju några jättebra matlagningstips att pröva några dagar framöver.... rolleyes.gif
skicka gärna fler biggrin.gif
Tack! wub.gif

jag föredrar lättlagat - allra helst laugh.gif
Annlo
Smaklig måltid!!
Var frikostig med senapen och saltet om du vill ha med lite smak... sleep.gif

Annlouice
fruberglund
Idag blev den nån ny sorts korv som mannen köpt sist han var och handlade och potatissallad med fetaost och vitlök (Grekisk).
netaave
Idag blev det pytt i panna med tillbehör, det enda man kan äta i Uppsala en söndag som denna tongue.gif Vi tog det dock inte som de flesta, till frukost biggrin.gif
Castea
CITAT (netaave @ 20-03-2005, 21:56)
Idag blev det pytt i panna med tillbehör, det enda man kan äta i Uppsala en söndag som denna tongue.gif Vi tog det dock inte som de flesta, till frukost biggrin.gif

Oj då, är det tradition att äta pyttipanna på bandyfinal-dagen i Uppsala, eller...?! Vart kommer den traditionen ifrån?

Trodde mest man drack måltiderna en söndag som denna i Uppsala. rolleyes.gif Typ, varm glögg..
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 20-03-2005, 15:32)
Smaklig måltid!!
Var frikostig med senapen och saltet om du vill ha med lite smak... sleep.gif

Annlouice

Jättegott och så tyckte också maken wub.gif ... men... nästa gång tar jag nog bara två msk senap smile.gif.. jag är till skillnad mot maken, ingen senapsälskare tongue.gif biggrin.gif
Rekommenderar rätten å det varmaste biggrin.gif

Eva i Skåne..nu har jag också bakat din chokladkaka... Succe!!! Var ju hur lätt som helst att göra och suuuupergod. wub.gif
Lilla Selma
Gammaldags, härlig plommonspäckad fläskkarré (det var flera år sedan sist) med hemlagat äppelmos, hemodlade ärter och morötter och kokt potatis och brun sås. Kändes som en riktig "söndagmiddag". Efteråt en kopp kaffe och en liten kaka... wub.gif rolleyes.gif

I morgon blir det rester av karré med stekt rosmarinpotatis och hemgjord lök- och plommonröra... Mums! wub.gif

Nattinatti önskar Selma
yla
jag säger barareceptbanken för där kan man ju hitta inspiration ju
o ni kan väl fylla på me era recept där så de e lätt att hitta då man vill ha insprirationen

smile.gif rolleyes.gif jag lagar o lagar o lagar mat därifrån för de e så himla kul o testa nya grejer
netaave
CITAT (Castea @ 20-03-2005, 22:08)
CITAT (netaave @ 20-03-2005, 21:56)
Idag blev det pytt i panna med tillbehör, det enda man kan äta i Uppsala en söndag som denna  tongue.gif Vi tog det dock inte som de flesta, till frukost biggrin.gif

Oj då, är det tradition att äta pyttipanna på bandyfinal-dagen i Uppsala, eller...?! Vart kommer den traditionen ifrån?

Trodde mest man drack måltiderna en söndag som denna i Uppsala. rolleyes.gif Typ, varm glögg..

Jagh vet faktiskt inte var traditionen kommer ifrån, men det serveras ju på bandyfrukostarna på varenda krog i stan.
Alla affärer med självaktning i stan har också extrapris på pytt till den här helgen. tongue.gif
Vad gäller dryck så är det inte så farligt, visst serveras både öl och snaps på frukostarna men det har som regel gått ur kroppen vid 15 när matchen börjar. Sen är det ju så att alla har en bandyportfölj med tillhörande (kaffe)?termos biggrin.gif Såg dock ingen direkt fylla på vår läktaren igår. Satt dock inte på någon supporterläktare. (men 3 rader ovanför Foppa)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon