|
Hur kan älg vara skade djur?  på vilket sätt?  ... För mej så ser de konstigt ut som är en stoooor djurvän  .... Det är väll mera så att människan är skadedjur? Eller har jag fel då?
kerstin z5-6
21-03-2005, 20:23
Ja , den gillar i alla fall hängsälg lika mycket som jag ..  tur den växer ut igen
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-03-2005, 20:23) Ja , den gillar i alla fall hängsälg lika mycket som jag ..  tur den växer ut igen Okey  . ajja.. förstår inte så mycket utav sånt dära... att djur är oinbjuden och så. då jag ser att vi tar över allt mera.
kerstin z5-6
22-03-2005, 20:39
 har du sett hur jag bor .. ingen risk för människoövertagning här inte .. eg tycker jag renar är ett större problem -de förstör mer än vår gamla älgko ..
Älgar som äter upp små nyplanterade granplantor är ju inte så kul o inte heller när de käkar upp föryngringen av tall heller... ...inte är det så kul när de käkar upp halva havreskörden heller.... Då tycker iallafall jag att de är skadedjur...
CITAT (Tesa @ 22-03-2005, 21:32) Älgar som äter upp små nyplanterade granplantor är ju inte så kul o inte heller när de käkar upp föryngringen av tall heller... ...inte är det så kul när de käkar upp halva havreskörden heller.... Då tycker iallafall jag att de är skadedjur... okey  .. men älgen kanske har den maten bara då människan tagit över deras hem, tagit bort all deras mat, osv. dom kanske inte tycker det är så skoj heller?
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-03-2005, 20:39)  har du sett hur jag bor .. ingen risk för människoövertagning här inte .. eg tycker jag renar är ett större problem -de förstör mer än vår gamla älgko .. nope, jag har inte sett det =).. .Men där du bor, det är juh ändå ett hus mitt i allt? =) i skogen, deras hem  ..
Hmm...Nu är det väl så att vi delat med älgen i alla tider....och det ger ju även oss rätten att finnas där... Och det är absolut inte så att älgen svälter om han inte äter smågranar och havre...men han tycker det är godis... Eftersom vi inte har några rovdjur kvar nästan så blir älgstammen för stor om man inte skjuter av...men för min del får gärna vargen finnas här och sköta det...men även människan har ju plats i den ordningen.. Men visst har vi människor koloniserat lite för mycket av moder jord...fast häruppe i norden så finns det faktiskt väldigt mycket kvar till de vilda djuren...
CITAT (Tesa @ 23-03-2005, 13:56) Hmm...Nu är det väl så att vi delat med älgen i alla tider....och det ger ju även oss rätten att finnas där... Och det är absolut inte så att älgen svälter om han inte äter smågranar och havre...men han tycker det är godis... Eftersom vi inte har några rovdjur kvar nästan så blir älgstammen för stor om man inte skjuter av...men för min del får gärna vargen finnas här och sköta det...men även människan har ju plats i den ordningen.. Men visst har vi människor koloniserat lite för mycket av moder jord...fast häruppe i norden så finns det faktiskt väldigt mycket kvar till de vilda djuren... ajja  ... själv så har jag aldrig sett djur som är skade djur e ^_^.... jag respekterar dom ,för jag ser dom mera på plats och hör mera hemma än människan ^_^... och jag skulle bli glad om jag såg nån gång en älg på min tomt eller nåt liknande ^_^... Vi finns här, det gör vi, men jag ser inte rätten att tjuva deras hem osv. När vart det rätt att döda och ta över andras levandes hem typ?^
CITAT (Azeman @ 23-03-2005, 16:17) ... och jag skulle bli glad om jag såg nån gång en älg på min tomt eller nåt liknande Jag skulle inte bli glad om jag såg en älg på min tomt.... Lilla bilen Ådi skulle förmodligen komma infarandes i mitt sovrum av pur förskräckelse Ciczi
CITAT (Azeman @ 23-03-2005, 16:17) Vi finns här, det gör vi, men jag ser inte rätten att tjuva deras hem osv. När vart det rätt att döda och ta över andras levandes hem typ?^  Så går det till i hela djurvärlden....de dödar varann och tränger bort andra ur deras revir... That´s life... ...och jag tycker nog att vi kan få leva i den ordningen vi också...fast kanske egentligen mer på "grottnivå"...Som det är nu tar vi väl för stor plats kanske.... Men alla måste dela på konsekvenserna om vi ska ändra på det och det tror jag inteär möjligt att genomföra...
*Felix matte*
25-03-2005, 21:09
CITAT (Azeman @ 23-03-2005, 16:17) Vi finns här, det gör vi, men jag ser inte rätten att tjuva deras hem osv. När vart det rätt att döda och ta över andras levandes hem typ?^  och hur hade du tänkt dig att människorna då skulle kunna överleva ???? vi är inte skapta att klättra upp och bo i träd...förresten så har ju också träden sina bofasta...vart ska vi då ta vägen? djurvän?...javisst  men man får inte gå till överdrift vad gäller vår existens och rätt att trampa på marken
zaaritha
25-03-2005, 22:42
Nu är vi människor det största "skadedjuret"--vilda djur har MINST lika stort berättingande att leva som vi har!
men människan är den största skade djuret. inte djuren. men alla tycker vi olika =). själv så ser jag hellre att jag själv lider eller finns till för djuren skull, och ja, jag kan riskera mitt eget liv för dom. Dom är mina bästa vänner, man hör och känner naturen och det vilda djuren, inte en skön känsla att käna hur ont dom har det.
zaaritha
28-03-2005, 00:26
Ja--djuren var väl här före oss människor!!
Jag tycker nog att vi har lika stor rätt att finnas här och vi har nog funnits här lika länge som djuren...de har väl genomgått evolution precis som vi och vi har ett gemensamt förflutet... Men om man drar frågan tillsin spetsså...visstär naturligtvis människan det största skadedjuret.. ....men om man nu vill ändra på villkoren så får man faktiskt ta HELA konsekvensen själv innnan man sätter sig till doms över andras ordningar.. Dvs man får bo i en grotta och jaga djur för mat och kläder...först då är man på jämställd nivå med andra djur...dock som ett rovdjur....annars skulle man inte överleva...
CITAT (Azeman @ 21-03-2005, 20:58) Hur kan älg vara skade djur?  på vilket sätt?  ... För mej så ser de konstigt ut som är en stoooor djurvän  .... Det är väll mera så att människan är skadedjur? Eller har jag fel då?  Jag ser älgar som skadedjur när de gör skada, t.ex. tuggar i sig mitt unga äppelträd  Jag anser mig inte vara mindre djurvän för det!
Kattgräs
28-03-2005, 16:55
Tja, människan är också ett djur. Äta eller ätas, äta gräs eller kött, äta mina växter eller andras... sån är naturens gång. Oavsett vad vi tycker om det. Älgar, rådjur, harar, råttor, möss - söta tycker en del, skadedjur tycker andra. De flesta tycker väl att de är OK så länge de håller sig i skogen och inte är just skadedjur - på planteringar, i trädgårdar, i komposter, i hus eller vid återvinningsstationer. Men det är sällan någon ömmar så för liljebaggar, pälsängrar, fästingar, getingar eller barkborrar, som för ulliga och gulliga pälsdjur.  (redigerade ett stavfel!)
zaaritha
01-04-2005, 18:54
Tesa: Djuren fanns före oss människor!!
*Felix matte*
01-04-2005, 22:11
Men snälla! Har inte vi människor rätt att finnas till och trampa på (vår) jord???? Viktigt är då att alla ni som värnar sååå om djurens rätt... inte skaffar (föder) några barn utan låter djuren ta över det dem tillhör!
zaaritha
01-04-2005, 22:38
Vad menar du nu? Alla: Djur och människor ska väl leva tillsammans!?
*Felix matte*
01-04-2005, 22:48
CITAT (zaaritha @ 01-04-2005, 23:38) Vad menar du nu? Alla: Djur och människor ska väl leva tillsammans!? Det tror och tycker jag...så klart!
zaaritha
01-04-2005, 22:54
Bra! Då känner vi likadant!!
CITAT (zaaritha @ 01-04-2005, 19:54) Tesa: Djuren fanns före oss människor!! Vi VAR djur före vi blev människor så jag tycker nog vi funnits här likaväl som alla andra som har ursprunget i de första landlevande djuren som kröp upp ur havet för miljontals år sen.... Så det så!!!
zaaritha
02-04-2005, 23:00
Okej--ta det lugnt, tjejen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|