Full version: Toppa basilika?
Piteå-Anna
Hej!

Jag har min lilla hemma-hobby-odling i köksfönstret. Har aldrig testat på fullaste allvar förut, men det tar sig riktigt bra i nu.

Har nu satt om mina basilikaplantor i 10 cm krukor, 5 stycken i varje, som femman på en tärning efter ett tips i ett annat ämne. Nu undrar jag över om jag ska toppa dem? I en kruka har jag tagit bort alla fyra blad som har kommit, på en har jag tagit bort allt utom stjälken, övriga har jag låtit vara som de är, i väntan på att någon som vet kan ge mig ett råd.

Hälsningar från ett soligt Piteå, med klarblå himmel och strålande sol smile.gif
Fenja
Basilikan växer så kraftigt att jag brukar plantera dem en och en... Toppa dem du så växer det till sig och blir buskiga. Toppa innebär alltså att du nyper av yttersta toppen och de två-tre blad som där, resten av bladen ska sitta kvar...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon