Full version: Hoya
lilla mamma
Tänk, i snart ett år har jag haft fem hoyasticklingar både i vatten och jord och inte ett enda liv. bladen har varit spända men till sist dog en stickling efter den andra av tiden. Till sist klippte jag av dem och stoppade dem i vatten för ett sista försök varav två blev kvar och de började skjuta rötter.
Ned i såjord med dem och nu, NU kommer det nya blad i toppen och de sitter som STEN med rötterna i jorden.

Jag tror nu på att hoyorna måste vara tåliga som få i sticklingsform.
Någon mer som lyckats?
Frågar Anita som väntar på att den påstådda röda nu snart ska blomma.
bonzor
Jag har köpt 11 sticklingar i år och bara en har dött hitills.
Har dock aldrig lyckas rota dom i vatten, fast jag har ifs bara provat med 1 och det var den som dog sad.gif
Har nyligen fastnat i hoya träsket *haha* får se om jag lyckas sköta dom också. wub.gif
MayaS
Hej!
Har hört att det är relativt många som har problem med att rota i vatten... jag är en av dem.
Men efter att jag börjat rota i vitmossa så har 95% av de sticklingar jag satt överlevt... att de sedan dog under vintern är en annan femma men rotning i vitmossa har funkat kanon.

Mvh
M.
Gertie
Jag köpte 4 sticklingar för c:a 10 månader sedan.
Rotade alla i såjord. Alla lever och mår bra, men
de växer ju så saaaaaaaaakta.
lilla mamma
Jag köpte tre skott via Tradera och inte ville de ta sig i jord. Men den snälla människan som sålde dem, skickade dem i sphagnum(säkert felstavat) så jag pulade när dem där i, tre dagar senare satt de som berget.
Men jag är så snål, så själv hade jag nog inte köpt sådant.

Väx nu, blomma snart.
linh
Jag brukar rota i vatten för då ser jag vad som händer. Det har gått bra med alla utom en pachyclada som började ruttna. Jag har även lyckats ta kål på två imperialissticklingar som jag försökte rota direkt i jord :-/
Jag har två till nu som jag ger ett vattenförsök istället. Den ena fick en liten rot på 1 cm ganska fort, men den råkade jag ha av mitt i min glädje och iver! Hade nämligen tre andra sticklingar i samma glas och den lilla roten var tydligen jättekänslig....

Gertie - nu börjar de ljusa månaderna komma igen så då kanske de börjar växa snabbare :-) Vissa perioder växer mina jääättesnabbt. Å andra sidan behagar de aldrig att blomma. Förutom merrilliin, som jag planterade i en liten kruka.
Gertie
Jag har Hoya Compacta Variegata, Bilobata, Linearis och Minibelle.
Är det här sorter som tar många år på sig för att blomma?
lilla mamma
Ingen aning, är total nybörjare på dessa blommor.
bonzor
sphagnum mossa låter ju som ett jättebra sätt, man kanske ska prova det för i jord rotar dom sig jätte sakta tycker jag.
lilla mamma
Jag lade mossan mitt i en kruka i med jord så att det stck upp i toppen,.
Det blev det bästa av två världar. wub.gif
bonzor
blandade du mossan i jorden el hade du mossa i mitten och jord runt om?
Jag klippte lite mossa och blandade med jorden men jag tycker det går segt iaf.
MayaS
Jag brukar rota i endast mossa... det går otroligt snabb och sen så är det enkelt... efter de har fått rötter så tar jag bort en del av mossan men låter det som är närmast rötterna vara kvar...detta planterar jag i en jordblandning som består av:
2 delar jord
1 del perlite
1 del mossa

Detta fungerar jättebra för mig.

Mvh
M.
bonzor
tack det ska jag genast prova smile.gif
MiKa
Jag har 12 olika hoyas jag har dragit upp från orotade sticklingar. Jag har aldrig haft någon av dem i vatten utan satt dem direkt i jordblandning.

1 del såjord,
1 del blomjord
perlit + minsta lecakulorna

Jag använder mycket små krukor för hoya verkar avsky mycket utrymme och får sedan byta upp mig allteftersom de växer. Jag har dem i mitt "inneväxthus" (litet i plast jag köpt på Järnia för 300:- och passar på ett gammalt bord jag har vid ett av mina söderfönster) tills de börjar växa.
Lycka till! ~ Mika~

Det finns bra info, bilder och odlingsråd om dessa underbara växter på http://www.swedishhoyasociety.com/starta.htm
http://w1.422.telia.com/~u42205557/startsida.htm
pejori
den tekniken och blandningen fungerar här med, men jag har burspån i min, istället för perlite och lecca smile.gif smile.gif
har sticklingarna i ett urtjänt akvarium med ljusramp wub.gif wub.gif
fungerar ypperligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon