kaskelot
Nu kommer jag med frgor igen biggrin.gif

Nr ni planterar om de sm skotten vad fr jord planterar ni dem i d?
Sjord, plantjord, blomjord?

Ngra tips att tnka p?
TeliaNet
du r s VALkommen laugh.gif laugh.gif
plantjord eller blomjord.
absolut inte s jord, om du nu inte vill gda p hela tiden.
kerstin z5-6
Du kan peta upp plantan med en plastsked -hll i hjrtbladen -de faller nd av sen -Lycka till
Ingen flytande gdning frrn 2-3 v efter omplantering och d halvdos
Lycka till smile.gif
gammelnalle
mste knycka telianets ord:

VAL kommen!!!

biggrin.gif biggrin.gif
kaskelot
Tack s mycket fr era svar.

Ni r s kloka biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Dzad
Hehe...

Allts d man tar upp smplantorna ur jorden, skall man bara ta i stammen och frsiktigt, genom att luckra och lyfta jorden underifrn lite ta bort plantan s att rtterna kommer med bara? Lmnar inte alla de fina rtterna bort d?

Trodde allts att man skall ha med jordklumpen...
TeliaNet
det gr inte s mycket om jordklumpen r med, men rtterna frint ha haft det fr trng fr d kan man behva mjuka upp klumpen s att jorden lossnar.
kerstin z5-6
Och aj ! Inga fingrar runt stammen .. den r forbidden area ta i bladen o ta med jordklump .. knn med fingrarna om det finns lnga rtter o frigr dem innan du lyfter plantan .. i bladen biggrin.gif
E-a
Varfr fr man inte ta i stammen????? wacko.gif Kommer mina sm fina plantor d nu???? sad.gif

Peter
kerstin z5-6
Stammen r vxtens Aortapulsder -skulle du vilja att nn hgg tag i den laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif och ryckte upp dej ur skorna samtidigt ?
Antagligen har de klarat sig , men det r bra att undvika att klmma ihop vxtens blodder smile.gif
E-a
Detta forum r helt fantastiskt!!!!! Lr mig nt nytt varje dag. rolleyes.gif
Ska undvika att "krama" stammen frn nu.....
Tack Kerstin

Peter
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon