Christoffer
Vilka bär och frukter behöver göras på syltsocker, alltså måste
tillföras pektin och/eller natriumbensoat?

Funderar på att göra sharonmarmelad, men vill ha lite
kött (fruktkött) på benen först.
Susanna
Jag har slagit i mina syltböcker men hittar inget om sharonfrukten. Jag har också varit inne på att göra sylt/marmelad av den. Den är otroligt god!

Man borde väl i och för sig kunna testa om den behöver pektin eller inte genom att göra ett försökskok. Frukt med egen hög pektinhalt brukar ju stelna till av sig själv när man kokat ett tag. Tror man testar genom att lägga upp en liten mängd på en tallrik och kyla den. Fast jag är inte säker, någon vet säkert mer!
Christoffer
Jag ska testa att göra med, och en liten mängd utan syltsocker, så får jag se. Nu ligger 12 sharonfrukter i väntan på att mogna. Sedan meddelar jag!
Susanna
Jag ser fram emot att höra hur det blir!
Eva i Skåne
Annars kan du koka sylten med vanligt socker (billigast) och OM den inte stelnar kan du köpa Certo och koka om sylten med det. Bara att följa anvisningarna i så fall.

Lycka till tongue.gif

Natriumbensoaten påverkar inte hur sylten stelnar, bara hindrar den från att mögla så lätt. Akta så du inte får i för mycket, det ger bismak sad.gif
Christoffer
Tack för Certo-tipset. Ja, natriumbensoat har ingen god eftersmak, men försmaken, eller vad det nu kallas, är däremot jättegod.
Sharonfrukterna brukar se fula ut, och få svarta, för synen osmakliga
fläckar både utanpå och inuti, är det socker, eller är det något annat?
Susanna
Jag har alltid fått för mig att det är någon sockervariant, de där svarta fläckarna! De smakar ju så gott!
Christoffer
Nu har jag tre sharonfrukter till som ska mogna, sedan gör jag marmelad på dem!! smile.gif
Christoffer
Nu har jag gjort färdigt min sharonmarmelad.

Mycket god, men dessvärre gick inte allt att mosa, utan det blev
bitar i. Jag tillsatte mycket syltsocker, för den stelnade inte utan
det, och jag tror att antioxidationsmedlet behövs, om det nu är oxidering
sharonfrukten blir svart av. Iofs skulle det vara ganska häftigt att ha
svart sharonfruktsmarmelad. smile.gif
Inget vatten behövdes tillsättas. Det blev typ 600g färdig marmelad.
Men jag tror att det bästa vore om man köpte pektin och tillsatte socker
och lite natriumbensoat i efterhand, så att man inte behövde ha i så mycket socker.
Gabi
Har du provat med hälften så mycket syltsocker dvs lättvarianten?

Gabi
Gabi
Hmmm, jag kanske skulle lära mig att läsa igen. Förlåt, läste nog in något helt annat än syltsocker som inte fick gelen att stelna... wub.gif wub.gif

Gabi
Christoffer
Var kan man köpa rent pektin då?
I vanliga matvaruaffärer tycks jag inte ha hittat det.
Har jag letat för dåligt?
Gabi
OK Christoffer har läst din fråga noga men inte kollat på tidigare inlägg (ifall jag upprepar något). Du kan köpa Certo fruktpektin i påse på vilken affär som helst. även ngt som heter Melatin. fungerar bra

Gabi
Susanna
Hej igen Christoffer!

Nu ska jag också testa marmelad på sharon. Det låter väldigt gott! Tack för tipset!
Christoffer
Skulle vilja göra marmelad på tuvvaktelbär (Gaultheria), men var hittar man sådana? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon