summerlinn
Jag är supernybörjare på detta med att odla men jag skulle gärna vilja prova på. Har ni något tips på något som är ganska bra att börja med när man är ny, någon grönsak eller så?
kerstin z5-6
eftersom jag inte odlar grönsaker föreslår jag solros -de är fina o lätta tongue.gif
Milex
Det finns en hel del som är lätt (om man bara kommer ihåg att vattna smile.gif )
I fjol hade jag i krukor bl a persilja, dill, sallad, jordgubbar och smulbär. Gubbarna och bären köpte jag som plantor i en växtaffär. De andra sådde jag direkt i krukan någon gång i början av juni. Allt klarade sig fint.

Om man har växterna i kruka kan man ju bära in dom om det skulle bli frost något natt. Annars är det viktigt att vänta på att risken för nattfrost är över. Här hos oss är det i slutet av maj för det mesta.

Är det några speciella grönsaker du är förtjust i?
summerlinn
CITAT (Milex @ 21-03-2005, 15:24)
Är det några speciella grönsaker du är förtjust i?

zucchini är min stora favorit! är det lätt att odla?
Milex
Aldrig provat. Hoppas du får svar från någon annan smile.gif Lycka till!
Margith
CITAT (summerlinn @ 21-03-2005, 16:47)
zucchini är min stora favorit! är det lätt att odla?

Ja, väldigt lätt biggrin.gif
Jag har aldrig frösått dem, utan brukar köpa en färdig planta i min handelsträdgård. Den sätter jag i en stor kruka, ca 20 liter, och ställer mot en varm vägg ute. Det fungerar alldeles utmärkt. Den kräver dock mycket vatten och mycket gödning.
Berätta gärna om du odlar på balkong eller på friland och i vilken landsände, det blir lättare att komma med förslag då smile.gif
Ingen sommar utan rädisor och plocksallad tycker jag, och de går lika bra på balkong som på friland biggrin.gif
Hälsningar
Margith
Gabi
Hej!

Ville bara tillägga att det är det enklaste i världen att fröså zucchini. Den växer som ogräs men kräver mkt gödning. Går knappt att misslyckas med.

Gabi
Annki