Full version: Murken bok
tbot
Jag skulle behöva få tag i flis (spån) av murken bok samt förmultnade bok löv. Det naturliga utbudet där jag bor är lite glest.

Är det någon som vet om detta går att få tag på i handeln?

...några andra idéer?
mr bojangles
Vad ska du ha murken bok till???
tbot
Som mat till skalbaggelarver.
Virgo
intressant!
Vilken skalbagge?
tbot
De heter Xylotrupes gideon sumatrensis
Virgo
Ännu intressantare.
Var du i Malaysia och hittade dom eller går de att köpa hos de där firmorna som säljer fjärilslarver och puppor?

Stilig kille!

Murken ek är nog lättare att hitta om de käkar och kan livnära sig på sånt.
tbot
Murken ek funkar också...så även det är intressant. Jag är rellativt (läs helt) ny på detta område så det skulle vara roligt att testa lite olika träslag för at se ev. skillnad i utveckling hos larven. En välmående fet larv ska resultera i en fin och stor bagge.

Larverna köps oftast av privata uppfödare men det finns även företag som säljer.
Boxer
Var i landet bor du?
Utanför mitt hus finns det en bokskog, där det gick en del träd i stormen. Kanske finns det något murket kvar.
Berith
Attans grann sak! wink.gif

CITAT (tbot @ 23-03-2005, 06:59)
En välmående fet larv ska resultera i en fin och stor bagge.

Men tbot... vad gör du sedan med skalbaggen?? unsure.gif
KURT
Glasspinnarna är väl fortfarande gjorda av bok, så om du äter mycket glass så......
tbot
Vad man sedan gör med skalbaggen...ja, man kan väl säga att det hela går ut på att få dem att föröka sig. En liten skalbaggefarm. Ungefär som att föda upp tropiska fiskar i akvarium.
Berith
Ahaaa.... sleep.gif
mr bojangles
Det här var hemskt intressant, tbot. Har du skalbaggarna som husdjur eller säljer du dem till samlare?
Jag såg en nersågad murken ek i vintras, men Kgl Djurgårdens förvaltning kan ha fraktat bort den... Ska kika. Om den är kvar kan jag skicka ett paket.
mulle
Ett mycket intressant inlägg!
Mulle
Eva i Skåne
Stilig kille säger Virgo. wacko.gif wink.gif unsure.gif
Vilket monster säger jag rolleyes.gif biggrin.gif

Men smaken är som bekant olika wub.gif

Murken bok har jag gott om. Bor du i Skåne kan du komma förbi och hämta en hög.
Vill du gräva upp nån av mina gamla stubbar är det såklart ännu bättre, för mig alltså laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon