Full version: Trädgårdduk
kristinasall
Jek!
Kan någon förklara för mig vilka typer av mark och trädgårdsdukar som finns.

Användning?

1. Täcka en grönsaksland under en längre tid för att börja om från början.

2. Göra en botten i drivbänk och trädgårdslåda.

Hälsningar
Kristina i Täby

biggrin.gif
Lena N
Jag vet inte vilka varianter av dukar som finns, men i höstas täckte jag mitt försummade grönsaksland med billiga gröna plastpressenningar. tongue.gif Det är för tidigt att uttala sig om resultatet. Pressenningarna får ligga där tills jag hinner gräva bit för bit. rolleyes.gif
kerstin z5-6
1.Plast:
Svart jordgubbsplast , vävd" med gröna rutor -Till för grönskasodlingar , jordgubbar osv ovanpå marken ev täkt av bark eller liknande

2.Geotextil , Markduk
Växt tygaktig filtliknande duk -Finns i olika kvaliteer o tjocklekar -ofta gråvit -Kan klippas med sax, köps på rulle eller metervara
Köper man mycket -billigare
Bör inte kosta mer än 7-10 kr kvm
Andvänds
Till gångar -mellan sand, jordlager eller sand -gruslager
täckning runt buskar
Till rabattkanter och marktäckning för upphöjda bäddar, kan läggas direkt på befintlig gräsmatta o täckas med grus , bark eller liknande för permanent eller tillfällig odling ovanpå . mm
Ska den inte vara täckt av en rabatt, bör täcklagret ovanpå duken vara minst 10 cm -bark , grus osv ..för att inga ogräs eller rötter ska sticka upp ssm .
Köps på byggvaruhus

3.markduk som självkomposteras efter ett par år -finns på en del värlsorterade plantskolor liknande

Jag köper uteslutande nr 2
Vilken jag har använt på alla ovanstående sätt
Den går bra att sticka hål i med en spade (vilket är omöjligt med plastduken ..)om man efter något år vill gräva ner en större växt tex ett träd -som behöver en djupare planteringsgrop
Den är tillräckligt hållbar att köra traktor ovanpå ändå:)
adrian
Rusta säljer billig markduk den kostar 79:- tror jag, och var 9x3 meter (kanske) minns tyvärr ej storleken... wacko.gif

Det är viktigt att det kan släppa igenom vatten, för jag tog plast och fick problem när det regnade mycket, det liksom sköljde ju med sig en hel del av det som låg ovanpå plasten.

(det var innan jag lärde mig detta, bara att göra om från början...)

blink.gif wacko.gif mad.gif tongue.gif
snofsan
Vi lät vårt grönsaksland ligga under plast i två år. Tät plast som inte släpper igenom någonting.

Köpte den på "Lantmännen", böndernas egen affärskedja.
Kallas visst "betplast". Fyra meter bred, vit på ena sidan och svar på den andra och kan köpas i önskad längd. Vi köpte tio meter så nu har vi till allt möjligt....

Man får lägga stenar på plasten - eller jord, så att den inte blåser iväg.

Sedan hade vi nästan inget ogräs alls de närmaste åren.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon