farbror B
har flera sorters botaniska lupiner jag vill sätta ,men vill förså dom.
hur gör jag det på bästa sätt?
susan.e
Jag har tidigare provat olika sätt att få lupiner att etablera sig i min trädgårdsslänt. Jag har försått köpta och plockade frön utan framgång, de har inte kommit upp året därpå och har alltså inte blommat. Det var först när jag direktsådde som det tog fart ordentligt.
Annki
Även jag sådde mina direkt utomhus. Rödorange, mycket vackra. De kom fint. Men året efter var de inte röda och orange längre utan flertalet hade övergått i blått och vitt. I höstas försökte vi gräva upp de hemska sakerna med sina pålrötter. Men jag är nästan övertygad om att de dyker upp i år igen... sad.gif Vill inte avskräcka dig. Men jag kommer aldrig mer att så lupiner.
Rossi
Hos oss (zon 1 - lerjord) växer lupinerna som ogräs. Det är svårt att freda sig mot dem så mycket som de frösår sig själva. Varje år när de är överblommade så måste vi snabbt ut med sekatören och klippa av fröställningarna för att stoppa förökningen. Så det är nog en god idé att direktså dem. Det verkar de tycka om!

Innan jag insåg hur mycket de frösår sig själva så satte jag frö i minidrivhus inomhus i april och sedan planterade jag ut plantorna när frostrisken var över. Det fungerade också.
kerstin z5-6
Annars går de utmärkt att så om de filas med sandpapper o blötläggs i vatten 1 dygn före sådd
Sollan
Hittade frön till doftande lupiner. Det stod på påsen att man bör så dem direkt i den kruka man ska ha dem i eftersom de inte gillar att flyttas.
Ullet
Jag sådde lupiner förra året o de tog sig snabbt. Sådde i rumstemp i mars, skolade om en ggr o sedan ut i jorden utomhus, dom blommade i somras! *förvånad* Jag hoppas dom ska föröka sig liksom ogräs! *S*
farbror B
[FONT=Geneva][COLOR=purple]Jo även i dalarna där jag bor är lupinerna ibland som ogräs, men det är deom vanliga blåvitlila..
jag har i trädgården redan flerfärgade rosa-gula och blå-vita, dom andra släpper jag inte in.. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon