Full version: Jord
camelm
Har tänkt att beställa jord till mitt sommarställe, att fylla på de ställen vi grävt bort buskar mm. Vi vill ha en jord som det ska sås gräsmatta på,

Är det någon som har en susning om vad jag ska betala för pris/kubik..... Torpet ligger vid Hjälmaresund, Katrineholm
Ingrid på Västkusten
www.gulasidorna.se

Ring runt!

Hälsar Ingrid
Eivor E på Väddö
Jag ringde Rimbo jord. De tar 175:- (var det kubik eller ton??). Men sen kostar frakten hem till mig 1.700:-!!!!! Men den vänliga människan tipsade mig om att man kan komma dit med en släpkärra och fylla den för 250:- . Ett klart mycket mer tilltalande alternativ för min del. Mitt tips / Eivor
e_sedell
Topstar brukar göra skicka ut ett blad varje vår om att man får fylla en kärra för 100:- då får man ga hur stor som helst wub.gif
Ralf
CITAT (Eivor E på Väddö @ 13-03-2003, 18:33)
Jag ringde Rimbo jord. De tar 175:- (var det kubik eller ton??). Men sen kostar frakten hem till mig 1.700:-!!!!! Men den vänliga människan tipsade mig om att man kan komma dit med en släpkärra och fylla den för 250:- . Ett klart mycket mer tilltalande alternativ för min del. Mitt tips / Eivor

Sist jag handlade av dom var det kubikmeter dom sålde... (alla ev spåkpoliser får hålla sig undan, domsålde naturlgitvis inte .... men ni ähh).

Du får tänka på att du får inte särskilt mkt jord med dig på släp-kärran jämfört med lastbilen. Max 1 ton. ungefär lika mkt i liter..... för 250 kr + din bensinkostnad o sedan får du skyffla av allt hemma.

1700 kronor för transporten från Rimbo till Väddö är egentlige ej dyrt....
Räkna på vad en taxibil skulle vilja ha för att köra fram o tillbaka
det är ca 10 mil minst, kanske 15
tar ca 2 timmar + bilens kostnader.
o traktor o lastning...

Men naturligtvis beror det på hur mkt man ska ha.
ca 10m3 är en del, fast ofta är folk besvikna över hur LITE dom får.. Jorden brukar sjunka ihop kraftigt
Jan af Lisö
Hej

Jag köpte trädgårdsjord förra våren, de tog 2100:- för 10 m3 inklusive leverans i hela södra delen av Stockholms län. Man kunde välja mellan gräsmattejord och trädgårdsjord. Jag fick både kvitto och en massa diagram som jag inte kunde tolka, men enligt chaffören betydde det jord av god kvalité. Leveransen kom enligt mitt önskemål på söndag morgon utan pristillägg. Lasten var tung, kom på en treaxlig Scania lastbil.

Jag hade köpt tidigare jord med en släppkärra, men det var ingen bra affär. Först tog bonden 350:- för en m3 (mao fråga om priset i förväg, lita inte på skyltar "bra och billig matjord"), sen sjönk hela släppkärra djupt mer i marken och var så tung att den gick knappt att köra. Vi fick smyga på småvägar för snuten skulle antagligen ha synpunkter.

Inte var det billigt heller när man adderar kostnad för jord, släppkärra, bensin, bilslitage, etc...

Mitt tips är att du hittar någon som levererar jord med lastbil i närheten där du bor. Tänk också på att man måste kunna komma fram med en tung lastbil, det blir träligt om lastbilen inte kommer ända fram och att man måste flytta hela jordhögen med en skottkärra - då känns 10 m3 jord som mycket jord.

PS: [Utanför ämnet] Jag har också funderat på det med prisjämförelse mellan taxi och tung lastbil, de verkar ta ungefär lika mycket per mil, men det måste kosta flerdubbelt mer att köra tung lastbil. Jag har en känsla att taxin tar riktiga ockerpriser plus att man blir lurad.
Hannele
Vi köpte aldrig den där jorden - vi fick en mycket intressant trädgård! rolleyes.gif

Och annorlunda än grannarnas...
e_sedell
kul, hur ser den ut i dag?
Hannele
"fylla på de ställen vi grävt bort buskar"

Ingen bok för er...??
Hannele
"kul, hur ser den ut i dag?"

Jag har några bilder i mitt Album
och i min PersonligInfo fiins nog adress till hemsidan.
e_sedell
du det se ju inte allt för tokigt ut i dag, du måste ha lagt ner hur mycket jobb som hälst... wub.gif
Hannele
"du måste ha lagt ner hur mycket jobb som hälst..."

Tja, jag ser det inte som jobb - utan som avkoppling. tongue.gif
e_sedell
jo det är ganska avkopplande är det, tills man ska rensa laugh.gif
Ralf
CITAT (Jan af Lisö @ 14-03-2003, 10:10)
sen sjönk hela släppkärra djupt mer i marken och var så tung att den gick knappt att köra. Vi fick smyga på småvägar för snuten skulle antagligen ha synpunkter.

Inte var det billigt heller när man adderar kostnad för jord, släppkärra, bensin, bilslitage, etc...

Jag säger bara precis!
Tänk på mängden, o visst man kan ta ett ton på släpkärran, om man har en stor släpkärra och stor bil. Annars får man nog bara med sig kanske max 400 liter...
Eva i Skåne
Jag vet inte hur priserna ligger, men jag har själv tänkt försöka få hem ett lass framåt sommaren.

Ett litet tips bara wub.gif wub.gif
Kolla med säljaren om det är ogräsfri jord (finns det wink.gif ). Vi har en granne som fick ett stort lass till bra pris och han var jättenöjd, slet och jobbade en helg för att få ut det på tomten och sen kom den riktiga lyckan mad.gif . Han "odlade" ogräs över hela tomten innan han hunnit så ett gräsfrö, eller vad han nu tänkt ha där.
pa kalmar
När vi gjorde ordning vår tomt (nyanlagd) så köpte vi matjord av fin kvalitet för 110 kr kubikmetern. Då ingick också leveransen hem till tomten. Det tog väl honom ca 10-15 minuter att köra enkel resa. Han körde med sin grävare och en vagn efter. Han glömde nog bort att ge oss nåt kvitto på jorden..... rolleyes.gif
e_sedell
hehe, vad kul laugh.gif . Jo det finns faktiskt, endel ångar jorden. Många gånger behövs inte det, man använder oftast torv, lera, sand + gödsel. Ibland kan man ha i kompost och då kan det, beroende på vad som komposteras, bli mycket frö. Jag skulle tippa på att jordprodusenten har egen mark, på den odlar han slåtter. För att få så stor avkastning som möjligt låter han det växa tills det nestan går i frö. Men han hinner inte med, han komposterar det och så blir resultatet som det blir wink.gif
Lars
Jag antar att jordproducenten köper torv och blandar med sand och lite gödsel. Av den jorden blir det kvar mest sand till slut eftersom torven bryts ner ganska fort, vilket ger stora sättningar om man har gjort planteringar med den. Är det riktig matjord, så tror jag inte att man kan "odla" den, utan det är i princip bara när man ska bygga på en åker som man schaktar av matjorden och säljer den. Den här jorden är riktigt bra, den har en stabil mullhalt som inte bryts ner så snabbt (jämför 1000 år mot 2-3 år)... Så tror jag att det är...

Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon