Full version: Råd om gräsmatta..
Lombiz
Hej,

Jag har ett hus med rätt stor gräsmatta eller ska vi säga mossmatta tongue.gif
Problemet är först och främst att stora dela av gräsmattan ligger ofta i skugga och är mycket fuktig i vissa områden.

Jag har försökt sätta mig in i hur man ska gå tillväga för att få en fin gräsmatta.

Såsom jag förstår det:

alt 1. Kalka nu, kväverikt ogräs-,mossa-,gödsningsmedel om någon vecka och sedan varannan månad.

alt2. mossadöd medel och sedan kratta bort mossan och därefter alt 1.

Är jag rätt på det eller helt ute och snurrar?

Mvh,
Peter
Åsa, mälardalen zon 2
Kalka är ingen idé det tar inte bort mossa, det brukar växa mossa i gräsmattor som växer på högt pH också (fast använder du konstgödning kan man ibland behöva kalka, använder du naturgödsel brukar man inte behöva kalka). Ditt problem är nog främst fukten och skuggan där lär det nog växa mossa oavsett vad du gör, kanske dränering kan hjälpa + om det går att klippa ur träd och liknande för att få ner ljus + gynna gräset med gödning. Tänk på att mossan är det som först blir grönt på våren så det ser alltid värst ut med mossa tidigt på våren.
anklar
Hej
Kolla på följande sida www.olleberg.nu så får du hjälp
Lombiz
Tack så mycket för era svar. Nu är jag redo att inhandla kalk, stoppa mossa samt gödsel.
Jag kör på alla råd jag fått även om alla inte stöttar varje variant biggrin.gif

Jag vet dock inte riktigt hur man dränerar.
Bör man använda vertikal skärare eller kan man slå ner ett smalt spett i gräset på flertal ställen (ungefär så som jag sett dom luftar golfgreener)

Tack, Peter
Ammi nybörjare
Hej Peter,
Ja, jag har som sagt lite liknande problem också i min trädgård. Jag trodde att det var bra att dra bort mossa så nu har jag kala fläckar på sina ställen mad.gif
Är det någon som vet om jag kan plantera nytt gräs, typ strö lite jord och frön på de ställen som är kala. Hjälper det?

/Ammi
Sommartorparn
CITAT (Ammi nybörjare @ 20-03-2005, 10:27)
Hej Peter,
Ja, jag har som sagt lite liknande problem också i min trädgård. Jag trodde att det var bra att dra bort mossa så nu har jag kala fläckar på sina ställen  :angry:
Är det någon som vet om jag kan plantera nytt gräs, typ strö lite jord och frön på de ställen som är kala. Hjälper det?

/Ammi

Att kratta bort mossan är det rätta. Sedan gödsla så att gräset hävdar sig bättre gentemot mossan. Min erfarenhet är att kala fläckar snabbt växer igen när gräset kommer igång med att växa. Men det beror på hur stora kal-fläckar det rör sig om. Men vänta lite med gödslandet så att gräsplantorna hinner hämta sig efter räfsandet.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lombiz @ 20-03-2005, 10:22)
Tack så mycket för era svar. Nu är jag redo att inhandla kalk, stoppa mossa samt gödsel.
Jag kör på alla råd jag fått även om alla inte stöttar varje variant biggrin.gif

Jag vet dock inte riktigt hur man dränerar.
Bör man använda vertikal skärare eller kan man slå ner ett smalt spett i gräset på flertal ställen (ungefär så som jag sett dom luftar golfgreener)

Tack, Peter

Vanligaste sättet att dränera är nog att gräva ner dräneringsrör som leder bort överflödigt vatten.
Ewa L
CITAT (Sommartorparn @ 20-03-2005, 10:50)
Att kratta bort mossan är det rätta.

Och det tycker inte jag. tongue.gif
Varje liten mossbit som slits loss blir en ny planta någonannanstans i gräsmattan.

Det finns tydligen lika många uppfattningar som gräsmattor. biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Ewa L @ 21-03-2005, 08:02)
CITAT (Sommartorparn @ 20-03-2005, 10:50)
Att kratta bort mossan är det rätta.

Och det tycker inte jag. tongue.gif
Varje liten mossbit som slits loss blir en ny planta någonannanstans i gräsmattan.

Det finns tydligen lika många uppfattningar som gräsmattor. biggrin.gif

Ja, man måste naturligtvis samla upp mossan och ta bort den, inte sprida ut den över gräsmattan!:rolleyes:

Till skillnad från vad många tror så tar inte kalk bort någon mossa, det får man göra själv. Däremot ändrar kalken ph värdet så att mossan möjligtvis trivs lite sämre, och har man då gödslat sin gräsmatta så kan gräset förhoppningsvis hävda sig lite bättre gentemot mossan.

Ett annat alternativ är att bli vän med sin mossa. Grönt o fint, mjukt o gå på , o så behöver man inte klippa så ofta.....
Lombiz
Hej igen,

Det jag kommer göra som verkar vettigt efter alla inlägg och vad jag läst.

1. kalka nu (även om det inte tar bort mossa så preventivt eller trivs mossan sämre)
2. Mossa F (stroller) om ca 2 veckor eller så.
3. Sen kommer jag köra med hönsgödsel April,Juni, Juli ungefär tror jag.

Jag har dessutom klippt ner buskar etc så pass att gräset kommer få mer sol.

Peter
CGB
Det finns mossor som vill ha surt växtunderlag men också mossor som klarar sig utan surt växtunderlag. En sådan är tex gräshakmossa, Rhytidiadelphus squarrosus som antagligen hör till de mest förekommande mossorna i våra gräsmattor. Man blir inte av med den genom att kalka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon