Full version: Rosor
anne
Hejsan
Jag skulle vilja ha några förslag på klängrosor som går att ha i kruka. Hur stor måste den vara? Hur gör jag till vintern? Kan jag förvara den där den skall stå? Eller är det här en omöjlig plantering?
Mvh Anne
e_sedell
det borde la funka, ta minst en 10l kruka. Jag är inte haj på rosor men jag skulle nog täcka den på vintern och se till att den inte torkar...
MariaH
Rosor i kruka är jättefina, jag har odlat rätt många olika.
Småväxta sorter (tex Palace rosor) blir kalas om man sköter dem, de större lätt lite gängliga men blommar fint (Austenrosor).
Jag har använt lerkrukor från fem liter och uppåt, beroende på rosstorlek. Ju större desto bättre, de torkar ur fort.

Försökte med en Constance Spry (zon4) som kan användas som klätterros, men det ville sig inte riktigt (bor zon 3). Berodde nog mest på slarv med vatten och gödsel.
De måste passas jättenoga med vattningen, en ros som torkar ut brukar inte bli glad och de är hungriga som svultna vargar på näring, hellst mojsig äkta dynga. Små blå korn är fjuttig ros-mat.

På vintern ställde jag ner dem i källaren där jag bodde förut. Det blev rejält med minusgrader men de flesta klarade sig utan extra isolering.
Fialotta
Har rosor i kruka för att rådjuren bara åt
o smaska på dom hela tiden, men inte lyckades jag med dom inte,
växer inte någe vidare och blommar kanske med en blomma sad.gif
Så jag har ingen bra erfarhet att bjuda på...Sorry!
Mariann
Jag har en krukodlad Austin ros. I somras var den nyplanterad så den blommade inte så värst men jag fick nog en 10 blommor iaf. Lite ranglig och gles men man får se hur den blir i år. Det är just det med uttorkning sad.gif som är problemet.
Min står i en stor kruka säkert 20 liter.
Vinterförvaringen är i boden och där blir kallt, men skyddat från regn och blåst som ju ska vara det som är värst. Funderar över att plocka fram den till ett skyddat läge ute nu.
Adri-Anne
Vermiculit, eller Perlite flickor. båda fungerar lika bra. Alla tiders för fuktälskande växter. Vermiculite och Perlite absoberar vätskan och avger det sedan efter behov.
Men jag tyckrt att ni har alldeles för små krukor, inte konstigt att dom fort torkar ut.
Blanda det i jorden. smile.gif smile.gif
Fialotta
Aha rolleyes.gif
tack Ann...ska prova...härligt att få dina tips!
Kramis wub.gif
Adri-Anne
Hej Maudan biggrin.gif

Jag har en New Dawn, Louise Odier, syrenhortensia, kaprifol och schersmin, men alla har krukor på 50-80 liter.
Schersminen är äldst, den har blommat överdådigt varje sommar i 9 år.
Om du går in på min hemsida och tittar på bilden från terrassen, så ser du smultronschersminen. Där är den sju år.
Tänker skaffa mig Helenae honungsrosen. laugh.gif Vansinnigt en liten trädgård!! Ja om jag planterar den i marken och den får utvecklats fullt ut. Men i en kruka blir roten begränsad, och rosen därefter.Hoppas jag unsure.gif unsure.gif

Lycka till med rosorna Maudan. Kram tillbaka wub.gif
e_sedell
Jag har en honungsros, vad härligt de doftar. Tyvärr måste nog jag flytta den, jag ska göra om rädgården lite och den kommer ivägen, mur ska jag göra då? Den har stått där i flera år...
Adri-Anne
Kan tänka mig att du får att göra. biggrin.gif
Inbillar mig att Helenae har en rätt maffig rot.
Du får väl trumma ihop byalaget och sätta dom i arbete.
Skriv och tala om hur det gick. rolleyes.gif rolleyes.gif
e_sedell
Det får nog bli så. Men uch vadjobbigt, djupa rötter med eller? Jag ska ju kanske bara flytta den 1-2m. Typist
Mariann
Anne, hur brukar du göra när du tar fram dina krukrosor lägger du lite ny jord-gödsel, tar du bort lite av den gamla först?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon