i höstas flyttade vi till vårat hus och det första jag la märke på var trädgården den var så fin men mycket ogräs.
jag har ett stort jordgubbsland med 6st längder men man ser knappt de för allt ogräs.jag började stå och rycka upp de för hand men de känns som ett evighets göra .
Är de någon som vet ett bättre sett ? kanske lägga någon form av duk så att ogräset dör och ej jordgubbsplantorna.
Det är svårt att täcka så att ogräset dör, men inte jordgubbarna.
Jag rekommenderar en manuell attack, se det som bra träning för ben, armar och händer. Passa på innan vårvärmen gör att ogräset blir för kraftigt.
TeliaNet
20-03-2005, 17:16
det är inte så farligt att rensa några meter.
det finns jordgubbsväv/duk och marktäckningsväv/duk som stryper ljustillgången för ogräset.
men vad jag förstår så är det dags att byta ut jordgubbsplantorna då de ger mindre skörd efter 3 år, för att till slut upphöra.
köp weibulls jrdgbsfrön och sätt i såjord och plantera ut senare i ett jordfräst land med marktäckningsduk/väv, då slipper du göra ett dugg och de ger flera omgångar bär till frosten kommer.
Jordgubbsplantorna brukar behöva förnyas var 3-4 år, beroende på vilken sort det är. Du kan täcka landet med dagstidningar som du blöter ner i en hink och sedan lägger i ett tjockt lager över hela landet och tätt runt plantorna så att de precis sticker upp. För att slippa jaga tidningar över hela trakten när de torkat och det blåser så brukar jag täcka allt med svart plast som jag förankrar med sten. Skär bara ett litet kryss i plasten precis där plantan är och dra igenom den. Detta är hållbart i en 2-3 år. När det är dags att byta ut täckningen drar du bara bort eventuella elaka ogräs som tagit sig igenom och lägger på ett nytt lager tidningar och plast... På sommaren kan Också du lägga halm runtplantrona så blir jordgubbarna torra och fina. Täck så fort snötäcket är borta innan ogräset hinner ta fart.
Mvh
Fenja
Kattgräs
20-03-2005, 17:47
Ett annat sätt att föryngra jordgubbarna är att ta vara på de skott som kommer på revorna. De hinner växa till sig under sommaren och hösten och ger då skörd redan året därpå.
Jag tycker också att du ska ta tillvara revorna, och gräva om landet. Sen använda dig av någon form av täckodling. Om du inte tar dig ork och tid att rensa bort ogräset tror jag inte det går så bra att täcka marken runt plantorna.
Men om du frågar mig så är jordgubbsland alltid arbetskrävande

Typiskt för nåt som är så gott.
/Åsa
TeliaNet
20-03-2005, 18:12
vissa sorters gubbar ger ju knapt några revor, men finns det revor på de du har så ta och rota dessa så slipper du så.
Om du behöver nya revor Hera så har jag massor av fjolårets kvar i ena landet... det är söta, stora, goda Koronagubbar. Pm:a mig om du är intresserad.
Det enklaste sättet att förnya är att varje år byta ut en rad i landet, så blir skörden aldrig liten.
Mvh
Fenja
jätte mycket tack,men måste först och främst titta hur de är till våren.
det var nämligen ett äldre par som var sjuka som bodde har innan så de orkade bara inte greja i rabatten eller landen. Men vi kan väl hålla frågan öppen om de går bra?
tack alla ni som har gett mig ideer och svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.