Full version: Penstemon Hartwegii
Ylva i Dalarna
Hej!
Jag har sått fröer av Penstemon Hartwegii som jag fått i ett fröbyte.
Jag vet inte något om denna penstemon.
Jag skulle vilja veta lite om hur den ser ut, hur man odlar den, och var den trivs att växa.

Nu kommer våren!

wub.gif

Ylva
kerstin z5-6
Penstemon hartwegii
Höstskäggört
-tillhör tyvärr ofta de hybrider som är anueller i Sverige . den gillar soligt läge, det finns ett stort utbud aven av de som är perenna,P nitidus, ovatus ,clutei,serrulatus,barbatus osv hör till de fleråriga sorterna
Ylva i Dalarna
Tack för svaret!

...hmmm, lite otur kan man säga då, hade hoppats på en perenn, men oj så vacker!

Ylva
Thomas Wahlqvist
Om jag får tippsa om en Penstemon så blir det
Penstemon digitalis "huskers eller Muskers red.
Otroligt reslig och vindtålig, röda stjälkar och bladverk, vita blommor, står länge,.
kerstin z5-6
Penstemon" musker" finns inte - en felskrivning i en del frölistor ..:(det korrekta namnet ska vara P digitalis "Husker red" fast det kan man förstås inte kalla en frösådd planta ..
Den är verkligen snygg ! tongue.gif
Thomas Wahlqvist
Ja jag skrev så för att jag sätt båda stavningarna.
Hur går Huskers i norra Sverige?
Helen i Piteå Zon 5
P.d. huskers funkar fint här i zon 5-6. 6, och jag vill även slå ett slag för P.grandiflorum, testa den ni som inte har redan gjord det, superfin! / Helen
Kollade bland mina fröer och såg att jag har några frön över till den som vill pröva, (2 portioner) maila mig bara adressen så skickar jag.
kerstin z5-6
De flesta - perenna penstemoner trivs bra, om inte bättre i kallt ,vintertorrt klimat
P grandiflorus th -clutei tv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon