Full version: upphöjt land
peterinas
hej alla glada nu är man ny här =) . frågan som jag har lyder . min rygg är inte det bästa så jag vill höja mitt land i trädgården , håller på att bygga om hela trädgården smile.gif . skulle vilja ha massor med information som man bör tänka på som , höjd,storlek , material , mm

tacksam för svar

Mvh Peter
kerstin z5-6
Upphöjda bäddar är bra , inte bara för onda ryggar o nackar -utan i kallt klimat kan man vinna nån odlingszon i och med att det tinar lite snabbare om våren och inte blir vattensjukt som rabatt i "marken .
Försöker en bit i taget få det mesta upphöjt
Man kan odla i pallkrage -grönsaker mm, höja med grundstenar , torvblock , stockar -alla medel är tillåtna smile.gif
peterinas
tackar tänkte inte på det med klimatet . men nu så vet jag *skratt* har du nån aning om storleken? har den nån betydelse

Mvh Peter
gammelnalle
eller lite tydligare:
gå in på "Pallkrageklubben" (tre rader upp)
DÄR håller man på med denna fantatiskt smarta ide att odla på detta sätt...

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
peterinas
haha hittadce den precis =) är ny här så tar väl ett tag innan man är inkörd antar jag
kerstin z5-6
Storleken har alltid betydelse biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
men eftersom jag helst odlar rosor räcker inte pallkragar -utan jag höjer jordytan med egenhändigt producerad jord + 40-+60 över marknivå
den senaste rabatten är 8 meter lång
peterinas
är nå sånt jag vill ha med . och i bakar ( kantsågning) från träd då det smälter in i min trädgård
kerstin z5-6

kanske inte så tydlig bild men,de flesta rabatterna är upphöjda med,och har naturmaterial som tex stockar till kanter
peterinas
*suck* så snyggt . vill ha smile.gif men kommer det kommer smile.gif just ny vill jag ha upphöjt land sen bygger jag just nu en damm med vattenfall och en borrad sten där vattnet ska komma ut :9 och ett minilandskap på en liten ö samt järsgård . men alltid tid . finns så mycket och göra i trädgården som är gratis smile.gif
kerstin z5-6
Låter som trevliga planer som du får fota eftersom -Välkommen hit förresten smile.gif
peterinas
man tackar och bockar smile.gif finns så många planer för trädgården ch mamma älskar blommor och örter och pappa snicerier så man får mycke hjälp därifrån och ideer smile.gif sen har vi massa djur med . men bygga är ju en livsstil och livsverk smile.gif försöker även nu att ta reda på om man kan använda spillningen från marsvin och kanin som gödsel i rabbaterna smile.gif
gammelnalle
Enda "hindret" verkar vara OM kaninen har Coccidios... DÅ skall :

CITAT
Alla kaninutrymmen saneras med klorin el.likn. och den sjuka kaninens avföring kastas bort - den ska inte användas som gödsel till blivande kaninmat. Bakterierna är livskraftiga upp till 18 mån. och tål både frost och upp till +50 grader.

Källa:
http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/kaniner/sjukdomar.htm
peterinas
aaa ja det är ju inte direkt bra . får kolla sånt först då .
Letty
Men om kaninen är frisk... vilket mina är... så kan jag glädjande meddela att kaniner inte äter tistlar och nässlor... rolleyes.gif Och det innebär att man får inget sånt i trädgårdlandet när man gösslar! biggrin.gif

Vi har 3 kaniner i en utebur med en rastgård på 12 kvm. Där går de alltid i ett och samma hörn och uträttar sina behov. Så när det gottat till sig lite är det bara att ta fram spaden! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon