pejahren
Ja, nu har säsongen inlätts hos mig i Oslo, och växthuset börjar bula av plantor. Jag har lagt in några bilder i mitt album, under albumet "Trädgården 2005"

Det är en stund sen jag skrev något här, men jag är i alla fall här och läser lite wub.gif
lisselbo
Hur varmt har du i växthuset?
Jag blev riktigt avundsjuk när jag såg dina bilder. Har ingen värme i mitt växthus så jag får vänta ett tag innan jag kan sätta ut något där.
mvh Marie
pejahren
Jag försöker håll temperaturen på minimum 5 grader, men för en vecka sen var den nere i - 0,9, lyckligtvis var det inte så mycket d¨r ute, bara en del salvior. wub.gif

Nu räknar jag inte med att det blir lika svinkallt på natten, den natten var temperaturen ute nere i -13. Jag hade goda erfarenheter med 5 grader som minimum i fjol.

Jag har en liten värmefläkt till uppvärmning, 2000 watt och termostat. Växthuset är 4,5 kvadratmeter och 2 meter högt, men inte kanalplattor eller annan isolation. Jag funderar på att köpa bubbelplast till isolation inför nästa vinter, men har inte bestämt mig helt.
*Felix matte*
Herregud ohmy.gif var ska du få plats med alla dessa plantor? Har du stor trädgård?
pejahren
Trädgården är på totalt 40 kvadratmeter, varav 15 är plattad sittplats.

Jag har lite planer för all Flitiga Lisor, Jag skall ha 4 stk pelare som vardera kräver 180 Lisor, så dom kommer att få ben att stå på tongue.gif Jag lovar lägga ut bilder när dom är klara, men jag har en bild på fjolårets prototyp i mitt album http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...ahren&pid=15639 Årets pelare blir större i omfång, och mer permanent, svetsad i stålrör.

Men fortfarande har jag kvar att så massor av sommarblommor, om inte i samma antal som Lisorna, så ni kommer nog höra lite mer till mig framåt biggrin.gif
*Felix matte*
Uj, uj så vacker Flitiga Lisa pelare ohmy.gif wub.gif
lisselbo
Nu blev jag nyfiken.
Hur funkar denna Flitiga Lisa pelare?
mvh Marie
pejahren
Den fungerar så att jag svetsar en ram av stålrör, ungefär 1,5 meter hög, 20 cm i kvadrat i toppen och 30 cm i kvadrat vid marken. Ramen klär jag med presenning, pelaren fylls med jord, med ett plaströr i mitten (perforerat för att släppa ut vatten hela vägen ner), Jag gör hål i presenningen och plantar in Lisorna. Så återstår bara att vänta och hoppas
*Felix matte*
CITAT (pejahren @ 20-03-2005, 23:06)
Den fungerar så att jag svetsar en ram av stålrör, ungefär 1,5 meter hög, 20 cm i kvadrat i toppen och 30 cm i kvadrat vid marken. Ramen klär jag med presenning, pelaren fylls med jord, med ett plaströr i mitten (perforerat för att släppa ut vatten hela vägen ner), Jag gör hål i presenningen och plantar in Lisorna. Så återstår bara att vänta och hoppas

Proffsigt och sååå vackert wub.gif
pejahren
Jag hoppas resultatet blir lyckat, fjoøårets prototyp var för smal och ostadig, men jag hoppas att årets upplaga blir bättre tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon