uno
Nu är det dags att köpa en ny köksmaskin. Maskinen skall nästan enbart användas till bröddeg. Men vilken maskin är bäst?
Vid köp av tv, då tittar man först. Vid köp av bil då provkör man först.
Men vid köp av köksmaskin då får jag inte provköta en deg.
Skämt åt sido. Vilken köksmaskin har Du? Vad är bra och vad är mindre bra med Din maskin? Med era svar kanske jag kan köpa marknadens bästa köksmaskin.
Tesa
Jag har en Electrolux assistent som jag köpte för 15 år sen ungefär...jag bakar bröd med "rullen" för jag hade ingen lust att investera 400 kr i en degkrok...
Jag skulle helst vilja att bunken var lite större eftersom jag gör degar på 2 liter degvätska för att få lagom stora satser att steka i 2 ugnar...storleken och det faktum att bunken är smalare i "öppningen" gör att det ofta jäser över och det är inte kul..
Men annars är jag nöjd med den...den kostade en hel del men har absolut lönat sig då jag även använder köttkvarnen mycket
Ina
Bosch MUM 6650 Om du ska baka mycket är detta den enda som duger... wink.gif
Fialotta
Har en philips maskin...den är kanonbra...följer
med en massa delar till den...jag har inte hittat några nackdelar tongue.gif
Har precis satt en deg...ska bli kanelbullar denna gång smile.gif
Lycka till med inköpet smile.gif
farbror B
electroluxen jag köpte för tio år sedan är min bästa investering!
den klarar lätt dubbla degsatser och fullgör även sin plikt som "mosare" när äpplena mognat (finns nåt godare än Ä-mos?) wub.gif
mulle
Jag funderar också på en ny assistent och Kenwood ligger bra till. Någon som har den? Nöjd?
Mulle
uno
CITAT (mulle @ 22-03-2005, 13:44)
Jag funderar också på en ny assistent och Kenwood ligger bra till. Någon som har den? Nöjd?
Mulle

Tänker Du på Kenwood Patissier?
KURT
CITAT (uno @ 22-03-2005, 13:05)
Nu är det dags att köpa en ny köksmaskin. Maskinen skall nästan enbart användas till bröddeg. Men vilken maskin är bäst?
Vid köp av tv, då tittar man först. Vid köp av bil då provkör man först.
Men vid köp av köksmaskin då får jag inte provköta en deg.
Skämt åt sido. Vilken köksmaskin har Du? Vad är bra och vad är mindre bra med Din maskin? Med era svar kanske jag kan köpa marknadens bästa köksmaskin.

Jag tror att bästa köpet är en begagnad maskin! Det är väldigt många som inte använder sina maskiner och man kan få en begagnad maskin som knappast använts alls till priser som ligger runt 40% av nypriset. Men man bör naturligtvis kontrollera att den är i nyskick.
netaave
CITAT (Ina @ 22-03-2005, 13:15)

Håller med!
evelina
Min Electrolux assistent är 20 år gammal och är det bästa jag köpt, en trotjänare i köket.
Jag andvänder iof inte bara den till bak utan också till äppelmos,korvar,pastejer och egen köttfärs osv.
Betty
CITAT (netaave @ 22-03-2005, 13:58)

Håller med!

Instämmer! biggrin.gif
mulle
Jag tänker på Kenwood Kenmix KM 185 med degskål av stål, mixer och grönsaksskärare/rivare.
Mulle
renate
Jag har en Starmatic med alla tillbehör,bra maskin.
lotta_
Min favorit i köket är en liten assistent som jag köpte på en mässa för många år sedan, den heter Elektrostar. Den är perfekt till kakdegar, sockerkakor, går bra att baka bullar på en liter vätska m.m.

Dessutom har jag en Elektrolux, modell större, som jag gör limp- och mjukkaksdegar i. Den assistenten köpte jag på auktion för 100 kronor, kompletterade sedan med ny degrulle och degkrok.
Tesa
CITAT (Betty @ 22-03-2005, 14:06)

Håller med!

Instämmer! biggrin.gif

6,6 liters degskål....vad är det för fjuttigt....
Electroluxassistentens är på 10 och den är ju i minsta laget....
...och jag bakar mycket ju... rolleyes.gif

*Felix matte*
Den här fick jag av min storasyster för snart 27 år sedan och den fungerar fortfarande perfekt. Allt utom rullen är i skick som ny...den borde köpas (225kr) men eftersom inga smådegar görs så klarar vi oss utan.
Sexpersoners familj betyder att det har gjorts 2 - 3 st 2-liters degar/vecka i en herrans massa år, med degkrok.

Tesa..Kan inte du göra 2 liters deg i din ohmy.gif

Eva i Skåne
Jag har en Kenwood med närmare 20 år på nacken. Den har också fått arbeta mycket i min stora familj och jag är van att hantera den. Det är ju maskiner som man räknar ska hålla i väldigt många år.

Storleken på skålen är en sak att tänka på, som många redan nämnt.

En sak som INTE är bra med min är att den inte har något stänkskydd sad.gif , men jag tror det var nån miss vid den tiden, men kolla efter det också när du ska köpa. Det är inte roligt när mjölet yr upp ur skålen.
Ewa L
CITAT (Eva i Skåne @ 22-03-2005, 22:14)
Jag har en Kenwood med närmare 20 år på nacken.

En sak som INTE är bra med min är att den inte har något stänkskydd sad.gif , men jag tror det var nån miss vid den tiden, men kolla efter det också när du ska köpa. Det är inte roligt när mjölet yr upp ur skålen.

Jag har en Kenwood med drygt 28 år på nacken! Med stänkskydd!!

Numera bakar jag inte så mycket i den, men däremot rårörda lingon och jordgubbar. Och massor med äppelmos varje höst. Köpte till passertillsatsen för många år sedan och 25 liter mos går på ett kick.
Iza
Jag har en Kenwood Major stora modellen som jag haft i 25år funkar till det mesta, bra skål konisk lätt att tömma.
rutis
CITAT (Betty @ 22-03-2005, 14:06)

Håller med!

Instämmer! biggrin.gif

Åh! Va bra för en sån fick jag precis när jag fyllde 30! biggrin.gif
Tesa
CITAT (Felix matte @ 22-03-2005, 21:50)
Tesa..Kan inte du göra 2 liters deg i din ohmy.gif

Näe...det är gränsfall...det vill gärna skvimpa över...
Kanske läge att skaffa en degkrok ändå... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon