Full version: Tut-tuut, trumpet!
*Eko*
rolleyes.gif Strax efter halv nio i morse bevittnade jag en jätte v-formation med (minst 40-50 individer) sångsvanar ovan Göteborg på sin väg norrut!
Med sitt trumpetande sjöng de om våren som formationen hade i sitt släptåg! Visst är det underbart med årstideras växlingar. Att bevittna de stora, granna vita fåglarnas färd är näst intill magiskt! wub.gif wub.gif wub.gif

Glad påsk och en härlig vår! på er alla!
mulle
ÅHHH! Då kommer de snart hit - de brukar invadera Åland och vila här! Jag älskar dem!
Jag ska rapportera när de kommer så får vi veta hur lång tid det tar att ta "sångsvansvägen" Göteborg - Åland! rolleyes.gif
Mulle
*Eko*
Mulle!
Det var en kul idé...biggrin.gif
Jag vill jättegärna veta om du råkar skåda dem!!! wub.gif
yla
härligt härligt jag håller kollen också
men idag har vi badande gulsparvar

ett vårtecken bara för att de varit så svårt att bada på ett tag rolleyes.gif
kristerh
Kul rolleyes.gif man blir så uppspelt av dessa vår-rapporter fortsätt med det.
krister
evelina
Vilket vårtecken med sångsvanar. Vi har en fågelsjö i närheten av mitt land och jag älskar när dom kommer inflygande. Ska rapportera när dom kommer. wub.gif
Gulsparvarna var fina oxå! rolleyes.gif
renate
Hurra nu är det vååååååååååååår!
Så roligt med Sångsvanar, och dina badande Gulsparvar är för härliga oldwolfie.
Jag såg de första Bofinkar i morse vid mitt fågelbord.
Nu kommer våren,äntligen.
I dag har jag ställt i ordning på altanren med matta och dynorna,härligt.
farbror B
mmm fortsätt med vårrapporterna (vårrullarna) för det behövs i mitt vintriga landskap
två dec snö och många minus på nätterna...
Airamya
Jo men visst är våren på väg smile.gif Tranorna landade på åkern invid mig i helgen!! wub.gif Det var nog sista mellanlandningen före Hornborgasjön gissar jag smile.gif
Heddas matte
och jag hade ett par blåmesar på husvisning i holken... kanske tänker dom flytta in!
Jag håller koll efter svanarna också.. det händer att man ser dom flyga över Mälardalen (ligger väl antagligen på sträckan mellan Göteborg och Åland?) smile.gif
mulle
Blåmesarna håller till i holkarna hela vintern - de sover där om nätterna!
Här är en länk till ett par holkkameror som uppdateras var femte sekund om du trycker på reloud-ikonen.
bird box cam
Ungefär 17.00, svensk tid, kommer blåmesen normalt in till natten i den vänstra holken. I den högra finns en talgmes.
Jag väntar med stor spänning på då de börjar bygga, värper ruvar och matar ungar senare i vår....!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
lotta_
Åh, det blir varmt i kroppen av lycka! wub.gif ÄNTLIGEN!
Sylvia
Jag hade ett gäng sångsvanar här på åkern utanför. Ett gäng på ca. 10 fåglar. De letade något att äta, de hade väl nyss kommit över havet gissar jag (bor på ön Hisingen utanför Göteborg).
Ett mindre antal tranor har vi också siktat på väg norrut o trandansen!
Ja, nog är våren på g!!! Uuunderbart!
Berith
Jag bor också nära en (ganska känd) fågelsjö, och det är så härligt med alla fågelljud igen!
Det tutar och sjunger och kvittrar överallt. wub.gif

Svanarna kom för några veckor sen, och i förra veckan såg jag en hel flock tofsvipor. Nu är det vår! biggrin.gif
mekare
idag såg jag några gäss (tror jag) som var mörka på vingarna och på sidorna av huvudet i Linköping.
Vet någon vad det kan vara för fåglar?
de kändes som flyttfåglar så jag tar det som ett vårtecken biggrin.gif
amaira
Har inget att rapportera - men gläds åt era rapporter.

Så himla mysigt att ha "mellanstationerna" nära sig wub.gif och lyss till tuut, kvitter och sång.

Sångsvan och tranor ... wub.gif wub.gif Det "har" inte jag.

Underbar bild Oldwolfie, på gulsparvarna wub.gif .
kristerh
Läste i tidningen att sångsvanarna har landat i örebrotrakten...
krister
*Eko*
Tänk om det är samma svanar som jag nyss såg? wub.gif wub.gif wub.gif
När stod det i tidningen?
Blomstertanten
CITAT (kristerh @ 23-03-2005, 09:10)
Läste i tidningen att sångsvanarna har landat i örebrotrakten...
krister

Dom har landat vid sjön Tysslingen !

Där kan man varje år se massor med svanar biggrin.gif
kristerh
CITAT (Eko @ 23-03-2005, 10:24)
Tänk om det är samma svanar som jag nyss såg? wub.gif wub.gif wub.gif
När stod det i tidningen?

Imorse, tror att det var i svd.
krister
jenilo
åh vad härligt! snart är det vår!!!
kristerh
Jag såg ett gäng sångsvanar flyga österut idag, har dessutom sett årets första citronfjäril, och en hel del flugor som vaknat ur vinterdömnen.
krister
Sylvia
Jag såg också en citronfjäril men hann inte hämta kameran. Däremot har jag fotat både flugor och bin idag!! Det var så varmt och skönt att sitta i solen o dricka kaffe!!
*Felix matte*
Igår när vi var på väg mot Nikkaluokta och stannade för fotografering så landade en Fjädermygga (Snömygga) vid vindrutan...det var den första jag såg i år. Bådar gott! wub.gif
renate
I går såg jag de första Starar i grannens trädgård,nu äääääääääääär det vår.
zaaritha
Kanadagässen är här!
Tranor!
Tofsvipor!! rolleyes.gif
Exotic
Jag såg oxå en stor V-formatio med svanar idag när jag körde till Göteborg från Mölndal...
Tror nog att dem landade vid Stensjön /Gunnebo wub.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Jag ska meddela när de landat för häckning här -för då är det def. Vår ! Både sångsvan och trana har häckningsplatser i närheten smile.gif
mulle
På långfredagen såg jag de första sångsvanarna på åkrarna! Och i söndags en lärka!!!
Det var vårens andra lärka. Den första var jag själv då jag på skärtorsdagens kväll insåg att den hemska kylan var över!
Mulle
*Felix matte*
Så här skrev Norrbottens Kuriren

2004-03-20 kl 06:30
Sångsvanen
har kommit

KAALASJÄRVI, Kuriren.

Sångsvanen har kommit till Kaalasjärvi utanför Kiruna, meddelar Israel Fjällborg. Han har under 20 års tid hållit koll på sångsvanarnas ankomst.
– Jag upplever nog att de kommit tidigare i år. Den 25 mars är tidigaste noteringen jag kan minnas, säger han.
Under hela vintern har en sångsvan övervintrat i Kaalasjärvi i en vak.
– Nu har han fått en kompis och det ger hopp om att våren är på väg.

Kaalasjärvi ligger 18 km sydväst om Kiruna.
yla
härom dagen såg jag två starpar o hörde deras sång
man blir varm om hjärtat

ja så har tranorna kommit till styran

o en duvhök såg jag igår

en tussilago o några snödroppar o utanför min balkong på en snöfrifläck blommar svalörten rolleyes.gif
*Eko*
Då måtte svanarna kommit fram. ...i alla fall enligt era rapporter....vart...det vet ju ingen av oss men visst är det härligt att se deras ankomst!!!
GOA VÅRdagar till er alla wub.gif
Berith
Ojojoj så långt bak den här tråden hamnat! sleep.gif

Vi har haft besök av (iaf vad vi tror är) bergfink några dagar nu. Dom äter av solrosfröna, tillsammans med bofinken och grönfinken och några andra. Antar att dom stannat till här på sin resa norrut.

Igår var dom flera stycken men idag har vi bara sett till en, hoppas att han inte blev frånflugen. unsure.gif
(Bilderna är tagna genom fönstret, därför är dom så oklara.)

yla
åhhh va mysigt jag såg en hel flock starar igår o hägern har kommit o flugit över här ett par gånger redan i veckan
o det kryllar av ljud från fåglarna både natt o dag
härligt att höra flera ugglor på nätterna
ska till torpet idag o kratta lite o sitta lite i hamoken o så kolla om jag ser om de kommit några o flyttat in i holkarna
*Eko*
Ny har sädesärlan (vippstjärten - vilket namn föredrar ni att använda, förresten??) varit synlig i en veckas tid i Göteborgstrakten. Jag minns från min barndom en ramsa om fyra fågelsorter. Den näst före sommarens ankomst handlade om sädesärlan... Alltså sommaren är här strax enligt sägen.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

...fast svårt att tro just idag... det är KALLT!!! ohmy.gif

Något senare fann jag era inlägg om HENNE!!! KUL.
*Felix matte*
Idag kom sjöfåglarna sex stycken flög här och letade efter öppet vatten och det hittade de strax, bara en liten bit från huset biggrin.gif

tror att det är liiite tidigare än vanligt. unsure.gif
kerstin z5-6
Tranan har landat -sångsvanarna har hållit konsert en vecka redan smile.gif
Vår nu !
*solis*
Jag såg för ett tag sedan en stor Vformation över Strängnäs wub.gif Jag tror att det var vildgässen som var på väg tillbaka till sina boplatser någonstans i Sverige.
*Eko*
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Härligt med våren - JA - och Kul med alla era rapporter!

Nu är det då bara att vänta på SVALAN!!! Undrar när första rapporten kommer.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

MVH Eko rolleyes.gif
*Eko*
INGEN HAR VÄL ÄNNU SETT EN SVALA??????????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon