Full version: Orkidéer
Magdis
Den heter Phalaenopsis och är jättefin tycker jag. Jag vet dock ingenting alls om orkidéer och hur de ska skötas. Den kom i en genomskinlig kruka, betyder det att den vill ha ljus på rötterna? Det står på den medföljande lappen med skötselråd "fertilize a little every month". Hur i friden gör man det då? Om den här orkidén överlever den första månaden hos mig ska jag rita kors i taket.
Åsa, mälardalen zon 2
Just phalaenopsis är mycket lättskött bara doppa ner rotklumpen i ljummet vatten (gärna regnvatten) med 1-2veckors mellanrum. Se till så inget vatten hamnar i bladrosetten. Låt vattnet rinna av och ställ tillbaka i krukan, det ska inte stå något vatten i krukan, växten vill torka upp mellan vattningarna.

Man kan blanda lite svag blomnäring i vattnet med jämna mellanrum själv brukar jag ofta glömma bort det där med näringen och konstigt nog skjuter de ändå nya blomstänglar.

När blommorna vissnat klipper man INTE bort stängeln ofta kommer det nya knoppar på samma stängel, skulle den torka helt kan man dock klippa bort den.
Annlo
Då orkidéer inte tål för stark gödning så använder jag en speciell orkidegödning som finns hos de flesta blomsterhandlare!

Ett tips vad gäller vattningen: jag tror inte att de gillar att bli bortglömda så för att komma ihåg när jag ska vattna så skriver jag alltid upp i allmanackan när jag vattnat, där kan man också notera när de fått näring...minnet är ju kort ibland!

En varning kan också vara på plats: de är nämligen beroendeframkallande! rolleyes.gif Man vill bara ha fler o fler o fler.....

Lycka till!

Annlouice
kristerh
CITAT (Annlo @ 20-03-2005, 15:41)
En varning kan också vara på plats: de är nämligen beroendeframkallande! rolleyes.gif Man vill bara ha fler o fler o fler.....

Lycka till!

Annlouice

biggrin.gif biggrin.gif wink.gif
krister
carol
Vad gäller vattningen - har man en sån genomskinlig plastkruka kan man även kolla när den är torr, då ser man inget vatten längre på sidorna och då är det dags att vattna igen.

Här kan du läsa lite mer om orchidéer:

Odlingstips för tropiska orchidéer.
Jens orchidéeplantor
Svenska orchidéesällskapet
Blomstertanten
På phalenopsis kan man se när den ska vattnas. Rötterna är vita då, vattna och vips är de gröna !
Magdis
Tack för alla tips! Det verkar ju jättepraktiskt att det går att se på rötterna när den ska vattnas. Idag har jag varit och köpt orkidéjord och orkidénäring. Jag skulle vilja plantera om den i en större kruka för den som den var i när jag köpte den är väldigt trång och flera av rötterna spretar upp utanför krukan. Kan jag plantera om den nu eller bör jag vänta?
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-03-2005, 11:44)
Tack för alla tips! Det verkar ju jättepraktiskt att det går att se på rötterna när den ska vattnas. Idag har jag varit och köpt orkidéjord och orkidénäring. Jag skulle vilja plantera om den i en större kruka för den som den var i när jag köpte den är väldigt trång och flera av rötterna spretar upp utanför krukan. Kan jag plantera om den nu eller bör jag vänta?

Det är nog perfekt att plantera om den nu, i den köpta orkidéjorden brukar det vara en massa "vanlig" jord använd inte den, sålla så du bara har det grövre kvar. Och det gör inget att det spretar rötter utanför krukan, de rötterna brukar vara svårt att "styra" ner i krukan och gå av om du försöker, så låt de hänga utanför, passa på att klippa bort alla torra gamla rötter oxså.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon