Full version: en kulle med allt
yla
OM jag köper ett par säckar jord
o gräver bort grässvålen på nåt bra ställe i trädgården
o sen strör jag ut alla frön som blir över
visst borde jag då få en kulle med massor me blomster

eller hur smile.gif
ivarjefall som helst så ska det prövas i år för jag kan juinte så alla mina frön o de vore skoj om dom kom till användning
förressten hur länge håller sej frön
vilka kan sparas oändligt länge o vilka har ett bäst före datum

om man skulle blanda ner fröna i hela jorden
(alltså den jord jag tänker bygga den lilla kullen av)
så kanske vissa letar sej upp om nåt år eller så o på det viset skulle man få en föränderlig liten kulle
o om man nu har en MASSA frön så skulle kanske inte ogräset få plats
rolleyes.gif

nån som har ideer tankar o tips för att de ska funka
ominte så testar jag iallafall smile.gif
Fredi
Jag tycker att det låter som en rolig idé!

Jag kommer att prova den själv i en rabatt som jag inte kan få hyfs på!
fruberglund
Jag tycker också det lät som en trevlig idé. Se till att den inte blir för stor bara så du har kommer åt att rensa ogräs smile.gif
yla
CITAT (fruberglund @ 20-03-2005, 11:33)
Jag tycker också det lät som en trevlig idé. Se till att den inte blir för stor bara så du har kommer åt att rensa ogräs smile.gif

fats de kommer bli svårt o se skillnad på ogräs o annat
men jag kommer tebax me rapporter om hur den tar sej ut

jag längtar nu som bara den o vill att den betonghårda snön försvinner i ett nafs på en gång
men under tiden så har jag satt lite frön o VÄNTAR tålmodigt
för mankan ju inte annat rolleyes.gif
adrian
Jag grävde ett stort hål för att göra mit Köttätande träsk och allt som låg i hålet blev min kulle.

På så sätt fick jag både mitt drömträsk och en liten spännande kulle full med grodor och annat levande skoj.

(Och jag slapp den tråkiga 4-kantiga gräsmattan, nu är det kuperad terräng i hörnet på tomten...)
yla
CITAT (adrian @ 20-03-2005, 11:39)
Jag grävde ett stort hål för att göra mit Köttätande träsk och allt som låg i hålet blev min kulle.

På så sätt fick jag både mitt drömträsk och en liten spännande kulle full med grodor och annat levande skoj.

(Och jag slapp den tråkiga 4-kantiga gräsmattan, nu är det kuperad terräng i hörnet på tomten...)

härligt skulle va kul o ha ett träsk men jag har ett par dammar istället o där e de fullt me vattenlevande djur o lite vattenväxter dammens innehåll har fått platta ut slänten lite
så de e bra o använda det man gräver upp
undrar om man kan ha nånslags köttätare utomhus året runt i vårt klimat
va säger du om de för dammen e ju lite grund på en delställen
Annki
Härlig idé! Den kullen vill jag se längre fram Oldwolfie! Väntar på en inbjudan. smile.gif Så får du komma över en sväng och kolla min hysteriska oreda i kolinotten framöver. Där blir resultatet detsamma, även om jag försöker hålla reda på vad jag sår...

Frön klarar sig mycket längre tid än man tror, bara man har förvarat dem väl. Jag har mina i täta plastburkar i kylen. De står sig fler år. Blomfröer säkert 5-6 år gamla gror fortfarande bra. Grönsaksfröer lite kinkigare.
yla
CITAT (Annki @ 20-03-2005, 12:42)
Härlig idé! Den kullen vill jag se längre fram Oldwolfie! Väntar på en inbjudan. smile.gif Så får du komma över en sväng och kolla min hysteriska oreda i kolinotten framöver. Där blir resultatet detsamma, även om jag försöker hålla reda på vad jag sår...

Frön klarar sig mycket längre tid än man tror, bara man har förvarat dem väl. Jag har mina i täta plastburkar i kylen. De står sig fler år. Blomfröer säkert 5-6 år gamla gror fortfarande bra. Grönsaksfröer lite kinkigare.

jajamensan annki du är välkommer närsomhelst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon