Full version: Påsktraditioner...
Tesa
Här på västkusten så eldar vi påskbrasor...men jag har förstått att det inte är så vanligt i resten av landet...men det är väldigt praktiskt att bli av med allt skräp i trädgården och slippa ha det liggande ända till Valborg

Har ni några "egenheter" från andra landsändar?
Milex
Eldar vi påskbrasor? wink.gif smile.gif
Jag trodde vi var nere och kollade på elden och rodden på och runt öa i Strömsvattnet på Valborg? biggrin.gif

Synd att jag inte är hemma på påsk. Då hade jag kunnat åkt runt i kommun och kollat vart det brann så hade jag kanske hittat dig? smile.gif Mot Krokstrand har jag hört ryktas..........

PS, Tesa. Jag missar mötet i Skee nästa vecka med. Är i Norrland. Sist gång var flunsan på besök. Har ni mötena året runt eller?
netaave
Ni på västkusten får ju vår tidigare än vi här i mellersta Sverige, så för oss är det mer naturligt att elda på Valborg.

Vi har inga speciella påsktraditioner mer än mat, godis och ett och annat påskris men det finns väl i hela landet. biggrin.gif
Rossi
Jag vet inte om vi har några speciella påsktraditioner här i Skåne. I alla fall där jag bor så eldar vi inte några påskbrasor och vi skjuter inte raketer till påsk heller som jag förstår att man gör i vissa delar av landet.

På torsdag kommer påskkärringarna och sen äter vi sill och färgade ägg. Lamm har vissa men det har inte vi brukat ha i vår familj.

Vi klär påskris inomhus och vissa har även fjädrar i buskarna utomhus nuförtiden.

Här i Skåne förknippar vi numera påsken även med den s.k. Konstrundan. Konstnärer runt om i Skåne ställer ut sina verk och så åker man runt och tittar och kan köpa.
Tesa
CITAT (Milex @ 21-03-2005, 00:07)
Eldar vi påskbrasor? wink.gif smile.gif
Jag trodde vi var nere och kollade på elden och rodden på och runt öa i Strömsvattnet på Valborg? biggrin.gif

Synd att jag inte är hemma på påsk. Då hade jag kunnat åkt runt i kommun och kollat vart det brann så hade jag kanske hittat dig? smile.gif Mot Krokstrand har jag hört ryktas..........

PS, Tesa. Jag missar mötet i Skee nästa vecka med. Är i Norrland. Sist gång var flunsan på besök. Har ni mötena året runt eller?

Jo vi eldar vartenda år...och har alltid gjort ända sen jag var liten...fast vi bor ju några kilometer inåt landet rolleyes.gif
Nä...det är nog vanligare ute på landet där man kan ha egen brasa på en åker...
...och jag eldar på en åker åt Bullarnhållet till....
Kul att du tänker dyka upp i Skee...vi har träffarna sista tisdagen varje månad utom i Juli och December...i juni har vi oftast en träff i någons trädgård i stället men det brukar bestämmas gången innan
Men i maj är det trädgårdsdag där med liten plantmarknad utöver den ordinarie träffen...
Då ses vi kanske i April då?? Vi får väl ta på oss våra odlaknappar så vi får använt dom... biggrin.gif
*Felix matte*
Inga mer traditioner förutom påskägg fylld med godis... ett sånt ska Emelie få wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon