Christoffer
Vilka br och frukter behver gras p syltsocker, allts mste
tillfras pektin och/eller natriumbensoat?

Funderar p att gra sharonmarmelad, men vill ha lite
ktt (fruktktt) p benen frst.
Susanna
Jag har slagit i mina syltbcker men hittar inget om sharonfrukten. Jag har ocks varit inne p att gra sylt/marmelad av den. Den r otroligt god!

Man borde vl i och fr sig kunna testa om den behver pektin eller inte genom att gra ett frskskok. Frukt med egen hg pektinhalt brukar ju stelna till av sig sjlv nr man kokat ett tag. Tror man testar genom att lgga upp en liten mngd p en tallrik och kyla den. Fast jag r inte sker, ngon vet skert mer!
Christoffer
Jag ska testa att gra med, och en liten mngd utan syltsocker, s fr jag se. Nu ligger 12 sharonfrukter i vntan p att mogna. Sedan meddelar jag!
Susanna
Jag ser fram emot att hra hur det blir!
Eva i Skne
Annars kan du koka sylten med vanligt socker (billigast) och OM den inte stelnar kan du kpa Certo och koka om sylten med det. Bara att flja anvisningarna i s fall.

Lycka till tongue.gif

Natriumbensoaten pverkar inte hur sylten stelnar, bara hindrar den frn att mgla s ltt. Akta s du inte fr i fr mycket, det ger bismak sad.gif
Christoffer
Tack fr Certo-tipset. Ja, natriumbensoat har ingen god eftersmak, men frsmaken, eller vad det nu kallas, r dremot jttegod.
Sharonfrukterna brukar se fula ut, och f svarta, fr synen osmakliga
flckar bde utanp och inuti, r det socker, eller r det ngot annat?
Susanna
Jag har alltid ftt fr mig att det r ngon sockervariant, de dr svarta flckarna! De smakar ju s gott!
Christoffer
Nu har jag tre sharonfrukter till som ska mogna, sedan gr jag marmelad p dem!! smile.gif
Christoffer
Nu har jag gjort frdigt min sharonmarmelad.

Mycket god, men dessvrre gick inte allt att mosa, utan det blev
bitar i. Jag tillsatte mycket syltsocker, fr den stelnade inte utan
det, och jag tror att antioxidationsmedlet behvs, om det nu r oxidering
sharonfrukten blir svart av. Iofs skulle det vara ganska hftigt att ha
svart sharonfruktsmarmelad. smile.gif
Inget vatten behvdes tillsttas. Det blev typ 600g frdig marmelad.
Men jag tror att det bsta vore om man kpte pektin och tillsatte socker
och lite natriumbensoat i efterhand, s att man inte behvde ha i s mycket socker.
Gabi
Har du provat med hlften s mycket syltsocker dvs lttvarianten?

Gabi
Gabi
Hmmm, jag kanske skulle lra mig att lsa igen. Frlt, lste nog in ngot helt annat n syltsocker som inte fick gelen att stelna... wub.gif wub.gif

Gabi
Christoffer
Var kan man kpa rent pektin d?
I vanliga matvaruaffrer tycks jag inte ha hittat det.
Har jag letat fr dligt?
Gabi
OK Christoffer har lst din frga noga men inte kollat p tidigare inlgg (ifall jag upprepar ngot). Du kan kpa Certo fruktpektin i pse p vilken affr som helst. ven ngt som heter Melatin. fungerar bra

Gabi
Susanna
Hej igen Christoffer!

Nu ska jag ocks testa marmelad p sharon. Det lter vldigt gott! Tack fr tipset!
Christoffer
Skulle vilja gra marmelad p tuvvaktelbr (Gaultheria), men var hittar man sdana? tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon