kaskelot
Nu kommer jag med frågor igen biggrin.gif

När ni planterar om de små skotten vad för jord planterar ni dem i då?
Såjord, plantjord, blomjord?

Några tips att tänka på?
TeliaNet
du är så VALkommen laugh.gif laugh.gif
plantjord eller blomjord.
absolut inte så jord, om du nu inte vill göda på hela tiden.
kerstin z5-6
Du kan peta upp plantan med en plastsked -håll i hjärtbladen -de faller ändå av sen -Lycka till
Ingen flytande gödning förrän 2-3 v efter omplantering och då halvdos
Lycka till smile.gif
gammelnalle
måste knycka telianets ord:

VAL kommen!!!

biggrin.gif biggrin.gif
kaskelot
Tack så mycket för era svar.

Ni är såååååå kloka biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Dzad
Hehe...

Alltså då man tar upp småplantorna ur jorden, skall man bara ta i stammen och försiktigt, genom att luckra och lyfta jorden underifrån lite ta bort plantan så att rötterna kommer med bara? Lämnar inte alla de fina rötterna bort då?

Trodde alltså att man skall ha med jordklumpen...
TeliaNet
det gör inte så mycket om jordklumpen är med, men rötterna fårint ha haft det för trång för då kan man behöva mjuka upp klumpen så att jorden lossnar.
kerstin z5-6
Och aj ! Inga fingrar runt stammen .. den är forbidden area ta i bladen o ta med jordklump .. känn med fingrarna om det finns långa rötter o frigör dem innan du lyfter plantan .. i bladen biggrin.gif
E-a
Varför får man inte ta i stammen????? wacko.gif Kommer mina små fina plantor dö nu???? sad.gif

Peter
kerstin z5-6
Stammen är växtens Aortapulsåder -skulle du vilja att nån högg tag i den laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif och ryckte upp dej ur skorna samtidigt ?
Antagligen har de klarat sig , men det är bra att undvika att klämma ihop växtens blodåder smile.gif
E-a
Detta forum är helt fantastiskt!!!!! Lär mig nåt nytt varje dag. rolleyes.gif
Ska undvika att "krama" stammen från nu.....
Tack Kerstin

Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon