Full version: Mylla
snofsan
Vad skall man tillföra en jord som
1. består av svart tung matjord som en gång för ett par hundra år sedan var sjöbotten
2. spricker när den torkar utan att se lerhaltig ut
3. där allting växer bra men jorden under växtsäsongen blir hård och svårbearbetad
4. och där man inte kan rycka upp ogräset med rötterna utan måste gräva upp det med risk för att skada både bönor, morötter, sallad och annat.

Varje vår tillsätter jag 5-6 säckar kogödsel och där jag odlar morötter brukar jag tillsätta lite sand (har vi gott om eftersom vi renoverar). Nästa vår när jag kört med jordfräsen börjar samma problem igen. Det verkar som om man aldrig får den där lätta mustiga matjorden som man vill ha. Att vända landet på hösten är ett riktigt stolleprov eftersom jorden inte faller isär utan det är stora kokor man vänder.

En tredjedel av mitt grönsaksland består av jordgubbar. Svårrensat! Resten är på cirka 50 kvadratmeter.

Jag blir så trött.

Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag radikalt skall kunna förbättra konsistensen på jorden? Tillför jag torv så förmultnar ju den också efter ett tag och blir svart och tung.

Jag bor i södra Skåne.

Snofsan sad.gif
AvalonC
Om inte annat så har du en väldigt fin trädgård....

När jag blir miljonär, så ska min trädgård också se ut så.... smile.gif smile.gif
Trolle
biggrin.gif Fortvivl ikke der er en løsning. Brug sand/grus læg 5 cm sand på jorden og grav den godt igennem. kompost gør bare problemet være hvis der ikke tilføres sand også.
KURT
Du måste ju definitivt få jorden mera lucker, sand är bra men det bör snarare vara grus som inte är så finkornigt. Radio programmet "Odla med P1" listar böcker om jord. Jag tycker att speciellt Philippe Plöninges bok "Den goda jorden" är bra, där ges konkreta tips på hur man förbättrar jorden.
snofsan
CITAT (AvalonC @ 21-03-2005, 06:15)
Om inte annat så har du en väldigt fin trädgård....

När jag blir miljonär, så ska min trädgård också se ut så.... smile.gif  :)

[QUOTE]
Hej AvalonC

Jag är inte alls miljonär men har jobbat stenhårt med trädgården. T ex alla häckar utom den stora har jag drivit upp själv. Grusgångarna har vi också anlagt själva. De stora äppelträden fanns förstås, stubbarna påminner om att det funnits några till som tyvärr gått ut. -Men det visste du förstås att vill man ha en trädgård är det bara hårt arbete som gäller. Förutsättningen var förstås att vi kom över ett billigt ställe i slutet av 70-talet. Då var allt helt förfallet....

Men tack för din väldigt positiva kommentar smile.gif

Snofsan
snofsan
Hej Trolle och Kurt,

Jag ser att ni båda också är inne på att förbättra jorden med grus. Jag har börjat förstå att det är den enda lösningen. Jag kanske kan använda samma sort som på trädgårdsgångarna - lite grövre än murgrus alltså.

Plöninges bok om "den goda jorden" skall jag försöka få tag i så fort som möjligt. Tack för tipset.

Snofsan
Therese77
Jag läste någonstans om en tjej som hade marsvin, det kanske var på detta forum.
Hon hade satt i avfallet från marsvinsburen, sågspån, urin och avföring mm i jorden
och den hade blitt kanonfin efter något år.
fruberglund
Måste också berömma den vackra trädgården. Syns att det är både själ och hjärta nerlagt smile.gif Mycket fint, tack för titten!
Susanna
Jag har läst någonstans att jordfräs inte är så bra på den här typen av jorden, att den i längden bara bidrar till att försämra jorden. Bättre att handgräva alltså, men tyngre. Sedan kan du lägga gräsklipp på jorden under odlingssäsongen. Det gör att den håller fukten bättre och inte bildar en stenhård skorpa. Det gör också att ogräsmängden minskar och blir lättare att dra upp.
Tesa
Det låter som lerjord du har...det syns inte direkt på den men man kan testa genom att krama lite jord i handen och blir det en korv av det så... jo...då är det lerjord..
Den bör grävas på hösten trots att det är tungt så att den fryser sönder under vintern...på våren skall den bearbetas så lite som möjligt eftersom bearbetningen får den att falla sönder i sina minsta beståndsdelar, lerpartiklar... vilket gör den otroligt kompakt
Som jordförbättring för att göra den luckrare så behövs det organiskt material...kompost, halm, löv, torv... allt som har lite grövre struktur än leran...
Sand skall du undvika det gör bara leran än mer tät...grus är bättre...
Leran "äter upp" allt man matar den med på nåt vis så man måste hela tiden blanda i nytt material...

Jag har själv nästan gett upp och föredrar att anlägga upphöjda bäddar som jag från början kan fylla med luckrare jord...
snofsan
Jodå, det är säkert lerjord, tung, svart och fuktighetshållande. Jag har en bild där man nästan kan se sprickan i jorden mellan morötterna, klicka här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon