Full version: anlägga syrénhäck
Arthur
Vad ska jag tänka på när jag ska anlägga en ny häck av syrén?
Hur djupt måste jag gräva t ex?
Kan jag även flytta/komplettera med syréner som redan finns på tomten?
Jag vet att jag får vänta på blomningen men vad gör det?!?
MVH
Birgitta Björnberg
Hannele
Hav tålamod; syren behöver ett par år på sej att etablera sej,
den står stilla i växten. Samma gäller med plantor du flyttar.
Jag har tagit många rostskott av min vita doftande bondsyren och
planterat på nya ställen.
Syren har inga större krav, tålig.
Cilla
Man kan dela dem och man kan sticklingsföröka. Hur man gör med syrén för att snabbast få sticklingarna att skjuta rötter vet jag ej, men jag har satt en mängd ungskott av syrén rätt i jorden och en del klarade sig och är nu, efter 10 år, fina och blommande buskar.
yla
hmm så det tar alltså flera år för en syrenhäck att etablera sej o börja växa o blomma,, unsure.gif då har jag tydligen lyckats trots allt
jag har jobbat hårt med min syrenhäck o den lever men har inte precis vuxit sen jag satte den ,ett par år nu har den stått där
den är blandad ,de e köpta plantor o rotskott från en gammal syren som funnits här alltid
nu hoppas jag att den börjar växa iår vad glad jag skulle bli
jag vill ha den höööööög
kan man göra nåt särskilt,finns det inge super knep...eller e de bara vänta o ge sej tilltålls som gäller
jag har matat den me gödsel o den har fått halm dessutom har jag vattnat den då de har varit torrt,så jag har alltså skämt bort den smile.gif
Hannele
Själv skulle jag då aldrig skämma bort en syren - har dom det för gôtt, struntar dom i att blomma! blink.gif
yla
aha ..oj men de e klart att dom har ju just börjat växa så då slutar jag genast att skämma bort dom o hoppas att dom från o med nu sätter igång o gör de jag vill
Arthur
Om jag nu måste köpa syrén, ska den vara krukodlad eller..?
Sticklingar - det verkar intressant! Tar det lång tid innan de rotar sig?
MVH / Birgitta Bj
Adri-Anne
Mina syrener växte så det knakade om dom,
på hönsgödsel och algomin. smile.gif
Assa
*dunkar sitt okunniga huvud i bordet* sad.gif

Vad är algomin?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon