Full version: Jag älskar Iris...
Ylva i Dalarna
Hej!

Jag älskar verkligen Iris, särskilt stora maffiga trädgårdsiris, men lyckas inget vidare med dem sad.gif

Kanske beror det på att de namnsorter jag har är svåra...jag har några gammaldags sorter som växer så de knakar...men de är de här maffiga stora jag skulle vilja ha, i mängder!!

Kanske finns det någon som vet om det finns namnsorter som är lite lättare än andra?

Problemet jag har är att de inte just växer något utan står och stampar med ett par blad och blommar med någon enstaka stängel om jag har tur.

Hoppas på goda råd!

(Jag försöker odla dem enligt alla konstens regler, tycker jag wacko.gif

Ylva
tomba
Hej Jag har samma problem, men jag har märkt att det tar ett tag innan de har aklimatiserat sej så du kanske bör ha lite tålamod. Lycka till smile.gif
kerstin z5-6
har ni dem i mkt grusig jord , ytligt planterande i sol ? -Funkar bäst här hos mej smile.gif
Eva St
Har också en gammaldags sort men den växer och blommar så det knakar men som sagt den ligger mycket ytligt och trivs gott i sol
carren
Du kanske är för hygglig mot dina irisar? Som jag har förstått det, bl a genom en artikel i förra årets AoT, så ska man inte vattna och gödsla sina trädgårdsirisar alltför generöst. De gillar rätt mager jord som är ungefär som sandig kompost och rhizomerna ska planteras grunt, gärna så att toppen på dem syns ovanför jordytan. Då riktigt bakas de i solsken, precis som de gillar.
Annie-72
Mina irisar mår nog inte heller så gott isf. De står i mullrik jord, med automatisk bevattning. De blommar vänligt men hua mig så mycket lus jag fick på dem i fjol. Blir det detsamma i år så åker de bort direkt...//Annie
Ullet
Jag måste ju ha haft största turen i världen då, för förra året fick jag fyra knölar av min svärmor (mumsmänniskan!) o har aldrig sett så stora irisar i mitt liv. (Iofs rätt begränsad erfarenhet av irisar dock) o de står planterade i rätt näringsrik men mkt genomsläpplig jord, dom var superfina. Namn? Inte den blekaste aning! wub.gif
Mia, zon 3
Väldigt ytlig plantering är i alla fall svaret hos mig! Har en rabatt som invaderats av en gammal iris, och den växer verkligen OVANPÅ jorden. Rhizomerna ligger nästan lösa ovanpå jorden, och skickar sedan ned rejäla rötter undertill. Kan tillägga att rabatten ifråga ligger i rakt söderläge under takutsprång med tung lerjord = torrt så det knastrar, och rena cementen att gräva i. Flyttade några till en annan rabatt, och "mullade" lite runt dem - det gillade de inte alls.... Fick sopa bort jorden, då trivdes de helt plötsligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon