Lombiz
Hej,

Jag vet nu att man bör beskära alla stenfruktsträd i Juli-Sept men iom att jag missade det i höstas så var jag tvungen att klippa ner mina två Japanska körsbärsträd hårt i går.
Dom har nog inte beskurits alls på minst 2 år då jag köpte huset och det fanns enorma skott på dom. Jag valde ofta lösningen att såga av grenar där det fanns många stora kraftiga skott istället för att klippa skott för skott.
Jag ville dessutom gallra ur trädet mycket för gräset under får inget solljus.

Den egentliga frågan:

Behöver jag oroa mig mycket för att träden förblöder och dör?
Det är träd som säkert är 40 år.

Tack,
Peter
Christer i Falköping
Ja, det tror jag att du måste göra. Stenfruktsträd gillar inte hård beskärning alls. Framförallt inte de grövre grenarna. Så risken är klart överhängande att den sakta dör. De bör väl inte beskäras alls egentligen.
Christer.
Lombiz
Tack för ditt svar.
Jag har inte beskurit några grenar med gammal bark så det är bara nya skott(grenar) med flertal skott. Dom största skotten som pekade rakt upp var nog ca 5-6cm i diameter och 1-1.5m höga.

Jag har lämnat de flesta mindre skotten från i år.

Jag har nog beskurit trädet till det läget det var när vi flyttade in.

Förra husets ägare har defintivt beskurit träden innan.
Annars hade dom varit betydligt större.

Mvh, Peter
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lombiz @ 20-03-2005, 02:34)
Hej,

Jag vet nu att man bör beskära alla stenfruktsträd i Juli-Sept men iom att jag missade det i höstas så var jag tvungen att klippa ner mina två Japanska körsbärsträd hårt i går.
Dom har nog inte beskurits alls på minst 2 år då jag köpte huset och det fanns enorma skott på dom.  Jag valde ofta lösningen att såga av grenar där det fanns många stora kraftiga skott istället för att klippa skott för skott.
Jag ville dessutom gallra ur trädet mycket för gräset under får inget solljus.

Den egentliga frågan:

Tack,
Peter

Nej du riskerar inte att de förblöder, för Prunus är inga blödare. Orsaken till att man inte beskär nu är att de lättare kan drabbas av sjukdomar som ex. gummiflöde längre fram.
Sommartorparn
CITAT (Lombiz @ 20-03-2005, 02:34)
Den egentliga frågan:

Är det någon mening med att fråga när beskärningen redan är gjord?
wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon