Ove Grover
Hej!

Jag har hört/läst/sett nånstans (minns ej var) att frön i regel inte gror om man pluppar ner "färska" frön i jorden då fruktköttssafter har återhållande effekt på groddbarheten. Stämmer detta?

Gäller detta physalis eller är det bara att krafsa ut de små kärnorna och smeta ut dem på/i jorden? (köpte en burk på ICA)

Tänkte man kunde skölja upp dem innan sådd.

Hur djupt ska jag så?

Hur tätt ska jag så?

Hur ljust/varmt/torrt/vått ska de ha det?

Hur lång tid tills de visar sig?

..hjääälp..

(jag är faen helt sanslöst grön)

sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det stämmer att fruktkött runt fröer hämmar grobarheten, men när det gäller växter som hör till Solanumsläktet (dit physalis hör) så brukar de kunna gro riktigt bra ändå. Det jag mest är funderad över är att du köpt på burk, är det någon form av konserv? Det kan ju hända att man hettat upp frukten när man konserverar och hettan brukar ta död på fröerna. Färska frukter brukar dock gå utmärkt att ta fröer ifrån.

Peta bara ner fröerna ca 0,5cm i såjord ca 2cm mellanrum, fukta jorden, sätt plastpåse över och ställ varmt, det brukar variera lite hur snabbt fröerna gror men det kan ta uppåt 3-4v. När plantorna fått karaktärsblad planterar du dem en och en i krukor och odlar som busktomat.

(Kom på nu att jag hade tänkt så Gyllenbär idag det har jag ju glömt, gyllenbär är en art Physalis som ger lite mindre plantor + de brukar ge frukt snabbare vilket passar för svenskt klimat)
Ove Grover
Jag är lite onoga med terminologin - jag menade korg. De kom i en liten plastkorg och är nog att bedöma som färska, handplockade små rackare..

biggrin.gif

Tack för dina svar - jag ska så ner lite fröer imorrn och börja hålla min tumme
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon