Förgro potatisen varmt och mörkt. Med det menar jag rumstemperatur och ... ja vaddå???... Jag lägger potatisen i en vanlig papperskasse, den sätter jag på köksgolvet bredvid fönstret och det går alldeles utmärkt. Svärmor har dem i en pappkartong bakom en dörr i hallen.
Groddarna ska vara små 'rosetter', inga långa, ljusa spret, såna som du får om du glömmer potatisen i kylen....
"Mina" små rosetter är lila... men jag förgror bara mandelpotatis, andra sorter kanske har annan färg på groddarna?
NÄR jag börjar förgro vet jag faktiskt inte, jag springer iväg och hämtar mina sista potatisar när svärmor ringer och säger: "Vah, har du inte tagit fram potatisen ännu"

Hur jag än försöker att tänka efter kommer jag inte närmare än 1-2 månader innan plantering...
Sen har jag läst om att det ska gå att sätta ej förgrodd potatis också, men det har jag aldrig provat. Men som jag minns det var enda skillnaden att det tog längre tid innan den tittade upp. Tillägger också att jag aldrig odlat potatis på annat sätt än på friland.