Full version: Sättpotatis?
Cajo
Tänkte att jag skulle ha lite potatis i mitt grönsaksland. Men VAR skaffar jag potatisen nånstans? Finns sättpotatis på plantskolorna? För jag tar väl inte potatisen från ICA tex
Ingrid på Västkusten
Plantskolorna säljer sättpotatis kolovis elelr så hålelr man utkik efter Stubbestorops lilla låda med ett antal olika sorter och så itne så man avlider stora mängder helelr.

Lantmanna/Granngården har - garden centers, Weibulls etc etc

Läste i Alelrs trädgårdstidning att handlarna tänker ha förgroddade potäter till salu i år,

Hälsar Ingrid
KURT
Om ICA säljer sättpotatis så kan man ju köpa det där! De flesta handelsträdgåradar säljer, dessutom kan det nog finns i välsorterade matvaruaffärer , om de har frön tidigare på våren så kan de också ha sättpotatis och tex sättlök senare.
Åsa, mälardalen zon 2
I plantagens reklamblad som kom idag fanns annons om att de fått in sättpotatis i 2+5kg förpackningar, så har din trädgårdsbutik inte sättpotatis ännu så dyker den nog snart upp. Du har ganska gott om tid potatisen kan man inte plantera än på ett tag. Vill du ha lite tidigare potatis förkultivera knölarna i krukor inomhus några veckor innan du kan plantera ut dem + använd fiberduk.

Köp certifierat utsäde i trädgårdsbutiken då är risken för sjukdomar mindre än ifall du tar vanlig potatis från matbutiken. Potatis har flera sjukdomar som kan ligga kvar i marken så startar du en ny odling av potatis är det bäst att köpa friskt utsäde.
Cajo
Tack för era tips! Jag har en handelsträdgård i närheten. Jag kilar dit och hör mig för! Jag är eld och lågor nu när våren är p.g.

I höstas grävde upp gräsmattan och anlade ett stort land. Öste på både hästskit, gräs, massor av löv och gamla äpplen och blandade ihop. När jag var ute och rotade lite under lövtäcket så såg jorden helt UNDERBAR ut!! Luktade fantastiskt.

Nu har jag beställt en massa frön, men alla skall ju behandlas olika. Får försöka göra upp någon slags lista över såtider och växtföljd. Inte lätt att hålla reda på allt. Tur att det är fredag och mannen skall gå på krogen ikväll.......... :-) Då kan jag ta ett glas vin, få värsta inspirationen, sprida ut mig med alla papper, böcker och tidningar och lägga beslag på datorn!

Hej hopp och trevlig helg!! biggrin.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Det låter urskönt! Hoppas att du får en vrålmysig kväll! Det är ju ganska gott att få vara ensam ibland och bara vräka sig i sina egna lustar.... tongue.gif

Dock - lite smolk i glädjebägaren - kan det bli lite problem i ett nyanlagt potatisland där det förut varit gräsmatta. De små uschlingarna som ställer till problem är knäpparlarver, små gulingar som borrar sig in i potatisarna! wacko.gif sad.gif Problemet avtar sedan, för att efter ett par år försvinna... Så det är nog bra att inte odla potatis första och kanske också andra året efter premiären! smile.gif
Cajo
Va knäppt!
Nu blev jag lite lessen (eller mkt)
Jag vet vilka du menar. När vi grävde i höstas, så kom det upp flera st. Först visste jag inte vad det var och lät dom vara. Sen när jag visste, så dödade jag dem på löpande band. Äckliga saker.

Om man sätter potatis ändå, frodas larverna och förökar sig då?
Och jag som längtat så efter egen potatis........

Är det fler grönsaker dom tycker om? wacko.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Du kan visst sätta potatis, jag har gjort så i ett par år, för jag har inte heller kunnat hålla mig! De andra grönsakerna har de inte gått på, vad jag sett i alla fall. Det finns säkert kunnigt forumfolk som vet...

Men visst är det helt underbart att odla sådant som går att äta! Vissa måltider kan bli helt "hemgjorda" sånär som på kött och fisk då, förstås! tongue.gif

Mys nu riktigt rejält i kväll! wub.gif rolleyes.gif
Cajo
Tackar!

Ja här skall det mysas! Sambon får ta SISTA bussen hem från stan!
(halv 4!! :-)
........och i morgon skall jag och min son vara med i studion på Bingo-Lotto!! biggrin.gif
KURT
Ett gammalt knep är att innan man sätter potatisen gräva ner bitar av potatis, det doftar gott åt dem så de kryper dit. Sedan vittjar man bitarna. Dessutom drabbas inte alla potatissorter lika mycket, kanske kan det vara bättre med en tidig sort som inte befinner sig i jorden så länge?
Cajo
Hur långt innan gör man det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon