Full version: Lysrör
Björkmyran
I armaturen ovan för mina små plantor sitter nu PHILIPS TLD 36W/83, jag har också 36W STANDARD Dagsljus att välja på. Nån som vet om det gör någon skillnad vilket jag använder??
TeliaNet
TLD 83= TLD 830, då den bytt namn.
spektrumet ser ut så här:

TLD standard dagsljus är en TLD 54:

växterna tar all strålning från 250 nM- 800 nM, även om det oftast skrivs 400-700 nM.
det är denna strålning växterna tar till största delen:

den som ger kompaktast plantor är 54:an, men den är konstruerad så att 30% ljus försvinner med åren, 830 förlorar bara 10%.
jag skulle välja båda, om du nu inte vill inskaffa grymmare rör.

om du kollar spektrummet i min signatur så kan du klicka på länken: uträknat.
själv använder jag TLD 840.

ett annat bra rör är TLD 965 Graphica pro som kerstin z5-6 använder med goda resultat.
det är ett fullspektrumrör, men ger inte så höga staplar som påverkar växterna mer. i växten finns phytochromer, klorofyll A+B, caratenoider osv som tar olika våglängder, så med en 965 täcker man så gott som allt.
Gunvor Nilsson
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2005, 21:42)
den som ger kompaktast plantor är 54:an, men den är konstruerad så att 30% ljus försvinner med åren, 830 förlorar bara 10%.

Jag tänker inte ha min tilläggsbelysning på i flera år - högst 12 timmar/dygn i några månader så det gör inte så mycket om det försvinner lite ljus, lite svinn får man väl räkna med! tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Gunvor
Björkmyran
Tack TeliaNet, jag tror jag förstår wacko.gif laugh.gif laugh.gif . Fina diagram! Mina rör kan hänga kvar då? jag noterar de andra rören inför nästa år.
TeliaNet
CITAT (Björkmyran @ 22-03-2005, 15:34)
Tack TeliaNet, jag tror jag förstår wacko.gif laugh.gif laugh.gif . Fina diagram! Mina rör kan hänga kvar då? jag noterar de andra rören inför nästa år.

som sagt, skulle inte tveka en sekund på att köra ett av varje.
fleischer
hakar på detta, då jag inte hittar min gamla tråd om belysning.

Det slutade med att jag köpte en hiskeligt lång 2*36 w med Gro-Lux rör i. Dessa skulle vara extra bra till mina plantor, och avger ett violett sken (inte alls behagligt att se på, men det ska ju ner i källarn, så låt gå...).. Vad säger ni om just Gro-Lux rör och avstånd till plantorna? samma som övriga rör?
TeliaNet
det är ju ett sylvania-rör.
det säljs oftast i akvarie-affärer, då med ett riktigt högt pris.
tror inte det klår TLD 840 i effektivitet, livslängd, ekonomi, och teknink.
fleischer
89 kr styck kostade de jämfört med 49 kr för kallvita.... På förpackningen står det särskilt dels om akvarier, men också om växthus. menar du att kallvita vanliga skulle vara bättre i alla fall?
TeliaNet
det var extremt billigt pris på dem.
vad PPFD vet jag inte
jag vet inte heller vad de får för uEinstein/joule, då jag inte beräknar det, men jag känner en som kan.
jag får försöka återkomma med resultaten.
Christoffer
Om man vill köpa liten armatur med lysrör till växterna för runt 500:- , vad rekommenderas då?
TeliaNet
CITAT (Christoffer @ 24-03-2005, 12:35)
Om man vill köpa liten armatur med lysrör till växterna för runt 500:- , vad rekommenderas då?

hur liten?
150 cm?, 120?, 60?
besök jula eller clas ohlsson, de har.
Christoffer
50 cm.
Kan man ta vilket lysrör som helst då?
För riktiga växtlampor kostar väl mycket mer?

Växtlampor för kaktusar, är det samma som för vanliga växter?
TeliaNet
CITAT (Christoffer @ 24-03-2005, 13:52)
50 cm.
Kan man ta vilket lysrör som helst då?
För riktiga växtlampor kostar väl mycket mer?

Växtlampor för kaktusar, är det samma som för vanliga växter?

växtlampor betonar rött och blått, precis som fullfärgsröret TLD 840.
kaktusar tar samma strålning.
växtlampor är oftast dyrare med kortare livslängd.
50 cm, då är vi nera på 15w-rör som är 438 mm .
just 15w är svåt att få tag i armaturer till.
Christoffer
Oj! Vad synd. Men var kan man hitta blomlampor om man inte köper på postorder? Hur bra är egentligen min incandescent lamp-lampa?
Han i butiken sade att den var bra för växter.
TeliaNet
CITAT (Christoffer @ 24-03-2005, 16:23)
Oj! Vad synd. Men var kan man hitta blomlampor om man inte köper på postorder? Hur bra är egentligen min incandescent lamp-lampa?
Han i butiken sade att den var bra för växter.

incandescent är glödlampa.
är det en lågenergilampa till växter så finns det i adrians butik, brutalablommor.se
Citrusflickan
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2005, 23:42)
i växten finns phytochromer, klorofyll A+B, caratenoider osv som tar olika våglängder, så med en 965 täcker man så gott som allt.

Hur menar du med att de tar olika våglängder?

Klorofyll a och b och karotenoider som xantofyll och beta-karoten är pigment som absorberar olika våglängder.
Klorofyll a dominerar och har två absorbansmaxima vid 450 nm och 680 nm, klorofyll b har sina vid 455 nm repektive 640 nm, beta-karoten vid 400-500 och xantofyll vid 367-388 nm.

Fytokrom är inte ett pigment utan ett protein som närmast kan liknas vid en fotocell som känner av ljusets kvalitet och våglängd och reglerar ett stort antal processer i växten. Fytokrom finns i två former, en aktiv och en inaktiv, och fungerar som en sensor som känner av ljusets karaktär för att då kunna reglera tidpunkten för frögroningen så att den sker vid de mest optimala förhållandena. Groning är ju inte att föredra vid bladskugga eller dominans av IR-ljus.

Jag förstår inte riktigt dina beskrivningar över varför den lampan skulle vara optimal. Vad är det jag går miste om med en vanlig lågenergilampa?
Lady Hamilton
laugh.gif Nu du! Har du gett dig i kast med ett "proffs"..............
Tyvärr så är han inte här inne så ofta nu mera. Så han kanske inte kan svara.
Men kanske det kan hjälpa dig om du går in på Telias profil och kollar de länkar med "spektogram" (heter det så ? unsure.gif ) som finns där.........................
kerstin z5-6
och som vanligt tycker JAg att det där är total överkurs smile.gif
Vad går du miste om men en lågenergilampa .. ? Ljusmängden och det antal plantor du kan odla under En lågenergi lär vara lågt ..
Ett par lysrör tex 965 ..100 st plant eller mer
Huvudsaken med lysrör är att det växer under dem .. vilket det enligt min mening gör bäst under 965 eller TLD 850 smile.gif
Lady Hamilton
smile.gif Jag håller med föregående talare men..........

sleep.gif det går även bra med (Philips) TLD 840
(som kerstin z 5-6 igentligen menade laugh.gif )
Citrusflickan
Jag har nämligen också samma erfarenhet som er ovan, därför jag blev lite konfunderad över resonemanget med bredare spektrum för att passa molekyler med olika funktion och placering i växten.

I dagsläget har jag inte plats för varken lysrör eller särskild växtbelysning. Jag får i sanningens namn inte längre plats med kläder i garderoben heller. Allt i en liten lägenhet är för litet för att vara roligt sad.gif
kerstin z5-6
tld 840 tld 840 tld 840 ...... kanske fastnar det ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Ja kom i håg att vi "snackar" lysrör Inte Volvo! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon