|
Psykofarmaka
22-03-2005, 18:40
Har ni några favvis-pellisar ? Vilken/vilka är det...och varför ? Skicka gärna med en bild om ni har
Min absoluta favorit är röd rosenknoppspelargon Tålig, lätt att spara i många år och otroligt vacker! min bild försvann, nu försöker jag med en länk istället... Rosenknoppspelargon
Den har väldigt vackra blad också....
En frösådd pellis med det läckra namnet 'Rasberry Ripple'. Inte för att den är sensationellt vacker, det finns vackrare, men för att den blommar jämt, året runt, slutar aldrig! Och mycket tålig är den också, när alla andra "hänger läpp" under vintern, så fortsätter den som ingenting. En nästan lika bra är PAC 'Blanca', en mörkbladig vit sort.
Jag tittar mest på bladverk. Mina favoriter just nu är några av Sörgårdens pelargoner: Contrast, Vancouver centennial och Charity. Bild på Vancouver centennial till vänster och Contrast till höger. Bild på Charity. En hängpelargon jag hade förra somamren var också väldigt fin: Royal Candy CaneEn som är jättesnygg, som jag såg i någon trädgårdstidning för något år sedan, men aldrig lyckats få tag på är Crocketta. Den har nätmönster på bladen och röd-vita blommor. Dööläcker!
kerstin z5-6
22-03-2005, 20:33
Attar of roses -kommentar överflödig LOL
Monica M zon 4
23-03-2005, 06:15
Jag är ganska ny i pelargonträsket, men en jag sådde förra året tyckte jag blev mycket vacker. 'Venus'  Ser också lovande ut att den har överlevt vintern. I år har jag frösått 'Appleblossom Orbit' och 'White Orbit'
Jag gillar stjärnpelargonerna , mina favoriter är Vectis Glitter och Pepparmint Star. Tyvärr har jag ingen bild!
Jazza
Jaa, det finns flera: Friesdorf, Carmel, Vit rosenknopp, Distinct m.fl.....
Ewa smålänska höglandet
23-03-2005, 08:16
Vet inte vad jag har för favoriter mina sticklingar från Rockdala kom igår stjärn-, vild-, doft-, kaktus-, unik-, häng-, rosenknopp-, dvärg, några speciella allt jag vet är att de är gula  röda med svarta stänk  röda med vita ögon tror ni jag har hamnat i träsket /Ewa zon 4-5
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 23-03-2005, 08:16) tror ni jag har hamnat i träsket  Ja, det ser inte bättre ut Ewa! Själv försöker jag krampaktigt klamra mig fast på lite stadigare grund, men det är inte lätt... Förra årets Appelblossom Rosebud har överlevt vintern liksom hängpellisen Royal Candy Cane. Årets nyförvärv äggskalsp. Blueberry Ripple, kaktusp. Mini Czech, stjärnp. Pepparmint Star och bladvackra Vancouver Centennial och Contrast ska bli intressanta i sommar. Och så måste jag ju bara ha några alldeles vanliga mörkröda Samba i balkonglådor förståss. Men sen får det räcka... tror jag... om jag kan hålla mig...
titti49zon6
23-03-2005, 09:01
Har haft massor av pellisar-tyvärr hade jag dom för länge i växthust i höstas en kall natt och ingen fläkt på så dom blev frostnupna,en del ser ut att ha klarat sig medans andra verkar livlösa bl.a en av mina favoriter Dr. Westerlund som jag gillar p.g.a doften-härlig att ha en kruka på bron
mina favvisar är: Black appelblossom (så läcker med svarta blad o äppelblomsrosa blommor!) satt i år även en annan svartbladig pellis fast med knalligt röda blommor. Annars, Creamery, de flesta rosenknoppar, och Mr Bute, är helsåld på de intensivt mörka blommorna.
Lars-Olof Arvids
23-03-2005, 10:24
Min favorit just nu är vildarten Pelargonium minimum. Inte för att den har så praktfulla blommor (de är pyttesmå) utan för att det är med den jag har gjort mina första erfarenheter av att fröså pelargoner i vinter. Det har blivit fina små plantor. Dessutom blommar den nästan alltid och ger massor av frön.
Olle
Tycker mest om dekorativ pelargoner, bladen är lika viktiga tycker jag.  Hängpelargon Crocketta med vackra blad. Eller dessa vackra Mrs Pollock, Distinction (med rand ) Vancouver Centennial ( röda blad )
Min favorit är min vildpelargon Pelargonium Auritum. hälsn tulle
|http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/3337_1062689307_PelSauritumCSblomma.JPG|
Lilla Trudie är en favorit:  Men det finns ju så många... Här är några av fjolårets. Mvh Fenja
lisselbo
23-03-2005, 18:43
Dom som ligger mig varmast om hjärtat är doftpelargoner, unikpelargoner, fingerpelargoner och stjärnpelargoner. Gillar även zonaler men inte alls lika mycket. Ju ovanligare och annorlunda form desto bättre. mvh Marie
CITAT (Ewa L @ 23-03-2005, 07:15) Jag är ganska ny i pelargonträsket Jag med. Och jag har trillat dit rejält...! Ojojoj
Eva i Skåne
23-03-2005, 23:07
Min största förälskelse är dekorativpelargoner. Oh, vad dessa brokiga blad fascinerar mej . Ifjol hade jag minst 6st och inte en enda har klarat övervintringen hos mig Sen har jag en doftis som jag gillar mycket just för den ljuvliga doften, Orange Fizz. Den blommade aldrig ifjol så hur blomman ser ut vet jag inte. Den överlevde inte heller vintern, men jag har köpt en ny stickling i år. Sen gillar jag också dr Westerlund, men även den har lämnat in under vintern Även om ni inte tror det så har jag även pelargoner som klarat vintern
CITAT (Iza @ 23-03-2005, 12:51) Mårbacka! Jag har köpt sticklingar av ljusrosa, vit och röd Mårbackapelargon och de växer så det knakar. Ska snart toppa dem så att jag får ännu mera sticklingar. Visst går det bra att spara dem år från år om de får stå svalt på vintern?
Eva i Skåne
23-03-2005, 23:14
Visst går det att spara dina Mårbacka. Det har jag lyckats med i flera år. Jag tror att vissa sorter är kinkigare än andra att övervintra, t ex dekorativ  , men kanske jag bara haft otur.
jag har bara två pellisar och de är mina favoriter p. triste och p. x ardens.
Linda i Kareby
24-03-2005, 09:50
Jag älskar Don Shiverton  !!!!! Fylld stjärna med röd vita ruffsiga blommor. Linda
Hej Jag gillar mårbackapelargonen. Den är mild och vacker. Har satt en massa sticklingar av fjolårets plantor. Två av dom blommar redan Jag har haft mina inomhus hela vintern i ett söderfönster, alltså inte ens svalare, det funkar. Längtar efter nästa lördag då jag ska till Örebro på trädgårdsmässa  soliga påskhälsningar anklar
Anki på Öland
26-03-2005, 09:52
Oj vad många favoriter jag har....... en av dom är en av de allra första jag köpte för 2 år sedan, Jinky och så förståss min "egenuppfödda" storknäpp som fick namnet Ölandstokan (tyvärr överlevde den inte vintern) Citrondoftande av alla slag är härliga, Hansons Wild Spice är bland de vackraste tycker jag sen finns det............... skulle kunna skriva massor flera.... Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|