e_sedell
13-03-2003, 19:37
Hur ska man få en änglatrumpet att växa fort? Kan man sätta den i en stor kruka direkt eller ska man plantera om den i omgånger? Jag tänkte köpa ett par plantor på trädgårdsmässan.
Sist jag köpte en, det var oxå på trädgårdsmässan, så fick jag rådet av försäljaren att plantera i den största kruka jag hade. Inte dog den av det i alla fall.
Unni
e_sedell
13-03-2003, 20:54
det kanske är bra att plantera i stora krukor på en gång, då stör man ju inte rötterna. Men uch vad dyra de är....
Jag har sått frö av änglatrumpet men planterat om dem i små krukor, var det tokigt månntro?
Adri-Anne
23-03-2003, 16:22
Jättekruka, massor med vatten och tre gånger så mycket gödning som till en vanlig krukplanta. Om du vill ha mycket blommer.
En trädgårdsmästare jag känner och som jag bombarderar med frågor så fort jag kan, sa att han brukade blanda 1/4 blomjord, 2/4 kodynga som han drygar ut med Bayer långtidsgödsel, samt att när han vattnar den så 3-dubblar han mängden vanlig växtnäring och detta göra han varje vecka! Han brukar få sina till att bli mer blomma än blad med denna metoden. Så den kräver sin mästare! Han säger det att ju mera gödsel ju mera blommor...
Ingrid på Västkusten
23-03-2003, 18:29
Kan bara rekommendera den utmärkta artikeln om änglatrumpeter i sista numret av Natur & Trädgård.
Där berättas det att den enda gödseln i Sverige som duger någorlunda är Hasselfors Bevattningsgödsel och så måste man tillsätta lite benmjöl. Äglatrumpeter måste ha minst lika mycket näring som citursträd, d v s vid varje bevattning, och att långtidsverkande gödsel i krukan inte var något för änglatrumpeter enligt artikeln......utan en mindre kruka med jättestora hål i som man planterade i en mycket mycekt stor kruka . Vid övervintring lyfte man bara ur den lilla krukan ur den stora, skar bort alla rötterna åsså in i övervintringsutrymmena....
Hälsar ingrid
Har gjort precis så som du beskriver med krukan och måste säga att det funkar kanonbra. Har en ganska stor hink med ordentliga dräneringshål som den är planterad i och en bra mycket större hemmasnickrad låda som den sätts i utomhus. I höstas var det bara att ta upp hela hinken ur trälådan skära av de rötter som växt ut ur dräneringshålen och bära in den för vinterförvaring i hinken. Måste tillstå att jag var tämligen skeptisk i höstas när rötterna skulle skäras av men det gick hur bra som helst och den har överlevt vintern och börjat få ny fart inför våren.
Eva St
Ingrid på Västkusten
23-03-2003, 20:15
Kul Eva - för det är precis det jag gått och småfunderat över här samt annat, bl a hur man skall komma förbi alla vita flygarna som älskar Brugmansiorna.
Men - en annan har ju muskeldunder ;-)))
Hälsar ingrid
abborrmaster
24-03-2003, 01:07
Vafasen... Trodde rötterna ville trängas lite ibland?
/Simon
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 07:10
De gör de ändå Simon *LOL* för Brugmansian är ett TRÄD!
Hälsar Ingrid
Måste den ha mycket näring på en gång
eller räcker det om den får näring när det vuxit till sig....
mina pytteplantor är bara 5 cm ännu
Almdalen
25-03-2003, 22:09
Jag tror inte att en Änglatrumpet kan få för mycket gödning, men man kan nog börja lite försiktigt. Men så fort den sätter igång att växa så ge gödning vid varje vattning.

Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.