Full version: Stockholm 2 veckor
Krasseblomma
Hej!
Jag ska praktisera i Stockholm 2 veckor i maj på Drottningholms slottspark. rolleyes.gif tongue.gif
Och nu undrar jag vad jag ska göra med all tid jag får över, dvs vad ska jag besöka??
Susanna
Ströva i Gamla Stan
Klättra upp i Stadshustornet
Medeltidsmuseet
Fåfängan
Promenad på Djurgården
Gröna Lund
Skansen
Vasamuseet
Stockholms Stadsmuseum
Vädersolstavlan i Storkyrkan (äldsta avbildningen av Stockholm, från 1500-talet)
Promenad längs Norr Mälarstrand
Livrustkammaren

Jag gillar historia som synes. Bra trädgårdar finns det naturligtvis också, men de får någon annan tipsa om, jag är dålig på dem!
netaave
Nacka forum, där kan man strosa länge, mååånga affärer är det, bl.a. Lagerhaus. Har även en jättebra sushibar och även god wokmat 1 tr ner.
GoSatta
bergianska (även fast de kanske är lite dött där nu)
aquaria vattenmuseun
lärkstaden är vacker om man gillar arkitektur
orchidehuset på tegnergatan
dusk (kommer dock inte ihåg adressen)
om man gillar asiatisk mat har vi väldigt bra aisatiska mataffäre i stockholm
samma sak med indisk mat
annars ska man väl passa på å ta del av utelivet
och gillar man fortfarande arktitektur finns det väldigt mycket vackert att se i Stockholm
pyrola
Det vore enklare att ge dig tips om du talar om vad du är intresserad av smile.gif
Krasseblomma
ja jag kanske borde ha skrivit vad jag var intresserad av men det är en svår fråga,
dom tipsen jag har fått hittills verkar bra smile.gif, vad jag vill se är väl så mycket som möjligt antar jag,
men det är väl i första hand olika trädgårdar...vilka som är värd att besöka
Caprice
Zetas Handelsträdgård, som ligger väldigt nära Ikea.. tongue.gif

Och på Zetas kan du äta en god och mysig lunch i deras kafeteria..

Och efter detta kan du ta en titt i Skärholmens Centrum och kanske se den omtalade loppmarknaden innan den försvinner..

Och vidare någon dag ska du absolut ta en Waxholmsbåt till antingen Sandhamn, Waxholm (går att åka till med bil / buss) eller Utö... Stockholms skärgård är väldigt vacker..!

Caprice
yla
hallwylska museet

en upplevelse o stans första badkar bland annat

kan rekommenderas rolleyes.gif
amaira
Vad du ska se? Drottningholm!!! laugh.gif laugh.gif wub.gif
En underbar park - grattis till din praktikplats!!
Kina slott - ligger i parken.

Ta båten in till stan nån dag, tillsammans med alla turisterna.
Annars åker du med "mina" bussar wub.gif (som jag inte kör längre) till Brommaplan (tar fem minuter) och tar tunnelbanan in till stan (25 minuter).

En dag måste du absolut ta buss 177 från Drottningholm, fortsätta förbi Brommaplan och så småningom (en kvart senare) stiga av vid Kolonnvägen, och sedan gå några hundra meter framåt till Haga Norra.

Där ligger sedan Fjärilsmuseet med vinterträdgård och asiatisk trädgård.
wub.gif wub.gif

Enda "nackdelen" kan vara att platsen ibland svämmas över av "skolklasser på utflykt".
Men det är nog ändå min favoritplats i Stockholm.

Åker du in till "stan", så gå längs med Strandvägen på Östermalm, mot djurgården. Titta lite extra på arkitekturen. Och på taken!
Stockholms "tak" är en annan favorit för mig.

På Djurgården har du Wasamuseet, Aqvaria vattenmuseum wub.gif
Nordiska museet, Gröna Lund, Skansen med Skansenakvariet,och lite annat.
Allt inom "gångavstånd" (om man är van att gå rolleyes.gif )

Skansenakvariet innhåller sådana "godbitar" som ormar och spindlar t.ex. Sånt som jag gillar med andra ord. Samt en och annan krokodil.
Men också fantastiska akvarier med fantastiska fiskar!!

Du kommer att få en fantastisk tid. Även om du inte hinner utanför parken biggrin.gif . Grattis igen, till din fina praktikplats!
Dzad
Det värsta med stora städer är att man blir så stressad och nervös av alla tunnelbanor, bussar och ställen som man inte hittar till, inte hinner med... smile.gif
Borde ha personlig guide för att få det så bekvämt som möjligt.
Därför tycker jag bättre om att åka till städer som jag känner till lite från förr eller som inte är så stora... eller nja egentligen inte, det vara bara en tanke. smile.gif
Annki
Bergianska! Aldrig dött!! Kliv in i Edward Anderssons stora växthus och njut av en doftande, blommande medelhavsvår/sommar... Det ska jag göra idag. Och det är alltid mycket att titta på där ute. I maj har det väl även börjat röra på sig ute i trädgården.

Om du har tillgång till bil åker du kanske en sväng till Tungelsta där det finns mängder av växthus att beskåda, bl a Rockdala.

Lidingö är en grön oas med Milles-gården och Emma Lundbergs trädgård. Längre ut på ön finns ett underbart fik "mitt ute på landet" - Långängen. Idylliskt i små rödmålade stugor med lågt i tak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon