Full version: Odla dill?
Kakaduan
Någon som har ett super-tips på hur man odlar dill? Har hört att det är svårt, men finns det några trix?

Läge? Jord?

Kakaduan
Betty
Jag har odlat dill tidigare men får alltid såna stora problem med bladlöss så jag har slutat med det. sad.gif Jag sådde "som vanligt" i grönsakslandet, slutet av maj/början av juni (eftersom jag bor i så hög zon) Tror man sår tidigare längre söderut/i varmare zoner. Sådde i ganska mager men lerhaltig jord.Tyckte inte alls att det var svårt på något sätt.
mulle
Jag får jättefin dill som självsår sig på gränsen till att bli ett ogräs och jag gör alltid på samma sätt:
På hösten fyller jag en pallkrage med koskit och på våren lägger jag på ett tunt lager (ca 3 cm) mylla och sår.
Pallkragen står i full sol.
Mulle
uno
Tag några nävar dillfrön och släng lite här och där. Där dillen trivs, där växer den. Detta råd fick jag av en man som fått dille på dill.
Eva i Skåne
Jag har också lärt mig att dill funkar bäst när den får växa lite där den själv vill, lite blandat med annat i grönsakslandet.
Att få den att växa kraftigt i raka rader lyckas jag sämre med, men vad ska man med rader till om man odlar i pallkragar (som jag)?
Fenja
CITAT (uno @ 22-03-2005, 13:28)
Tag några nävar dillfrön och släng lite här och där. Där dillen trivs, där växer den. Detta råd fick jag av en man som fått dille på dill.

Precis! Om man sår den i cirkel i stället för i rader så ramlar den inte så lätt och är jättefin i perennrabatterna! Testa den även i en bukett när den gått i blom, tillsammans med ringblommor är den tjusig. smile.gif
Mvh
Fenja
Eva St
Min dill kommer upp så fint varje år för att sedan bara vissna ner vad gör jag då för fel?????
Fenja
Om jag inte missminner mig kan den börja bete sig så om den växer två år på samma ställe... Byt odlingsplats och så med nyköpta fröer.
Mvh
Fenja
Eva St
Men senast den gjorde så hade jag sått den i en ganska djup back för att testa och där var det ju helt ny jord
Åsa, mälardalen zon 2
Dill är en ganska kinkig växt som lätt drabbas av div. svampsjukdomar och skadedjur. Den växer bara där den själv vill växa, jag tyckte dill gick lättare att odla på lerjord än vad det gör när man inte har lerjord och den verkar inte gilla köpejorden (kan det vara torven den inte gillar?).

Höstsådd har ofta funkat något bättre än vårsådd för mig.
Eva St
Det ska jag komma ihåg Åsa
amaira
Dill? Kinkig?
Där jag sår växer den, utan att jag "bryr mig".
Lerjord? Jasså! Jo, jag har en ganska rejäl lerjordsblandning, gammal sjöbotten som det är här. Det är nog det den gillar då.
noora
Jag har odlat dill i kruka på balkongen, och det fungerade i alla fall utmärkt :-) Den behöver ganska mycket vatten och näring jämfört med många andra örter, och är tyvärr lite känslig för löss och andra skadedjur (tror t.o.m. att jag fick spinnkvalster i dillen en gång!).
Mia, zon 3
Håller med övriga "vild-spridare"! Dill blir bäst när den får hamna lite huller om buller med annat. Att den vissnar efter att den kommit upp har jag för mig beror på något litet kvalster eller så som bor i jorden och specialicerat sig på dillens rötter/rothalsar. Alltså bättre att sprida dillen, då får man inte samma exponering för otäckingarna.
ron
Svårt att få dill till att gro,inte här nere i RIKTIG jord skånsk mylla.
Köpte två påsar frö o satte fick dill i massor den blev 1,5m hög.
Sen hade jag dill i flera år .
Möjligtvis en halv påse sår jag så är det lättare att bli av med. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon