GuBe2
Hej !

Är det nån som har erfarenhet av att få igång sticklingar från Julstjärna ?
Hur gör man ?

Jag har beskurit förr , med bra resultat. Men då slängde jag kvistarna.
Julstjärnorna jag har nu , har så fina ''grenar'' så det vore synd att bara slänga.
Men nu är det hög tid att beskära.

Går det att klara ''ganska stora'' kvistar ( 30 - 40 cm ) ?
Ska man ha någon speciell jord el. kruka att sätta dom i ?
Hur gör man med den vita saften ? Ska man stoppa ''blödningen'', och i så fall hur ?
ALLA tips o råd är välkomna ! smile.gif

Tack !
Mvh.
´ G ´
cinis74
Jag har satt dem i vatten och planterat dem när de fått rötter. Inget konstigt alls. Tycker att de har varit jättelätta att föröka men jag kanske har haft tur. laugh.gif biggrin.gif wub.gif
carol
Hög tid att beskära? Varför då?

Jag har en fin vit julstjärna från i julas, måste jag karva sönder den nu för att den ska överleva? unsure.gif
GuBe2
CITAT (cinis74 @ 21-03-2005, 15:18)
Jag har satt dem i vatten och planterat dem när de fått rötter.
Inget konstigt alls.
Tycker att de har varit jättelätta att föröka men jag kanske har haft tur. laugh.gif  :D  :wub:

Ah !
TACK så mycket !
Det låter uppmuntrande ! Kul !
Jag tog å ringde Plantagen, och denhär gången fick jag tag på en trevlig farbror
( ''Paoli'' ) som kunde ge svar.
Han sa , i sammanfattning :
  • stoppa ''blödningen'' med eld
  • plantera i sand ''vanlig lek-sand'' , som man håller fuktig
    eller
  • man kan stoppa dom i vatten , helt enkelt , men det får inte va i genomskinligt
    kärl , det måste va ett mörkt .
CITAT (carol @ 21-03-2005, 17:51)
Hög tid att beskära? Varför då?
Jag har en fin vit julstjärna från i julas, måste jag karva sönder den nu för att den ska överleva?

>carol :
alltså hög tid för mina Julstjärnor .... smile.gif

Läs Den Fascinerande Historien...

Dom köptes för två år sen som såna där pytte pytte små plantor (dia ~ 5-6 cm )
i såna där 4 cm fingerborgs-krukor. Sen höll jag på att sumpa dom, för jag glömde
bort att vattna ett par dar, och dom torkade ju ut på nolltid...
ohmy.gif
Den mörka vintern ( -03/04 ) gjorde till sist att den ena bara hade ett enda blad
kvar, och den andra bara två...
sad.gif unsure.gif Ujj ujj ujj ! ...
Sen tappade den andra sitt ena blad, o hade bara kvar ett enda blad den med ...
Oliiiidligt spännande...
- Kan ju säga att flera mörka senvintermånader senare , med dessa två 5 cm höga
en-bladiga stackare, upptäckte jag ett litet embryo stort som ett kvarts knappnålshuvud
- då blev det klang o jubelfest här hemma ! Titta ! Ett littett knytt !!!
Tjoho !!! laugh.gif
- Så, från att ha balanserat på dödens rand, mitt i den mörkaste nordiska vintern,
har dessa ljusälskande växter vuxit till två välartade plantor på f.n. ca 50 cm.
Den ena har massor av lovande skott lite överallt, och den andra har delat sig
väldigt fint till en dubbel-stam som lovar bli väldigt trevlig i formen i framtiden.
Kuriosa :
Min älskade Mamma , hade en Julstjärna som hos sa att hon skaffade när jag föddes.
Den levde vidare gott o väl över tjugo år.

Blev lite långt , jag vet ... - Men håll med om att det va spännande ! - -

Återkommer med den lika Fascinerande Fortsättningen !
Mvh.
´ G ´
Zitrus
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Och jag som inte ens kan ha en julstjärna i två veckor!
Vad kul att höra att det verkligen går!!!
wub.gif
carol
I see. Nu fattar jag.
Kul historia, GuBe2! smile.gif
ÅsaF
Kul att det är fler som lyckas med sina julstjärnor. Jag har haft en i 4 år som fortfarande växer och frodas. Nu har jag satt den i en självvattnande kruka eftersom de kräver kopiösa mängder vatten och absolut inte får torka ut. Behöver jag säga att det är min favoritväxt. wub.gif I vinter skaffade jag en kompis till den som har spräckliga blad och den verkar också trivas väldigt bra. Jag har ställt de bredvid varann så att de ska få sällskap. biggrin.gif Varje år får den även blodröda blad så för tillfället är hälften av bladen mörkröda och hälften gröna. Ser lite häftigt ut. Den är ca 60 cm hög och minst lika bred. Börjar nästan bli lite för stor för fönstret.

Hade även en miniplanta men tyvärr glömde jag bort den några dagar så den fick lämna detta jordelivet. sad.gif
carol
åsa - har du kort på dina julstjärnor så man kan få se?
ÅsaF
Har tyvärr ingen digitalkamera och jag tror inte jag har kvar korten jag tog på den förut. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon