1. består av svart tung matjord som en gång för ett par hundra år sedan var sjöbotten
2. spricker när den torkar utan att se lerhaltig ut
3. där allting växer bra men jorden under växtsäsongen blir hård och svårbearbetad
4. och där man inte kan rycka upp ogräset med rötterna utan måste gräva upp det med risk för att skada både bönor, morötter, sallad och annat.
Varje vår tillsätter jag 5-6 säckar kogödsel och där jag odlar morötter brukar jag tillsätta lite sand (har vi gott om eftersom vi renoverar). Nästa vår när jag kört med jordfräsen börjar samma problem igen. Det verkar som om man aldrig får den där lätta mustiga matjorden som man vill ha. Att vända landet på hösten är ett riktigt stolleprov eftersom jorden inte faller isär utan det är stora kokor man vänder.
En tredjedel av mitt grönsaksland består av jordgubbar. Svårrensat! Resten är på cirka 50 kvadratmeter.
Jag blir så trött.
Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag radikalt skall kunna förbättra konsistensen på jorden? Tillför jag torv så förmultnar ju den också efter ett tag och blir svart och tung.
Jag bor i södra Skåne.
Snofsan