Boxer
Jag undrar vilka växter som har tittat upp ur jorden hos er.

Idag har jag sett de första bladen av indisk fingerört, praktlysing, dragon och lupin. wub.gif
Ciczi
Jag har sett alla mina höstlökar titta upp (tulpaner, påsk- pingstliljor, krokus, hyacinter och diverse smått som vintrgäck och sånt) Sedan tittar förgätmigej upp och prästkragarna och lite annat smått och gott som jga inte identifierat ännu... Äntligen är våren här!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Ciczi
Ingrid i Grödinge
Era vårtecken i söder gör att det finns hopp för oss lite längre norr ut. Jag har ca 1 m snö på tomten så jag väntar och längtar efter vårtecken. Tittade in i mitt kallväxthus idag och minnsann där blommade några vintergäck som jag satt i en kruka och tulpanbladen stack upp ur jorden.
Grödinge ligger ca 3 mil SO Stockholm
Blomstertanten
Krokus och vintergäck har varit uppe länge , men gömt sig under senaste snötäcket !
Nu börjar dom titta upp igen !
Mycket här har varit grönt hela vintern.
kerstin z5-6
ännu bara isrosor
anklar
unsure.gif Hej
Här hade vårlökarna tittat upp men sen kom det snö och täckte över dom. De ser nu lite ringrostiga ut det lilla som syns, så jag får se vad det blir av lökarna.
MVh Anklar
adrian
Mimosa pudica, växten som fäller ihop sina blad vid beröring har grott här hemma.

(i min trädgård i mitt akvarium... biggrin.gif )
vickeva
Här blommar vintergäck och snödroppar sedan ganska länge, men nu är det också fullt av snöklockor, krokus, iris, scilla och en och annan julros. Koltrasten kvittrar på kvällarna och idag sjöng lärkorna för fullt.
Sia
åååååååå va avis jag blir. Här är det bara snö än! Tja jo på solsidan hade i och för sig smält undan lite idag men inte så det är barmark, suck! Ja ja, det skulle bli soligt och varmt nu i veckan. Hoppas det smälter undan lite.

I natt var det -17, inte mycket som växer då... (förutom isen förstås laugh.gif )
Ibland skulle man ju nästan vilja flytta någonstans söderut...
vickeva
Jo just nu är det ritigt härligt, men det kommer väl till er snart också!! Håll ut!
Fredi
Mina gula irisar börjar titta upp. Påskliljorna är på G. Och ett antal nya ogräs har också visat sig. Snödroppar och krokusar är förstås redan uppe.
Milex
Krokusen blommar upptäckte jag igår. Fast inte ute i trädgården, utan i becksvarta uteförrådet i en kruka som inte tömdes i höstas. smile.gif
Har ingen aning om hur lökarna hamnat där? Skulle nog ha trott att jag planerat att ha dem i någon rabatt men.... där var dom. Lysande gula. wub.gif
AvalonC
Vi har fortfarande 2 dm snö kvar på våran tomt, och ändå bor vi ganska långt ner i landet, Borås.

Får väl hoppas på den där varma vårvinden som skulle driva in över Sverige denna veckan... Är såååå sugen på att börja påta i jorden....
Fredi
Skall nog inflika att jorden inte var helt påtningsbar här nere i Skåne i helgen. -6 grader om natten gav en nätt tjäle som på skuggiga ställen höll i sig hela dagen.
yla
snö unsure.gif sad.gif wub.gif
hm hm eller va de ner den kom rolleyes.gif
Lena
Här i Sundsvall har vi en meter snö och 17 grader kallt inatt, nu skiner solen och det är 2 grader varmt, men låååångt till man kan se krokus i rabatterna. Åker till Teneriffa 3 april, och ska där besöka botaniska trädgården, det ska bli härligt, men jag gruvar mig för hur mina små plantor under lysrören ska klara sig med hjälp av min dotter i en hel vecka.

Lena zon 4
Susanna
Idag har jag förflyttat mig från Stockholm till Skåne. Det var som att förflytta sig från vintern till våren. I trädgården här har krokus, snödroppar och vintergäck börjat blomma. Häggmispeln knoppas och de första vitlökarna har tittat upp. Även gräset har börjat röra på sig.

För en vecka sedan var min man här, då låg snön tjock. Nu är det barmark! wub.gif
Blomstertanten
28 krokusar
4 vintergäck
1 julrosknopp

smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Heddas matte
igår när jag var ute i snön och röjde bland bråten som ska till soptippen, hittade jag ett litet grönt spröt som hade kommit upp i skydd av en planka. Tror att det är en såndär liten söt tidig Iris! biggrin.gif

adrian: min mimosa har 6 blad! smile.gif
mulle
Mina pallkragskanter har kommit upp...
Mulle
torvan
En liten krokus tittade fram idag !:D torvan
Björkmyran
En snödroppe huh.gif och lökarna jag satte i höstas tittar upp. Endel tittade upp innan snön och kylan drog förbi, men de verkar oskadda. Även vitlökarna syns.
Björkmyran
CITAT (mulle @ 22-03-2005, 10:22)
Mina pallkragskanter har kommit upp...
Mulle

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
Vårrapport !

34 krokusar
6 vintergäck
1 julrosknopp
2 blåsippsknoppar

Årets första fika ute i solen !
Och så såg jag årets första fjärilar i dag !

Äntligen vår !
rolleyes.gif smile.gif
Sylvia
Här har vintergäck och snödroppar blommat länge. Även krokus, snöiris och några scilla blommar just nu. Några julrosor började redan till jul men sedan kom det ju snö o kyla i mars... Nu står de där igen som om ingenting hade hänt! Aaahh!
lotta_
Ingenting har kommit upp hos mig, förutom fjolårets vissna perenner. sad.gif
Så här såg det ut på eftermiddagen den 20 mars.
Återkommer med rapport senare.wub.gif

gammelnalle
Fy och usch.... vad det kommer fram en massa sk.t.... när snön smälter bort.

VÄXTER?? Snödroppar och prexsis som Mulle; pallkragskanter...

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
fruberglund
Hos mig har snömögel kommit fram sad.gif

Dock inget roligt än men idag var det sånt gott väder och på fredag skulle det bli 10 grader och sol här så då blir det nog att promenera runt i trädgården och planera smile.gif

Skulle bli varmt hela veckan så snart....
AvalonC
CITAT (Blomstertanten @ 22-03-2005, 17:46)
Vårrapport !

34 krokusar
6 vintergäck
1 julrosknopp
2 blåsippsknoppar

Årets första fika ute i solen !
Och så såg jag årets första fjärilar i dag !

Äntligen vår !
rolleyes.gif smile.gif

Så orättvist at våren har kommit så långt hos dig...

Men jag kräver nog ett litet bildbevis... *ler styggt och förväntasfull över att få se vårtecken*
Lilla Selma
Detta har kommit upp hos mig:

- Gamla solrosfröskal...
- Snömögel
- Massor av nedfallna grenar sedan STORMEN
- En gammal tvättsvamp... wacko.gif
- Igelkottens lövfyllda gamla plasthink wub.gif

Men också:
- Röda toppar av min älskade Eldtörel
- Påsk- och pingstliljeknoppar
- Krokusknoppar

Hej och hå från Selma! smile.gif
andreas i uppsala
vintergäcken blommar för fullt, precis som den gjorde i januari.Enda skillnaden är att det är mer som blommar.Krokusarna slår ut väldigt snart smile.gif
hera
jag bor i västernorrland och här är de fortfarande 1,5 meter snö så jag har ingen som helst växtlighet alls . Men i dag var det faktiskt jätte skönt väder ute det droppade som tusan från taken och det var 28 grader varmt inne i min inglasade veranda. Så jag kan nog kanske inte misströsta även fast jag har så mycket snö kvar och ej några knoppar som har kommit upp. wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif
Hannele
Lite sent i år. men nu är våren på gång.
zaaritha
Jisses! Här har bara snödroppar kommit fram! Inga krokus!! Shit!!
Susanna
Och idag hittade jag första blåsippan vid min södervägg!!

Andreas i Uppsala, välkommen tillbaka!
snofsan
Igår såg jag pionerna, irisarna, plymspirean och dagliljorna sticka upp ur jorden.

Men det tycks ha varit slagsmål mellan olika djur i min trädgård i vinter. Eftersom snön ofta blåser bort och lägger sig i drivor någon annanstans kunde man se grova kattspår i grusgångarna, fjädrar av duvor och skator och en massa tussar av hare. Min man säger att det är duvhöken som varit i farten.

Och så en massa ris och nedblåsta trädgrenar och stora mängder mullvadshögar.

Till och med sorkgångar som hamnat mellan mark och snö. Ser jättekonstigt ut.

zon 1 Snofsan
Lena
Jag har en rosenplister som har stuckit fram i ett skyddat läge mot ett plank, det är ju otroligt med en meter snö en halv meter bort,

Lena zon 4

vad kul att en person till är från Västernrrland här på forumet, välkommern Hera.
stennie
Idag har den första Irisen börjat slå ut !!!!
wolkenkrabber
krukusarna blommar hos grannen snöropparna med, tulpanerna är på väg upp i hans rabbat pionerna med, fast han fuskar, den e uppvärmd för kåkens bas inte tål kyla, på min tomt är det bara snö än så länge sad.gif
torvan
Har precis varit ute och "städat" lite i söderrabatten. Allium "Purple sensation" och "Hair" har börjat sticka upp. Gulltöreln år på gång likson daggkåpan +alla lökar jag petat ner men inte komme rihåg vad det är wub.gif I år hoppas jag på att allium, daggkåpa och gulltörel kan komma under samma period för det vore så läckert med färgerna. Men som tur är styr man inte allt tongue.gif torvan
andreas i uppsala

getingar

korsikansk Krokus

mina nya vinterhärdiga camelias, direkt från Holland. de stortrivs i den 15 gradiga värmen, andra dagen i rad med temperatur över 15C, officiellt
renate
Snödroppar blommar nu,den första Krokus såg jag i dag.Pionernas röda knoppar börja kommer upp.Nu händer det saker varje dag.

fruberglund
Aarrrggghhhh...jag vill också!

Idag var jag ut och letade och letade och till slut hittade jag en sak som kommit upp smile.gif

En av mina vildtulpaner (Tulipa tarda) har skickat upp en stängel smile.gif

Ligger fortfarande kvar lite snö men det borde försvinna i helgen så varmt som det är nu!
Boxer
Idag såg jag årets första tussilago wub.gif

Och en humla surrade runt mina tulpaner. smile.gif
stennie
Igår var jag ute på promenad med hunden, vi gick längs en sydlig gräs slänt..där såg jag tusenskönor och en liten blå blomma som ser ut lite som förgätmigej, (växer ofta i gräsmattor ).
men bäst av allt var att jag fann flera tuvor med Luktviol...då var jag nere på alla fyra...och luktade på blommorna........

Äntligen !!!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
windy
Jag la in bilderna i en annan tråd, så här kommer bara länken:
Vårblommor hemma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon