GoSatta
Jag har en Pelargonium Graveolens Bontrosai som jag köpte på IKEA för snart ett år sedan. När jag fick den var den ca 20cm och torr.

Nu är den över en meter hög och flera sido stammar har börjat komma fram. Nu till min fråga. Efter som detta har börjat bli en av mina favorit plantor hemma så undrar jag om någon har tagit en stickling av den eller någon släkting? är det bra att kapa av och stoppa i vatten? Jag antar att det är så men vill kolla om någon vet först.
Fenja
Ok den är så hög så kan du skära av toppen på den. Plocka av alla blad så att det bara är en tre-fyra stycken kvar, sticklingen ska vara cirka 10 cm. Sätt den i en kruka med lättpackad jord och en plastpåse med hål över så rotar den sig snabbt. Sätt gärna sticklingen i krukkanten så mår den bättre.
Mvh
Fenja
Anki på Öland
Hej
Jag har tagit 2 olika sticklingar på min Bontrosai. Först tog jag en av de nedre grenarna och den rotade sig som den skulle men växte inte nämnvärt och dog sen. Sedan toppade jag den - det gick bättre då både rotade den sig, växte och har klarat vintern.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon