Full version: Paradisträd
lisselbo
Fick ett ryck idag och planterade om lite blommor. Bl a mitt gamla paradisträd, ca 15 år.
Var bara tvungen att fotografera, ställde en 2 liters petflaska bredvid för att få en någorlunda hum om storlek. Den var lite bökig att plantera om, ville ju inte att något skulle gå av.
*Felix matte*
Kan jag tänka mig att det var en del jobb med omplanteringen ... avundsjuk blir jag wub.gif ...lyckas ju aldrig få min planta till att växa och bli stor.
sad.gif
Eva St
En fråga har satt sticklingar av något som kallades Ödesträd tycker bladen påminner om din men definitivt inte storleken är det samma sak eller?????
Betty
Nej Eva, Ödesträd och Paradisträd är inte samma sak.Bild på ödesträd och Bild på paradisträd
lisselbo
Betty!
Är Paradisträdet på bilden ditt?
Det var verkligen maffigt.
mvh Marie
kermita
Hej!
Jag har också gamla ödesträd, efter min mormor. Nu delar jag ut sticklingar till barnen när de flyttar hemifrån. Tycker det är trevligt med gamla växter som går i generationer. Har även en pelargon efter svärmor som fyller 10 år i år. Den är jättestor, har börjat vattna den igen efter vintern, och den börjar växa, som vanligt.
Betty
CITAT (lisselbo @ 21-03-2005, 08:21)
Betty!
Är Paradisträdet på bilden ditt?
Det var verkligen maffigt.
mvh Marie

Ja, det är mitt (eller snarare min mans) Har ingen aning om hur gammalt det är men gissar på minst 20 år. Stammen är 12 cm i omkrets längst ner.
Eva St
Det är definitivt inget Ödesträd jag har. Bladen ser precis ut som på Paradisträdet
Betty
Paradisträd heter Crassula ovata på latin.
Ödesträd heter Clerodendrum thomsoniae på latin, den kallas också för brokklerodendrum.
Rossi
Det var verkligen jättefint! Har det blommat någon gång?

Vi hade ett jättestort paradisträd förut som blommade vid något tillfälle men för några år sedan fick det ull-löss och trots ihärdig bekämpning så blev vi inte av med ohyran utan fick tyvärr slänga hela växten.
Betty
Nej det har aldrig blommat, tyvärr. Jag antar att det beror på att det står i rumsvärme året om. Tror att det ska stå svalt under vintern för att blomma.
lisselbo
Mitt har heller aldrig blommat. Den har också bara stått i rumstemperatur året om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon