Full version: sättpotatis
Therese77
Ska man förgro sättpotatisen, eller är det bara att sätta i hink på en gång?
Kan man sätta "hinkpotatis" i friland sen när vintern har försvunnit eller ska jag spara potatis till det? Hur förgror man? Är det bara låta den ligga i fönstret eller?

Jag har ingen aning om hur man bär sig åt, köpte 2kg tidig potatis på coop i torsdags.

Hjälp mig!!!

Therese
Åsa, mälardalen zon 2
De gånger jag odlat i hink har jag förodlat potatisen i vanliga blomkrukor med jord så det jag har satt ner i hinken har varit plantor.

Jag skulle spara utsäde till det som ska hamna på friland, lägg det utsädet i kylskåpstemp så att det inte hinner skrumpna innan det blir tillräckligt varmt ute i marken.
Therese77
Är det bara att sätta i potatisen som den är, precis som ett frö?
Hur förgror man dom då?
Margith
Förgro potatisen varmt och mörkt. Med det menar jag rumstemperatur och ... ja vaddå???... Jag lägger potatisen i en vanlig papperskasse, den sätter jag på köksgolvet bredvid fönstret och det går alldeles utmärkt. Svärmor har dem i en pappkartong bakom en dörr i hallen.
Groddarna ska vara små 'rosetter', inga långa, ljusa spret, såna som du får om du glömmer potatisen i kylen....
"Mina" små rosetter är lila... men jag förgror bara mandelpotatis, andra sorter kanske har annan färg på groddarna? unsure.gif
NÄR jag börjar förgro vet jag faktiskt inte, jag springer iväg och hämtar mina sista potatisar när svärmor ringer och säger: "Vah, har du inte tagit fram potatisen ännu" tongue.gif Hur jag än försöker att tänka efter kommer jag inte närmare än 1-2 månader innan plantering... wink.gif
Sen har jag läst om att det ska gå att sätta ej förgrodd potatis också, men det har jag aldrig provat. Men som jag minns det var enda skillnaden att det tog längre tid innan den tittade upp. Tillägger också att jag aldrig odlat potatis på annat sätt än på friland.
*Felix matte*
Jag har satt tre potatisar i en hink i förra veckan (de hade grott i påsen)
Idag ser jag en liten "plupp" komma upp ur jorden. biggrin.gif

Detta är ett test att odla potatis inomhus...se om det blir något där under jorden eller om det är bara blasten som växer. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon