inglan
Hej!
Kom hem med en rad olika fuchsiasticklingar, har aldrig haft fuchsia innan.
Hinner de verkligen bli blommande exemplar till sommaren?
Lite gödning varje vattning läste jag på nån fuchsiasida var det bästa, nåt annat för att få dem att växa fort?
Inte så soligt, stämmer det?
Måste man toppa sticklingarna, eller beror det på sort?

Såååå otålig, vill ha dem stora och i blom SNART!!!
rolleyes.gif

Hälsningar från en som inte vill vänta.... wub.gif
kristerh
Om du inte vill stamma upp dem så kan du toppa dem så blir de buskigare,
när du planterar om den så använd en jord som du blandat ut med perliculite eller små lecakulor, och (jätteviktigt) tryck inte till jorden utan bara låt vattnet platta till jorden, fuchsior vill ha lätt/luftig jord,
när de väl börjat växa växer de ganska fort. de vill helst inte stå i gassande sol, gärna lite halvskuggigt, men jag har mina i sol och det går bra, fast man måste vattna ofta.
krister
titti49zon6
Jag älskar fuchsior och har massor som jag plantrar om flera gånger när dom är små-när dom blir stora och har en stor kruka byter jag bara jorden-.
Detär inte bra att sätta dem i för stora krukor från början, dom utvecklas inte så bra då sleep.gif jämn näringstillförsel och vattning och den pyttelilla sticklingen blir ett
fint blommande exemplar som fort växer ur krukan rolleyes.gif lycka till
inglan
Tack för tipsen, det är så kul att se att de växer, är spänd att se om de blir så fina som jag vill
unsure.gif hoppas det!
Ska försöka sköta dem efter konstens alla regler, så det inte bara blir pelargoner på min altan i år!!! smile.gif
Ha de!
adamos
Hej
Kom även ihåg att de små sticklingarna vill stå ljust och svalt, med en plastpåse på så måste man vara sparsam med vattningen. Den vanligaste orsaken till att man misslyckas med sticklingarna är att de står för varmt och att man vattnar ihjäl dem.
jerpan
CITAT (adamos @ 23-03-2005, 08:10)
Hej
Kom även ihåg att de små sticklingarna vill stå ljust och svalt, med en plastpåse på så måste man vara sparsam med vattningen. Den vanligaste orsaken till att man misslyckas med sticklingarna är att de står för varmt och att man vattnar ihjäl dem.

Rotade sticklingar skall absolut inte stå i en plastpåse. Tar man däremot nya sticklingar som man ska rota så ska man ha plastpåse.
titti49zon6
håller med jerpan rotade sticklinga r har jag utan påse och under lysrör så här i början dom blir fina kan jag lova
adamos
CITAT (jerpan @ 23-03-2005, 09:02)
CITAT (adamos @ 23-03-2005, 08:10)
Hej

Rotade sticklingar skall absolut inte stå i en plastpåse. Tar man däremot nya sticklingar som man ska rota så ska man ha plastpåse.

Hej
Jag har haft plastpåse på mina sticklingar från första plantering och tills jag planterat i fullstor kruka. Har bytt krukstorlek ungefär var fjortonde dag och bara vattnat vid omplanteringen. Men jag har kanske bara haft tur som lyckats på detta sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon