gammelnalle
Hittar inte rätt vid googlandet... massor om VARFÖR Musikradion infördes... RADIO NORD (och SYD) men inte hittar jag något datum... eller ens år.

Och VOFFÖR vill jag nu veta det??
Siwan (Malmkvist) sjöng ju raden som jag skrev ovan i "Slit och Släng" ...här hittar du texten
(som egenligen heter Lucky Lips och var en stor hit med Roger Webb) här kan ni hitta DEN texten..

Men nu började jag läsa en bok: Jukebox av Åke Edwardsson och där säger han att det är i P3 ... året bör vara 1964... men jag är OSÄKER på om P3 fanns då?

gillar inte att vara osäker...
sleep.gif smile.gif smile.gif
pisanggoreng
Så här skriver man på SR:s hemsida:

"1964 P3 startar reguljära sändningar den 1 juli, efter två års sändningar på försök."

Kolla här!

'Jukebox' är en trevlig bok! smile.gif
gammelnalle
TACK pisanggoreng (hur uttalas det??)

NU kan jag fortsätta läsa......

Redan i första meningen är det fel... MEN ett "citatfel"....så inget faktafel...

smile.gif smile.gif
Ewa L
Efter en sömnlös natt (tack för det Nalle! biggrin.gif ) har jag nu kommit fram till följande:

1964 var jag sommarbarn (eg. sedan 1955) på en bondgård i Västergötland. (Asfaltsblomma.)
Jag vet att det enda jag kunde lyssna på på radion var 15 minuter vid 21-tiden på söndagskvällarna. Då presenterades topplåtarna från resp lista. (10-i-topp, Kvällstoppen, Svensktoppen ?) Och detta var i P1. Samtidigt som jag saknade "riktig" musik något vansinnigt.

Radio Nord var borta sedan flera år (mer än ett i alla fall).

Om nu P3 fanns, varför lyssnade jag inte på det då? Jo, jag tror inte det gick att höra kanalen i hela landet!!
Möjligen alternativt att alla radioapparater inte kunde sända.

Kan det vara en plausibel förklaring? unsure.gif
gammelnalle
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Har nog aldrig hänt förut (i modern tid!!) att jag har hållit en kvinna vaken hela natten!!! och hon tackar för det!!!

Din förklaring "Möjligen alternativt att alla radioapparater inte kunde sända" låter rimlig... (Bezzerwizzer Mezzerschmidt skulle nog anmärka på att en radioapparat inte kan sända... men SÅ petig kan jag inte vara... aldrig!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif )
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 22-03-2005, 08:53)
(Bezzerwizzer Mezzerschmidt skulle nog anmärka på att en radioapparat inte kan sända...  men SÅ petig kan jag inte vara... aldrig!!!

Och det tackar jag speciellt för, dvs att du glider förbi mitt lilla "fel" nästan helt utan påpekande.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon