Full version: Garderobsblomma
Trollungen
Hej,
Har två jättestora garderobsblommor som jag nu har flyttat ner från fönsterkarmen för att de blev alldeles för stora ( och spretiga )
Hur går man tillväga om man vill dela dessa eller beskära dom och hur kan man ta tillvara de små skotten. Rotar man i vatten eller jord. Bör dom torka först?

rolleyes.gif
Berit
Vad är garderobsblommor? Det har jag aldrig hört talas om.
Trollungen
Det latinska namnet för den här växten är Zamioculcas Zamifolia wub.gif
Agger
CITAT (Berit @ 22-03-2005, 17:44)
Vad är garderobsblommor? Det har jag aldrig hört talas om.

Kolla på denna länk. Du känner säkert igen den när du får se den.

garderobsblomma
lotta_
Här har garderobsblomman diskuterats tidigare. Kanske finns det några tips som du kan ha nytta av.
zeppo
Stjälkarna rotar sig men det tar lång tid.

Min garderobsblomma har också växt sig för stor, dom är faktiskt finare som lite mindre. Min blommar nästan oavbrutet, just nu har den 2 blommor. (ax)

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=7...zeppo&pid=24763
ÅsaF
Är det så att garderobsblommor inte trivs i soliga fönster? Jag har en som står rätt soligt på förmiddagarna och den får ofta gula stänglar och blad som lixom dör. Alla säger att det är så enkelt att sköta den men själv tycker jag det har varit en av de svåraste krukväxter att få att hålla sig fin. Nåt fel gör jag. Har även försökt dra ner på vattningen. Kanske skulle ta och prova att ställa den i ett annat fönster eller längre in i rummet... blink.gif
pejori
CITAT (ÅsaF @ 03-04-2005, 12:51)
Är det så att garderobsblommor inte trivs i soliga fönster? Jag har en som står rätt soligt på förmiddagarna och den får ofta gula stänglar och blad som lixom dör. Alla säger att det är så enkelt att sköta den men själv tycker jag det har varit en av de svåraste krukväxter att få att hålla sig fin. Nåt fel gör jag. Har även försökt dra ner på vattningen. Kanske skulle ta och prova att ställa den i ett annat fönster eller längre in i rummet... blink.gif

ställ den inne i rummet och vattna mycket sparsamt.... smile.gif
den ÄR lätt...man kan glömma den länge.. wub.gif
Thea
oj zeppo, jag visste inte ens att de KUNDE blomma! biggrin.gif
ÅsaF
Ok. Hur ofta brukar ni vattna garderobsblommor?
Christoffer
Jag vattnade min en gång efter 10 månader och den klarade sig finfint i sitt mörka hörn, men när jag började vattna lite oftare, kanske var tredje månad, så tycker jag att den ser ut att må sämre, vet inte varför. Så nu vattnar jag inte den alls.
ÅsaF
Oj, nu blir jag riktigt imponerad, 10 månader utan vatten. ohmy.gif Jag måste definitivt minska bevattningen.
pejori
ju mörkare den står...ju mindre vatten smile.gif
min står en halvmeter in från ett söderfönster....och den får kanske en halvliter vatten i bladfesterna en gång var fjortonde dag...den har en jättekruka på tjugofem cm. i diameter wub.gif wub.gif
den mår jättebra
Gertie
En Garderobsblomma tål tydligen allt. Själv vattnar jag med 7 - 10 dagars mellanrum. Då får den c:a 1 dl. Den växer och verkar må bra.
zeppo
CITAT (Christoffer @ 03-04-2005, 20:11)
Jag vattnade min en gång efter 10 månader och den klarade sig finfint i sitt mörka hörn, men när jag började vattna lite oftare, kanske var tredje månad, så tycker jag att den ser ut att må sämre, vet inte varför. Så nu vattnar jag inte den alls.

10 månader utan vattten........ den var rolig !!

Men tro inte på det, vattna rejält då du vattnar men låt den torka ordentligt mellan vattningarna. Vatten 1 gång/vecka är ganska bra för garderobsblomman.

Visst kan garderobsblomman blomma men blommorna är ingen skönhet å dessutom håller dom bara ett par dagar, sen blir axarna bruna å fula.

Man har växten för det fina gröna........
Christoffer
Jodå, en gång efter 10 månader! Kanske inget råd man ska ge, men
så har det varit för min som stått i ett väldigt mörkt hörn.
Men däremot har den inte växt någonting!
1 gång/vecka skulle jag dock verkligen inte rekommendera.
I vilket läge skulle den då stå, hur varmt skulle den ha det, och hur många droppar med pipett skulle man vattna den med om det ska vara en gång i veckan? wink.gif
Min har fem kvistar och är ungefär en halv meter hög.
Nu när det är varmare ska jag vattna min var tredje månad för
att se om den kommer växa.
Jag vet att den kommer att klara sig fint, men kommer den börja må
sämre, så kommer jag att vattna den med ännu längre intervall.
Jag ser garderobsblomman som en ännu tåligare växt än kaktusar.
Dessutom tycker jag att den behöver vattnas mycket, mycket mindre.
zeppo
Jag har några bilder i min album.
Christoffer
Ja, de var rätt stora, eller rättare sagt, många i samma kruka.

Vad är det förresten för något på bild 2 i ditt album?
Den såg intressant ut. rolleyes.gif
*Felix matte*
Min garderobsblomma får en skvätt vatten ungefär varannan månad.. den har nu 12 stammar..två av dem är nya biggrin.gif
Zaz
...är det bara som jag inbillar mig, eller får den så många nya stammar per år som den är år gammal? tongue.gif

Första året fick den en ny stam, andra 2 och tredje 3 (logiskt)...
...fast å andra sidan var den nog äldre än ett år när jag köpte den.. oh well.. laugh.gif
*Felix matte*
Ingen aning, jag har haft min i ett år och nu har den två nya stammar. wub.gif
zeppo
Det kommer upp 5-6 stammar samtidigt, ungefär 2 ggr om året.
Iaf. på min.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon