Castea
Jag undrar om någon har recept på muffins eller liknande som passar diabetiker och viktväktare.

Helst inga småkake-recept, men gärna muffins.

Tack!

Ps. Jag hade en gång i tiden ett lågkalorirecept på muffins gjorda av bl a mosad banan och puffat ris. Känner någon till hela det receptet?
Castea
Svarar mig själv. smile.gif

Hittade och bakade efter detta recept idag:

BANANMUFFINS MED CHOKLADSMAK, 15 portioner

Bakformar: Vanlig storlek

2 ägg
1 1/2 dl strösötningsmedel
3 msk florsocker
200 g väl mogna bananer (2 medelstora)
1 tsk vanilinsocker
1 1/2 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
4 msk kokande vatten

Vispa ägg och socker luftigt. Mosa bananerna väl och vispa i dem. Blanda vanilinsocker, kakao, bakpulver och vetemjöl och blanda ner detta i smeten. Rör sist ner vattnet. Grädda i ugnen cirka 10 minuter i 175 grader.

1 Viktväktar-points per muffin.

Smaken blev väl inte så rolig, men det är ju inte så roligt att vara diabetiker eller viktväktare heller. Hoppas de blir nöjda.
Sulawesii
Tack för ditt svar till dig själv tongue.gif !
Monica
Något som är väldigt inne idag är low-carb dieter och där använder man inte socker utan fruktose istället. Jag vet inte hur det är med diabetes och fruktose, men det borde fungera för viktväktare iallafall.. (vore kul att höra från någon viktväktare om fruktose är ok).

Hur som helst - jag har hittat en websida där det också finns recept på muffins och andra bakverk för lågkalorijagare http://www.markazits.com/diet/index.html
Se under linken recept.
Berit
Tack för den sidan, den var intressant smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis hittar man något muffinsrecept som passar på denna sidan Dagens muffin jag vet att jag sett recept med sötningsmedel i på den sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon