krukan
Har en pelargon som vägrat blomma i flera år. Tog en stickling från en jättefin rosablommande pelargon, men sticklingen är nu ett litet träd som aldrig blommat. Börjar ana att det kanske är en engelsk pelargon som vill ha kyla för att blomma (fast det jag minns av blommorna såg de mer ut som en mårbacka. Men bladen är inte en mårbacka. Hmm ) Har nu tagit nya sticklingar av min planta. De åker in och ut ur kylskåpet på natten och på dagen åker de ut på altanen (de dagar då det är plussgrader.)

Jag undrar hur länge de behöver kylas för att de ska vilja blomma? (och om min metod har någon chans att fungera) Jag läste sju veckor någonstans, men det låter så länge att jag hoppas någon har andra erfarenheter...
bonzor
Jag har hört att man ska ställa ut dom så fort det är frost fritt ute. Men hur länge det vet jag inte.
Köpte mina sticklingar i höstas så jag har ingen erfarenhet av sånt.
Hoppas nån annan vet jag vill verkligen lyckas med dom jag har.
Christer i Falköping
Kan ju inte säga vad du har för sort. Men om det är en engelsk pelargon skall den stå ljust och svalt en längre period för att blomma igen(två månader ungefär). Detta har jag bara läst mig till, så det är inte egen erfarenhet jag skriver ned.
Christer.
MayaS
Det "enklaste" sättet att få en engelsk eller unikpelargon till att blomma är att släpa ut den när det är plusgrader ute så den får ljus och sedan in på kvällen igen.... i kylskåpet får den kyla men inget ljus... tänk bara på att du inte ställer den i direkt sol då den kan bränna bladen.
Jag hade mina uniker i en väldigt ljus hall där jag inte hade någon form för uppvärmning överhuvudtaget... så på vintern och våren hade jag max ett par plusgrader.... de som stod där blommade jättefint sedan.

Mvh
M.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon