Full version: Matteproblem
Däkan
När jag kör bil så funderar jag på mycket. Nu senast blev det en matematisk grej som jag är för dum att räkna ut. Kan du?

Sverige har registreringsnummer på bilarna: ABC 123
alltså tre bokstäver och tre siffror

Danmark har registreringsnummer på sina bilar: AB 1234
alltså två bokstäver och fyra siffror

Vilket system kan ge flest kombinationer?
Gertie
Eftersom det finns fler bokstäver än siffror, så finns det
ju många fler kombinationsmöjligheter med det
svenska systemet.
Ralf
förutsättningar/antagande
25 bokstäver i alfabetet och 10 siffror (noll till nio)

Sverige
25 ggr 25 ggr 25 ggr 10 ggr 10 ggr 10=15 625 000 alternativ

Danmark
25 ggr 25 ggr 10 ggr 10 ggr 10 ggr 10=6 250 000 alternativ

Rätt eller fel?? unsure.gif

Nu finns det ju undantag av olika slag, vissa bokstavskombinationer e borttagna.
Första bokstaven e alltid den samma varje år. Importbilar syns på nåt sätt i nummret.
TeliaNet
sen står det ju vilken bil det är i sifferkombinationen.
Rossi
Hm, jag ser danskregistrerade bilar varje dag och om jag inte har fel för mig så har de två bokstäver och FEM siffror. Utan att ha kollat det rent matematiska så känns det som om de borde ha fler kombinationsmöjligheter. Bokstäver som vi inte har på våra bilar är i, v, å, ä, ö. Sen har vi inte vissa bokstavskombinationer som kan verka stötande.

I Sverige har vi nu kommit till bokstaven X på våra registreringsskyltar. När vi har gått igenom Z så ska vi börja om på A igen och ta lediga nummer.
ah56
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2005, 07:33)
sen står det ju vilken bil det är i sifferkombinationen.

Hur menar du då? Kan man avläsa bilmärket på reg nummret?
farbror B
Vilket matteproblem.. inget problem för husse??

Om ni är intresserade av allmänt trams, så visar jag länken till "nyhetssidan" turbokrull:

"nyhetssida"

där man enkelt kan anmäla sej och själv bli skribent

/ Mitty-facet
Virgo
En ny bokstav innebär ca 520 000 nya möjliga kombinationer i sverige
Däkan
Tack för alla svar om mitt matteproblem.
Det är alltså så, om jag förstår er rätt, att det svenska systemet ger fler kombinationer.

Men jag råkade höra på radion att våra bilnummer håller på att ta slut. Det bästa lösningen då vore att lägga till en bokstav, så vi får fyra bokstäver och tre siffror.

Eller hur?
farbror B
Det enda jag kan rekommendera är yrkesskyltar.
Då skulle man direkt kunna se bagaren på bakplåten.... laugh.gif tongue.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 30-03-2005, 10:48)
Det enda jag kan rekommendera är yrkesskyltar.
Då skulle man direkt kunna se bagaren på bakplåten.... laugh.gif  :P

Härlig humor!

Förr i tiden hade vi ju olika beteckningar på nummerskyltarna beroende på vilket län man tillhörde.

Det är beslutat att de ska börja om från bokstaven A med lediga nummer så det räcker nog ett tag till. Jag och min man har i flera år tävlat om vem som har sett den nyaste registreringsskylten och för tillfället leder jag med XCH! När de börjar om från A så fungerar inte vår lilla lek längre ....
Sylvia
CITAT (Rossi @ 30-03-2005, 11:04)
Jag och min man har i flera år tävlat om vem som har sett den nyaste registreringsskylten och för tillfället leder jag med XCH! När de börjar om från A så fungerar inte vår lilla lek längre ....

Jag och min man sitter mycket i bilen på väg till olika reportage etc. Vi leker också lekar med rekisteringsskyltar. Men vår lek går ut på att hitta den galnaste skylten. Med lite fantasi blir det ännu galnare. Tyvärr har Svenska Bilregistret världens snuskigate fantasi och de har tagit bort de allra roligaste kombinationerna... sleep.gif
GP
snofsan
Förresten om det är så att våra nummer snart tar slut och danskarna har ännu färre nummer är det ju inte konstigt att bilarna är så dyra i Danmark så ingen kan köpa en. Det är jättehög "straffskatt" på bilar i Danmark.

I dagens Sydsvenska står det om danskar som flyttat till Sverige för att kunna köpa lite finare lyxbilar. En del "flyttade" inte på riktigt så nu är den danska skattmasen på dem....

Konstigt att regeringen är emot biltrafik i Danmark för när det gäller kolenergi brassar man ju på rejält - nästan bäst i Europa.

Det är inte allom förunnat att begripa allting. biggrin.gif

Nallade ett par Hoyablad på Spar idag. Jag skäms sleep.gif men det var roligt tongue.gif laugh.gif

Snofsan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon