Har köpt lite liljor i dag, bl.a. Flocklilja "Amaroné" och Orientlilja "Casa Blanca".
Satte dem i krukor inomhus nu. (Jag tror vi har 1.5 m tjäle i jorden).
Är det något speciellt jag skall tänka på?
Har någon erfarenhet?
mvh
Berit
Sätt lökarna i djupa krukor, orientliljor är kraftiga. Nog tar det 1 mån, innan man kan gräva ner dom på riktigt, som det känns nu ?? Gräv ner lökarna minst 20 cm i rabatten sedan till våren, och lägg lite benmjöl i botten.
Tack för tipset.
Mycket fina liljor du har i ditt album.
Går det bra att flytta liljor?
Såg att du har dem i lövkompost.
Det går bra att flytta och gräva om liljor, om dom trivs blir dom fler med åren, den bildar smålökar längs stammen, som man kan plocka av och sätta, syns tydligt på bilden. Men man får vara försiktig så man inte gräver sönder löken. Liljor trivs i lätt jord med lövkompost, lägger på ett tjockt lager varje höst när jag gräver ut komposten och med åren blir det en djup bra jord, som även rosor och perenner trivs i.
Så liljorna kommer år efter år?
Måsta man "plantera" om för att de små "bonuslökarna" skall ta sig eller kan man bara låta dem stå, och de blir fler och fler?
/aja....som har blivit kär i liljor
mollys_matte
23-03-2005, 13:58
Jag har inga liljor själv (ännu) men vad jag förståt så tar sig bonusknölarna själva!
Ska få sånna små knölar av farmor, Kommer bli mycket liljor och gladioler hos mig...
Liljor kommer igen år efter år, orientliljorna är svårast, dom får man förnya ibland, fryser bort vissa år. Andra hybrider brukar man få ha kvar, där man hittar en massa fina sorter. Lökarna jag håller i handen är Milano som blir stor, och alltid kommer igen. Alla smålökar längs stammen kan inte växa så, det blir för trångt med en massa blad, man kan ta bort dom på hösten, ska vara ca 20 cm mellan varje lilja. Det tar några år för smålökarna att börja blomma, lägg alltid benmjöl i groparna.

Milano, flocklilja
Ewa smålänska höglandet
23-03-2005, 15:49
Kalasar inte liljebaggen på dina fina liljor
/Ewa zon 4-5
Jo, och dom har blivit fler med åren, hoppas den stränga kylan vi haft i år tar knäcken på en del. Jag handjagar två ggr / dag på våren ( och sommar mer enstaka då ) det finns inga genvägar tyvärr. Liljebaggarna finns med hela sommaren in på hösten för att sedan övervintra i jorden med liljan. Jag har samlat dom flesta liljor i en stor rabatt, springa runt hela tomten blir för jobbigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.