Hej
Vi har en stor kltterhortensia, ca 30 r gammal. Vggen den sitter FAST p mste mlas om i sommar. Hortensian r vildvuxen och vldigt grov i veden. Tl den att bndas ls frn vggen, vikas ut (om det gr) och dessutom en hrd beskrning? Eller hur skall vi gra fr att komma t vggen bakom? Kommer den att ta fast sig igen eftert mot en ny spalje?
Funderingar frn Storvreta
sa, mlardalen zon 2
14-03-2003, 13:36
Jag tror man ska vara lite frsiktig med hrd beskrning p ett gammalt exemplar. Nr det gller kltterhortensia verkar det finnas gott om olika beskrningsuppgifter.
Enligt Gustaf Alm s ska man kunna underhllsbeskra kltterhortensia bde vr och hst. Men i nya beskrningsboken s str det att kltterhortensia r bldare och ska beskras i oktober. Vollbrecht som r den som bearbetat nya beskrningsboken brukar vara mycket kunnig i beskrning s jag skulle nog tveka att klippa hrt p vren dr nr saven stiger pga eventuell bldningsrisk, mste man ta ner vxten tidigare n oktober s skulle jag satsa p juli-augusti, under sommarmnaderna brukar vxterna lka ganska bra.
e_sedell
14-03-2003, 14:48
min faster brukar beskra nr det behvs, mitt i sommaren, mitt i p dagen och de har alldrig tagit skada va det. Man skulle ju annars kunna fryngra ett gammalt exemplar genom sticklingar. Men jag tror de skulle verleva ven om man tog ner dem nda till marken.
Frst vill jag sga att jag hoppas du r envis Rie. Efter s lng tid sitter hortensian sannolikt rejlt fast i vggen. Dessutom r det ocks risk fr att vggen skadas nr du frsker ta loss hortensian.
Hos min bror som har trpanel p sin kk s kte brderna med ner nr han drog ner sin, ocks gammla, hortensia.
Som sa sger s rder delade meningar om beskrningstid modell fr hortensia. Min erfarenhet sger dock att hortensia r tlig och klarar hrd beskrning hyfsat bra.
Ett gott rd r nd att inte ta ner den alltfr hrt, runt metern hgt. D finns tillrckligt med knoppanlag kvar fr att den ska kunna bryta nytt ev. finns ocks sm sidoskott ven p den hjden.
e_sedell
15-03-2003, 11:14
jag fick en id, kan man inte klippa av den och lta den sitta kvar ett tag. D borde sugrtterna d och inte sitta fast lika hrt. Tror ni det fungerar?