summerlinn
Jag är supernybörjare på detta med att odla men jag skulle gärna vilja prova på. Har ni något tips på något som är ganska bra att börja med när man är ny, någon grönsak eller så?
kerstin z5-6
eftersom jag inte odlar grönsaker föreslår jag solros -de är fina o lätta tongue.gif
Milex
Det finns en hel del som är lätt (om man bara kommer ihåg att vattna smile.gif )
I fjol hade jag i krukor bl a persilja, dill, sallad, jordgubbar och smulbär. Gubbarna och bären köpte jag som plantor i en växtaffär. De andra sådde jag direkt i krukan någon gång i början av juni. Allt klarade sig fint.

Om man har växterna i kruka kan man ju bära in dom om det skulle bli frost något natt. Annars är det viktigt att vänta på att risken för nattfrost är över. Här hos oss är det i slutet av maj för det mesta.

Är det några speciella grönsaker du är förtjust i?
summerlinn
CITAT (Milex @ 21-03-2005, 15:24)
Är det några speciella grönsaker du är förtjust i?

zucchini är min stora favorit! är det lätt att odla?
Milex
Aldrig provat. Hoppas du får svar från någon annan smile.gif Lycka till!
Margith
CITAT (summerlinn @ 21-03-2005, 16:47)
zucchini är min stora favorit! är det lätt att odla?

Ja, väldigt lätt biggrin.gif
Jag har aldrig frösått dem, utan brukar köpa en färdig planta i min handelsträdgård. Den sätter jag i en stor kruka, ca 20 liter, och ställer mot en varm vägg ute. Det fungerar alldeles utmärkt. Den kräver dock mycket vatten och mycket gödning.
Berätta gärna om du odlar på balkong eller på friland och i vilken landsände, det blir lättare att komma med förslag då smile.gif
Ingen sommar utan rädisor och plocksallad tycker jag, och de går lika bra på balkong som på friland biggrin.gif
Hälsningar
Margith
Gabi
Hej!

Ville bara tillägga att det är det enklaste i världen att fröså zucchini. Den växer som ogräs men kräver mkt gödning. Går knappt att misslyckas med.

Gabi
Annki
Summerlinn kanske kan behöva lite mer handfasta råd? Jag sår zucchini i små krukor med såjord inomhus i april/senast början av maj, zon 2-3 Sthlm. Låter fröna ligga i blöt i ljummet vatten ett dygn före. Sätter dem i minidrivhus och de kommer snabbt! Snart är de så stora att de lyfter locket på minidrivhuset. Omplantering! Stor kruka, och när vädret tillåter, får de komma ut på balkongen dagtid i maj, i skugga, annars bränns bladen och blir vita. Ta in nattetid.

När frostrisken är över planterar jag ut dem på kolonilotten, och täcker med fiberduk fram till mitten av juni, då risken för nattfrost är över. Välgödslad jord. Sen behöver de bara vatten och värme. Växer jättefint!

Annat lättodlat och gott är bönor och sockerärtor. Men dessa sår man direkt utomhus i maj. Fiberduk tills frosten är över. Gott att frysa in och ta fram i vinter.
AvalonC
Som nybörjare ska du börja med LÄTTA saker att få att gro, som inte tar så lång tid.

Då blir man inte lika otålig och man ser vad som händer, och man lär sig under tiden...

Tomat
Solros
Bönor
Blomman för dagen
Malvor
Chili
Squars

är väldigt lätta att odla.

Lycka till...
summerlinn
tack för alla svar!!

grejen är den att jag har en balkong i norrläge men ett superbra köksfönster i söderläge med massor med sol (om solen skiner..). så vi får se vad jag får till för något...
Kana
Roliga och enkla saker att börja med tycker jag är t.ex. basilika eller ruccola. De är dessutom dyra att köpa i affären så då känner man sig ännu mer nöjd när man kan slösa med det goda!

I köksfönstret kan du säkert ha basilika i krukor. Man kan plantera om sådan man köper i mataffären eller så köper man frön och sår.

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon