Blomstertanten
Hur ska man tolka det här ? sleep.gif

Smör ?
tongue.gif
Lajo
Jag har jobbat en sommar på tjurstation där vi "tappade " tjurarna på sperma och frös in i flytande kväve för vidare transport till lager.
unsure.gif så det är väl inget konstigt med det eller????
/LJ
Boxer
laugh.gif Det vill inte jag ha på mackan. laugh.gif laugh.gif blink.gif
Blomstertanten
Reagerade närmast på rubriken !
Lajo
Ja men vadå, man brukar ju säga att saker med strykande åtgång går åt som smör i solsken. När det dessutom gäller en produkt som kommer från samma djurslag tycker väl rubrikmakarna att de är jätteroliga laugh.gif , vilket de visserligen inte är huh.gif
/LJ
Boxer
CITAT (Lajo @ 21-03-2005, 17:46)
Ja men vadå, man brukar ju säga att saker med strykande åtgång går åt som smör i solsken. När det dessutom gäller en produkt som kommer från samma djurslag tycker väl rubrikmakarna att de är jätteroliga laugh.gif , vilket de visserligen inte är huh.gif
/LJ

Så ja! Erkänn nu att tioöringen inte ramlade ner med en gång. tongue.gif laugh.gif
gammelnalle
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Betty
CITAT (Lajo @ 21-03-2005, 17:36)
Jag har jobbat en sommar på tjurstation där vi "tappade " tjurarna på sperma och frös in i flytande kväve för vidare transport till lager.
unsure.gif så det är väl inget konstigt med det eller????
/LJ

Törs man fråga hur det gick till...? unsure.gif blink.gif wink.gif
Tesa
Tjuren får "rida" på en konstgjord kossa som luktar brunst...eller så använder man en riktig brunstig som "lockbete" men han får göra det i en "stövel" i stället....

Jättebra att det är god efterfrågan...det sänker priserna för oss seminmedlemmar som deltagit i avelsarbetet...indirekt alltså unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 21-03-2005, 22:23)
Tjuren får "rida" på en konstgjord kossa som luktar brunst...eller så använder man en riktig brunstig som "lockbete" men han får göra det i en "stövel" i stället....

Jättebra att det är god efterfrågan...det sänker priserna för oss seminmedlemmar som deltagit i avelsarbetet...indirekt alltså unsure.gif

Det har jag sett på Tv för flera år sedan smile.gif hur de samlade upp sperman i behållare.wink.gif

Hemma hos mig...då jag bodde på landet så fick de gå med kossan till "byatjuren"...vi barn stod storögda och såg på ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif
pyrola
Vill inte ha tjursperma vare sig på mackan eller i min stövel, tack... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tesa
CITAT (Felix matte @ 21-03-2005, 22:27)
Tjuren får  "rida" på en konstgjord kossa som luktar brunst...eller så använder man en riktig brunstig som "lockbete" men han får  göra det i en "stövel" i stället....

Det har jag sett på Tv för flera år sedan smile.gif hur de samlade upp sperman i behållare.wink.gif

Hemma hos mig...då jag bodde på landet så fick de gå med kossan till "byatjuren"...vi barn stod storögda och såg på ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif

Vi hade tjur tills för ungefär 10 år sedan...vi hade en granne som ingen hade och han brukade leda sina kor hit för att få dem betäckta....en liten nätt promenad på 4 kilometer för en skinntorr gammal gubbe och en ko...
Det var allt annat krut i gubbarna förr...
pejori
CITAT (Tesa @ 21-03-2005, 23:25)
CITAT (Felix matte @ 21-03-2005, 22:27)
Tjuren får  "rida" på en konstgjord kossa som luktar brunst...eller så använder man en riktig brunstig som "lockbete" men han får  göra det i en "stövel" i stället....

Vi hade tjur tills för ungefär 10 år sedan...vi hade en granne som ingen hade och han brukade leda sina kor hit för att få dem betäckta....en liten nätt promenad på 4 kilometer för en skinntorr gammal gubbe och en ko...
Det var allt annat krut i gubbarna förr...

fördelen med detta förfarande är att man dessutom slipper oönskade sjukdommar hos djuren, och att tjuren slipper resa trehundra dagar om året wub.gif wub.gif
han blir ju trött bara av transporten ju smile.gif smile.gif
gammelnalle
Det äkta paret besökte en kreatursutställning, och makan frågade en tjuruppfödare hur många gånger i veckan hans bästa tjur kunde betäcka en ko.
- Tja, åtminstone fyra-fem gånger. Svarade uppfödaren.
Kvinnan vänder sig till sin make med ett maliciöst leende på läpparna, och säger:
- Du hör! Fyra till fem gånger i veckan, det är vad verkliga specilister kan klara av!
Uppfödaren:
- Jag borde kanske lagt till att tjuren aldrig behöver betäcka samma kossa två gånger.
lotta_
CITAT (gammelnalle @ 22-03-2005, 09:45)
Det äkta paret besökte en kreatursutställning, och makan frågade en tjuruppfödare hur många gånger i veckan hans bästa tjur kunde betäcka en ko.
- Tja, åtminstone fyra-fem gånger. Svarade uppfödaren.
Kvinnan vänder sig till sin make med ett maliciöst leende på läpparna, och säger:
- Du hör! Fyra till fem gånger i veckan, det är vad verkliga specilister kan klara av!
Uppfödaren:
- Jag borde kanske lagt till att tjuren aldrig behöver betäcka samma kossa två gånger.

Oj, oj gammelnalle .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif , var får du alla dina historier från?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon