|
Solen strålar från en klarblå himmel. Det är minusgrader i luften, men solen tinar där den kommer åt. När jag går igenom vardagsrummet, och råkar titta ut genom fönstret, så ser nåt som "inte stämmer" ute. Det är nåt med kastanjeträdet. Först ser jag inte vad. Men, jovisst, där sover en liten rådjursdam så skönt i solvärmen intill stammen! Hon ligger bara tio meter från huset och mitt fönster, lugnt och avslappnat. Sovande rådjursdam. Efter en stund vaknar hon och sträcker lite behagfullt på sig. Hon ligger där nu med, njuter av solen och idisslar på nåt gott. Kanske är det mina krokusknoppar hon funnit? Vaken, men njuter likafullt.Hon ligger där nu med  !!
gulligt o mysigt fler som söker solstrålarna
tror alla e sååååå nöjda då dom värmer
Airamya
20-03-2005, 14:45
Jösses! Va härligt! Jag börjar misstänka att du är Moder Jord personifierad, Amaira... Naturen är dig så nära. Jag kan inte förklara...
fruberglund
20-03-2005, 16:40
Alltid lika inlevelsefulla små trädgårdsberättelser
Blomstertanten
20-03-2005, 18:34
Bilderna fick mig att börja tänka på min gamla boxer-vovve. Så fort minsta snöfria gräsfläck blev tillgänglig - som ett skott dit och parkerade sig i solen. Alltid ovanpå krokus- och tulpanlökarna.
*Felix matte*
20-03-2005, 22:21
Vilken lycka att ha sovande rådjur så nära Vackra bilder. Ser ut som de liksom Felix söker sig till och njuter av solen.
Det måste andas lugn och harmoni på dina domäner, amaira...
Fina bilder, men jag bävar för rådjursvisiter i trädgården, förra våren smaskade de i sig en hel del av mina tulpaner...
CITAT (Airamya @ 20-03-2005, 14:45) Jösses! Va härligt! Jag börjar misstänka att du är Moder Jord personifierad, Amaira... Naturen är dig så nära. Jag kan inte förklara...  Ja, naturen är mig nära... Moder Jord personifierad ... (  vad go du är!!) Jaa ... men det är vi ju alla!! Om du tänker efter lite, förstår du vad jag menar. Kanske är jag "bara" nära mig själv... Rådjursvisiter i trädgården, javisst. För att kunna njuta av visiterna har jag en del av min trädgård inhägnad med högt hönsnät. Där har jag "läckerbitarna" som jag vill ha i fred. Sedan har jag nät runt vissa andra mindre platser, eller plantor, under sårbara perioder. Resten av markerna, eller platserna (trappan t.ex.) får jag låta bli att ha nåt på, eller ha en fågebur över, eller finna växter som rådjuren inte gillar. Det går varken att vara nära naturen, eller gilla den, om jag inte finner SYMBIOSEN i det. Det måste vara på allas våra villkor. Annars är det inget större nöje, då övergår det till en "kamp" bara. Med hjärtattack istället för sinnesro som resultat. Man får "jämka". Då växer också kärleken.
Airamya
21-03-2005, 09:29
CITAT (amaira @ 21-03-2005, 08:42) CITAT (Airamya @ 20-03-2005, 14:45) Jösses! Va härligt! Jag börjar misstänka att du är Moder Jord personifierad, Amaira... Naturen är dig så nära. Jag kan inte förklara...  Ja, naturen är mig nära... Moder Jord personifierad ... (  vad go du är!!) Jaa ... men det är vi ju alla!! Om du tänker efter lite, förstår du vad jag menar. Kanske är jag "bara" nära mig själv... Jo, jag förstår vad du menar.  Enda sättet att vara riktigt nära naturen är nog att vara nära sig själv, sitt inre. Då blir man ju ett med naturen Men jag tror ändå att du har nån extra liten molekyl. En Moder Jord-molekyl...
Bättre ett sovande rådjur vid trädet än tio vakna i resten av trädgården! Mulle
CITAT (Airamya @ 21-03-2005, 09:29) Jo, jag förstår vad du menar.  Enda sättet att vara riktigt nära naturen är nog att vara nära sig själv, sitt inre. Då blir man ju ett med naturen :wub: Ja precis. Men också tvärtom, tvåvägs liksom. Det ena går inte utan det andra. Jag tror inte att det går att "vara nära sig själv", om man inte samtidigt är "nära naturen". Det hör så himla hårt ihop, är så sammanvävt. Kan man vara nära sig själv, om man inte finner "sin plats i varandet"? I världen, livet och universum? Det är min filosofi: Jag har en plats, och den har jag inte valt själv, den valde LIVET åt mig. Och den platsen är oberoende av mitt geografiska läge. Dessutom vet jag, att "livet bär" - om jag bara törs släppa taget, och låta det bära. Krafterna finns inom mig, liksom de finns inom oss alla, inom allt levande, vi behöver bara finna dem och TRO på dem! Och "släppa taget" om vår "kontroll" (som ändå bara är en chimär). Jag håller på med min hemsida. Åååhhhh vad det är roligt!!!!! Blir eld och lågor - men det dröjer innan den kommer ut på nätet. Jag går ju en webdesignkurs, och får finna mig i "ett steg i taget", och sakta steg dessutom. Men jag har en text där, som jag gärna klistrar in här så länge. Den kommer i en egen, ny, tråd. Kramisar alla. CITAT Bättre ett sovande rådjur vid trädet än tio vakna i resten av trädgården!
Lars-Olof Arvids
21-03-2005, 13:04
Fina bilder, tänk om man hade det vilda så nära in på knutarna! Visst har det hänt hos mig också, men tyvärr alltför sällan eftersom hyresvärdarna i huset intill har en hundracka som springer lös häromkring varje dag. En natt i förra veckan var i alla fall rådjuren framme och åt av de gamla vildäpplena som jag hade lagt ut åt koltrastarna.
Olle
*Felix matte*
23-03-2005, 23:10
CITAT (Felix matte @ 23-03-2005, 23:10) 5,6 plusgrader just nu... har regnat idag på em  :D :D Va!!!??? Här var det ca 1 minus. Å andra sidan ÄR våren här nu. Den kom i tisdags. Skillnaden känns så markant. Luften är nåt helt annat, solen känns len mot kinden. Det gorde den inte förut, även fast den värmde. Snön börjar slaska till slut, men skaren är fortfarande hård där den är som starkast. Nu kommer int vintern tillbaka, den är över för denna gång, den riktiga vintern alltså. Den försvann i tisdags, som sagt. Idag äter en bofink under fågelbordet. Det är årets första bofink, de flyttar ju härifrån på vintern, även om de ibland är kvar i södra Sverige. Under fågelbordet finns just nu vårens två största skönsångare: bofinkshanen och koltrasthanen. Det bådar gott inför stundande tider  .
Anki på Öland
24-03-2005, 13:04
12,2 plussgrader!!!!! Ljuvligt ute skall jag säga, fast blött.....
Anki
Sulawesii
24-03-2005, 14:52
Oh, jag blir helt sjuk av längtan efter att se en sån där raring! Vilda djur inpå knuten... suck!
Lilla Selma
24-03-2005, 15:19
Har också rådisar som smyger kring knutarna! Det är över 14 grader utanför på skuggsidan idag! Jisses! Synd att man är så trött och halvförkyld...
Men det kommer väl dagar med mer energi - får väl vara glad att det gick att få huset städat i alla fall!
GLAD PÅSK ALLIHOP!
Önskar Selma
andreas i uppsala
24-03-2005, 16:09
soligt, itne ett moln på himlen och officiellt +14C  blommor överallt!
Ljuvligt väder! Har bara min egen termometer.. Tunn fleecejacka med väst. Solen värmer! Har just suttit på trappen och tagit en kall öl! DET är mitt vårtecken..
*Felix matte*
24-03-2005, 21:30
Dagens toppnotering +9,8 Ingen sol men vad gör det när man ser hur snön smälter.  På em när vi var på hemväg från Nikkaluokta kom ösregnet...var som i maj månad  Just nu +2,6 men till på lördag är det lovat (hotat) med minusgrader igen.
Snöflinga
24-03-2005, 22:14
Strålande sol och 12+ här  Satt ute och fikade, ack så skönt ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|