Full version: Hundväxter?
Christoffer
Hundar funkar ju inte riktigt som oss människor, i alla fall när det gäller intag av saker och ting, t.ex choklad. Men vilka växter kan hundar dö av? Vilka tål de inte? Det finns en uppsjö av listor på vad katter inte tål för växter, men vad tål inte hundar?
Hannele
Kräks hundar...? Hästar kräks inte och kan dö av idegransbär.

Själv har jag aldrig undvikit giftiga växter ens för ungarnas skull... wink.gif
*Felix matte*
Min hund kräks av all hundmat utom Pedigree
Han kräks också om han får i sej rökt kött och gravad lax och all fet människomat om förgiftningar
e_sedell
haha vilken meshund
MariaH
Det där att choklad skulle vara giftig för hundar tror jag är en myt.
Varje jul lyckas min hund sno åt sig minst en nyöppnad chokladkartong och hon mår prima efter det. Senast var det 1,5 kilo belgiska sjöfrukter... (Ja, hon fes i ett dygn)

Fast hundar kanske har koll på det där med växter, de kräks ju av gräs så de kräks säkert av giftiga växter också.
*Felix matte*
CITAT (e_sedell @ 13-03-2003, 21:15)
haha vilken meshund

Det där vill jag eg. inte ens kommentera
men säg inte att han är mes för att han spyr mad.gif
Han tål ju inte maten
Försök ta dej objuden in hos mej så får du se om han är mes eller inte laugh.gif
Grrrrrrrrrrrrrrr! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror olika hundar är olika känsliga det finns de som hävdar att deras hundar blir jättedåliga bara de provsmakat en liten ruta choklad.

Även jag har haft en hund som stal chokladkakor utan att bli sjuk, min teori är att hundar som äter enbart kommersiellt hundfoder blir känsligare än hundar som vänjer sig vid att äta det mesta i matväg från början. Allätare får en helt annan bakterieflora i magen än de som bara äter torrfoder och liknande.

Min hund betar gräs på sommaren utan att kräkas, många hundar äter en massa gräs utan att kräkas.
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-03-2003, 22:29)
Jag tror olika hundar är olika känsliga det finns de som hävdar att deras hundar blir jättedåliga bara de provsmakat en liten ruta choklad.

Även jag har haft en hund som stal chokladkakor utan att bli sjuk, min teori är att hundar som äter enbart kommersiellt hundfoder blir känsligare än hundar som vänjer sig vid att äta det mesta i matväg från början. Allätare får en helt annan bakterieflora i magen än de som bara äter torrfoder och liknande.

Min hund betar gräs på sommaren utan att kräkas, många hundar äter en massa gräs utan att kräkas.

Felix äter också gräs på sommarn men kräks inte tongue.gif
Han äter också god (inte fet, rökt eller salt) människomat
utan att må det minsta dåligt biggrin.gif
Han är också väldigt noggrann med t.ex. korv. Det skall vara av samma fabrikat varje gång biggrin.gif Där är han lik sin matte laugh.gif laugh.gif laugh.gif
MariaH
Varför är mina hundar så äckliga. Förutom att de snor julchokladen proppar de i sig ALLT! Företrädesvis illaluktande saker som ruttna grodor, kattlort o dyl.
Och krokuslökar, av någon märklig anledning.
*Felix matte*
CITAT (MariaH @ 13-03-2003, 23:32)
Företrädesvis illaluktande saker som ruttna grodor, kattlort o dyl.

Usch vad äckligt! Kan de ha brist på någon vitamin el. nåt sånt wink.gif
Jag har hört talas om hundar som äter möss,
men ruttna grodor och kattlort Uäääck!!!
Ewa L
Min Cocker-flicka (som fyllde 12 år i onsdags) har på gamla dagar blivit fullständigt mat-hysterisk. En tidigare mycket väluppfostrad hund har blivit värsta tjuven på gamla dagar.
När jag kom hem i går hade hon länsat salladsskålen, som jag av lättja/trötthet glömt kvar på matbordet. Det var alltså vanlig grönsallad/tomater/gurka + lite majs, rödlök och champinjoner. För typ 2 år sedan skulle hon inte ätit det ens om jag hade blandat det i maten.

De andra 2 hundarna (som syns på pytte-lilla bilden) de är däremot mattjuvar av födsel och ohejdad vana.
Posse
CITAT (Ewa L @ 14-03-2003, 07:37)
Min Cocker-flicka (som fyllde 12 år i onsdags) har på gamla dagar blivit fullständigt mat-hysterisk. En tidigare mycket väluppfostrad hund har blivit värsta tjuven på gamla dagar.
När jag kom hem i går hade hon länsat salladsskålen, som jag av lättja/trötthet glömt kvar på matbordet. Det var alltså vanlig grönsallad/tomater/gurka + lite majs, rödlök och champinjoner.  För typ 2 år sedan skulle hon inte ätit det ens om jag hade blandat det i maten.

Hon åt det väl bara för att hon trodde att hon inte fick förstås. rolleyes.gif

Det finns visst en växt som heter 'hundloka' unsure.gif är den speciellt bra för hundar ?
e_sedell
Varför allt detta fjollande, mesande och putti-nuttande med hundar? Varför utställning? Det är ju bara fjolligt......
Posse
CITAT (e_sedell @ 14-03-2003, 11:20)
Varför allt detta fjollande, mesande och putti-nuttande med hundar? Varför utställning? Det är ju bara fjolligt......

Vad anser du inte är "fjolligt"?
e_sedell
extrem sport typ mtb o bmx som jag sysslar med. Men det kan bli lite fjolligt med blommor ibland också, om det är så du tänker. Nu får jag säkert hela forumet på mej tongue.gif .
Betty

Ja, nu får du lov att skärpa dej, Erik!
e_sedell
hehe, en anledning till att jag är så anti hundfjollor är att vi har en granne som är det. Hoin har tre stycken oupfostrade gläfsande hund *****. Det kan hända att dom släpper ut dem mitt i natten, när maken kommer hem. Det är inte kul att vakna 3 på natten och inte kunna somna om... Vi har skälva hund, inte för att han är uppfostrad, men han skäller inte så fort han får komma ut. Grannens hundar skäller ideligen när de är ute, men så får de va ute max 10 min/ggr och inte så många gånger om dagen. Hon är rädd att de ska smita, men dom har ett bra staket.

.: trött på att vakna mitt i natten :.
MariaH
Det är klart det finns fjolliga växter i trädgården också.
Odlar du bara brudslöja i din Erik eller...
Rabarber och pumpor och allehanda svulstiga växter är väl inte fjolliga? Rätt så rejäla och ofjolliga doningar tycker jag.

Men det finns som bekant "kärringar" av båda könen!
abborrmaster
Erik din lilla fjolla rolleyes.gif

hehe...
Posse
CITAT (e_sedell @ 14-03-2003, 11:47)
extrem sport typ mtb o bmx som jag sysslar med.

Hmm... låter som några droger... unsure.gif
e_sedell
ja, man blir ju beroende av adrenalin... detär min dråg, det är så härligt att hoppa wub.gif
Almabama
Rhododendron bör inte avnjutas om man är hund!
Tinha
Några utomhusväxter som är giftiga känner jag inte till men man får nog hålla koll så våra små husdjur inte äter flugsvamp och sådant. Inomhus finns det en hel uppsjö av giftiga krukväxter samt så är choklad, lök, ost giftigt för hundar i större mängder enligt djursjukhuset i Helsingborg. Men klart är det en liten hund så krävs det nog inte så mycket för att det ska/kan gå illa.
Sen om hundar känner på sig eller inte vad som är bra vill jag låta vara osagt men mina tre tidigare hundar strök med pga av någon tyckte det var kul att mata dem med gift maskerat i leverpastej eller liknande (Nej, jag driver inte med er) så det verkar som om de resonerar att om det doftar gott så går det säkert att äta.
Sorry för mitt långa inlägg...
Tinha
Gunvor Nilsson
CITAT (Posse @ 14-03-2003, 17:39)
CITAT (e_sedell @ 14-03-2003, 11:47)
extrem sport typ mtb o bmx som jag sysslar med.

Hmm... låter som några droger... unsure.gif

Ja att cykla kan väl jämföras med drog om man utövar det extremt! tongue.gif
Kana
Det är nog väldigt individuellt vad hundar tål eller inte tål resp. äter och inte äter. Själv har jag dock aldrig träffat en hund som äter svamp. Vår gamla hund åt i övrigt allt, men vägrade att röra minsta littla svampbit.

Något man ju absolut inte får ge hundar är kyckling eftersom benen kan splittras i magen på dem. Min mormors hund, som var en beryktad mattjuv, satte dock vid tillfälle i sig en hel djupfryst kyckling utan att det verkade beröra henne nämnvärt... allt utom plastförpackningen och den lilla metallringen som håller ihop den hade hon ätit upp! laugh.gif

Även om hennes värsta bedrift nog var att stjäla och äta upp en hummer som min mormor hade köpt för att fira deras bröllopsdag! tongue.gif

Mmm, jag svamlar som alltid när man börjar berätta historier om hundar!

K.
Tinha
Bacchis äter allt.... Det verkar som att allt som går att stjäla smakar extra gott.
Clementiner, vindruvor , svamp och banan är nog hans favoriter.
Javisst är det individuellt, Baccarhus kan trycka i sig en hel ost eller käka rester gör hans bror samma sak så är det rätt upp till djursjukhuset med honom.
Du har helt rätt med kyckling och det gäller alla djur på F. (fågel fisk, fläsk)
Mvh Tinha
lisen
Min ena hund har tryckt i sig allt från fiskben till döda ekorrar utan att bli sjuk. Den andra hunden är kräsen och tar ibland inte ens godis av våra bekanta som han har känt i många år!

Nu till giftiga växter.. visst finns dem. Riddarsporrar och övriga som även är giftiga för oss människor är också giftiga för djur. Men nu är det så fiffigt ordnat att djur ratar sådana växter per automatik. Vad man däremot ska se upp med är valpar och kattungar som gärna tar sig en munsbit av allt möjligt. Giftigt eller inte!

Och vad gäller choklad så innehåller den ett ämne som hundar inte klarar av att bryta ned. 100g choklad kan vara direkt dödligt! Beroende på kakao-halten då...

Så nu har jag lekt besserwisser tillräkligt. rolleyes.gif
Almdalen
De flesta hundar äter även sådant som de kräks av ex andra döda ruttna djur, förmodligen är det något i denna "föda" som tilltalar dem. Jag har haft fem hundar och alla har vid något tillfälle ätit olämpliga saker. Har läst vid något tillfälle att hundar saknar något då de äter konstiga saker, ibland kan det hjälpa med ansjovis om man kan få dem att äta den.När det gäller choklad klarar de nog en hel del.
wacko.gif
Ingegerd
lisen
Fingerborgsblommor menar jag förstås, inte riddarsporrar! wacko.gif
e_sedell
Att de inte tål rått kött är för att deras magar inte tål det. Har man mesat med hunden och inte gätt den det som valp tål den inte så mycket av det när den blir stor. Det är någon enzym som inte utvecklas som den ska...
*Felix matte*
CITAT (Tinha @ 04-04-2003, 00:41)
, lök, ost giftigt för hundar i större mängder enligt djursjukhuset i Helsingborg. Men klart är det en liten hund så krävs det nog inte så mycket för att det ska/kan gå illa.
Sen om hundar känner på sig eller inte vad som är bra vill jag låta vara osagt men mina tre tidigare hundar strök med pga av någon tyckte det var kul att mata dem med gift maskerat i leverpastej eller liknande (Nej, jag driver inte med er) så det verkar som om de resonerar att om det doftar gott så går det säkert att äta.
Sorry för mitt långa inlägg...
Tinha

Fy vad hemskt att det finns människor som gör sånt! mad.gif
Det måste ha varit jättejobbigt för dej.
Min Felix han får en dos ost varje morgon tongue.gif
Jag hade aldrig hört talas om att ost skulle vara farligt och därför har han alltid fått ett par skivor varje morgon då jag gör min egen macka och ett par till (minst) under dagens gång.
I övrigt är han väldigt kräsen, äter inte all sorts hundgodis mm.
Mjölk älskar han och det skall drickas ur glas
e_sedell
ost är nog inget värre gift. Pappa tappade en 2 kilos ost, den försvann ganska fort. Att våran lilla tax klarade att trycka i sej så mycket är konstigt.

Våran hund dricker också ur glas, me det är inget måste. De vill ju herma efter oss....
Tinha
Hmm Försökte göra ett citat men vet inte riktigt hur det fungerar.

Till Felix matte, ja det var jättejobbigt för man fattar inte riktigt hur någon kan vara så grym. Sen så blir det ju en rätt stor chock för det är väldigt tufft att förloraen hund men tre på en gång går inte att fatta. Tyvärr så är det flera som råkat ut för samma sak i vårt område så det gäller att se upp med mat som ligger ute.

Jag ger mitt matvrak (Bacchis) allt möjligt även ost fast det ska vara farligt.
Gör jag en ostmacka så ska ju han också ha en! Likadant med godis och choklad (vi går under smeknamnet Familjen Tunna). Bacchis är nog den minst kräsna hund jag vet. Han ska smaka på allt och får han inte en tomat när jag gör sallad så blir han megasur. biggrin.gif

Man kan inte hålla på och kolla/följa allt och jag tror att det är samma för oss människor, skulle vi undvika allt farligt så hade vi ju fått sluta leva.
Men jag tror främst att det är mögelost som är riskabelt att ge, de frågade nämligen mig om hundarna hade ätit det när jag for in till djursjukhuset med dem. De sa att det fanns mögelsporer i ost och att det kunde framkalla kramper och kräkningar.
Posse
CITAT
Mjölk älskar han och det skall drickas ur glas

MAMMA MIA !!! ohmy.gif Kan era jyckar dricka saft genom sugrör också ? unsure.gif
Sylvia
CITAT (Ewa L @ 14-03-2003, 08:37)

Min gamla katt, som numera är i katthimlen, norpade till sig en gång en hel kyckling, som jag lagt att tina i vasken. När jag kom in från trädgården, låg den halv uppätna, råa, fortfarande isiga kycklingen på köksgolvet och en MYCKET mätt o nöjd katt låg i sin stol och sov tungt!! Resten kokade jag upp och serverade henne i kvällsmat...

ohmy.gif smile.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 05-04-2003, 12:05)
MAMMA MIA !!! ohmy.gif Kan era jyckar dricka saft genom sugrör också ? unsure.gif

Felix tränar på det biggrin.gif

digitalkarin
Men hörni...! Ostmackor, godis, choklad... Tror ni verkligen att era hundar mår bra av allt det där?
Jag skulle aldrig ge min hund något om han tigger för det är outhärdligt med hundar som stirrar ut en så fort man äter nåt.
Dessutom lever jag efter den skolan att en hund blir inte lyckligare för att han får en massa fet människomat och skräp. Tvärtom gör det hunden fet, och innehåller fel sorts näringsämnen. En hund är ett rovdjur och ska inte äta godis. Åtminstone inte min. Men alla är vi ju olika. unsure.gif
mimmi
Intressant!

stolt hundägare som jag är, kan man ju inte låta bli att förundras över de som tycker att det är "fjolligt" att vara rädd och omtänksam om sin hund,
hunden som skänker tröst i all bedrövelse, men också kan göra matte förb...ad när rabatten används som gömställe för tuggbenet mad.gif

Till frågan om vilka växter som man bör undvika om man har djur, ricin är en av dessa växter, som för övrigt också är farlig för människor (barn). Växten utsöndrar en slags olja som kan ge brännskador.

Jag vill också passa på att tacka för alla de svar jag har fått på mitt inlägg om humle problemet, nu vet jag vad "kottarna" är för någonting!

häsningar Mimmi
Kajsa
Felix Matte
Din lilla hund är helt bedårande, så söt! wub.gif
*Felix matte*
CITAT (digitalkarin @ 06-04-2003, 10:03)
Men hörni...! Ostmackor, godis, choklad... Tror ni verkligen att era hundar mår bra av allt det där?

Absolut! I dag har Felix också förutom mjölk i fint glas
fått några Ahlgrens Bilar
Till middag får han fläskfilé som han älskar tongue.gif
Strax går han ut på promenad i det vackra vårvädret.
Fialotta
Agneta!!!!
Var sjutton är Felix...han va ju med på varje inlägg förut?

Ta genast tillbaks honom smile.gif smile.gif
e_sedell
CITAT (Felix matte @ 06-04-2003, 11:42)
CITAT (digitalkarin @ 06-04-2003, 10:03)

Absolut! I dag har Felix också förutom mjölk i fint glas
fått några Ahlgrens Bilar
Till middag får han fläskfilé som han älskar tongue.gif
Strax går han ut på promenad i det vackra vårvädret.

Hjälp
Tinha
Rovdjur och rovdjur... De har varit rovdjur men nu går de nog under kategorin tamdjur. De är ju inte direkt vildhundar uppfödda på rått kött som de själv har jagat.
Då är det lika fel att ge torrfoder som ostmackor och choklad.
Det är ju också något som vi människor har kommit på för inte står hundarna och kokar ris eller skivar morötter och blandar sin mat med om de lever vilt. :-)
Om min hund gillar skalkarna som blir över på pizzan eller får sistan av min ostmacka när jag inte orkar mer så tycker ju inte jag att det är fel om det inte gör att han blir dålig. Tigger han så får han ingenting alls.
Och om man nu ger sin hund extra gott så får man ju också se till att masa sig ut och motionera lite mer.
e_sedell
men torrfodret är ju gort efter vad hundarna behöver.
Åsa, mälardalen zon 2
Torrfoder funkar nog för en del fast jag har läst att vissa enzymer, bakterier och liknande som hundar mår bra av inte finns i torrfoder.

Hur hundarna mår beror på vad de är vana vid en hund som ätit enbart torrfoder i flera år kan bli sjuk av vanlig mat, samma sak gäller hundar som levt på vanlig mat de kan bli sjuka av torrfodret.

Även hos människor fungerar det på samma sätt en vegan kan inte helt plötsligt börja äta kött då kan de bli dödssjuka.

Det bästa är nog att äta en blandad kost när det gäller hundar, de har ju levt av människans rester i flera tusen år, så himla länge har de inte levt på torrfoder och färdigförpackade sörjor i burkar.

Det finns många som förespråkar torrfoder och så finns det de som inte förespråkar torrfoder.
http://home.swipnet.se/mustela/varfor_torr..._ar_fullgod.htm

Själv tror jag riktig väl sammansatt färsk mat är bättre än torrfoder för hundar. Även för människor har det ju visat sig att man tar upp vitaminerna bättre ifall man äter en frukt än om man tar ett vitaminpiller. Jag blir ganska irriterad på veterinärer som hävdar att hundar inte kan ta upp vitaminer ur riktig mat samtidigt som de försöker sälja torrfoder. Vet inte veterinärerna att hundarna har överlevt i tusentals år utan torrfoder, om de inte hade haft förmåga att ta upp vitaminer i färsk mat så skulle de väl dött ut för länge sedan.
Posse
"Torrfoder"... det är väl gamla självdöda, i komplett skick nedmalda kossor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon